FrieslandCampina heeft een uitstekend eerste helft van 2025 gehad. De afzetvolumes gingen weliswaar omlaag, maar dat vormde geen belemmering voor de nettowinst die met een kwart steeg. Toch voelt de zuivelcoöperatie zich nog niet comfortabel te doen om nu al een interim nabetaling te doen, hoewel hiervoor wel een hoger bedrag is gereserveerd dan in 2024. De vooruitzichten op de zuivelmarkt zijn, mede door een laag consumentenvertrouwen, duidelijk minder gunstig aan het worden.
CEO Jan Derck van Karnebeek spreekt van sterke resultaten die bovendien over de breedte van het bedrijf zijn geboekt. Door hogere zuivelprijzen steeg de omzet per saldo met 6,4% tot €6,8 miljard. De nettowinst ging van €183 miljoen naar €230 miljoen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Naast betere afzetvolumes dragen ook kostenbesparingen hieraan bij. FrieslandCampina meldt dat het een hoger bedrag van €103 miljoen heeft gereserveerd voor een nabetaling dan vorig jaar bij de halfjaarresultaten.
De divisies specialised nutrition – waar kindervoeding toebehoort – en ingredients presteerden het sterkst. Ook in Europa verbeterden de resultaten. De divisie die gelinkt is aan het Midden-Oosten, Pakistan en Afrika rapporteerde stabiele marges bij toenemende economische druk. Op de Aziatische markt is sprake van toenemende concurrentie en onzekerheden wat heeft geleid tot een lager resultaat.
Daling melkaanvoer zet door
Het lukt FrieslandCampina ook nog altijd niet om de daling van de melkaanvoer te stoppen, hoewel de krimp met een daling van 1,6 tot 4,6 miljard wel afvlakt. De daling is bovendien in lijn met het landelijk gemiddelde in de eerste zes maanden van dit jaar. De daling is een gevolg van stoppers en niet zozeer van overstappers. De aanhoudende daling kon weleens spoedig gestopt worden. FrieslandCampina meldt trots dat er in de afgelopen maanden nieuwe leden zijn geworden die een 'significante bijdrage' gaan leveren aan de melkaanvoer.
Laag consumentenvertrouwen
De goede eerste helft van 2025 kan vermoedelijk niet worden doorgetrokken in de tweede helft van dit jaar. De zuivelcoöperatie ziet uitdagingen op haar pad komen die in de afgelopen maanden niet aanwezig waren. Er wordt onder meer gewezen naar het lage consumentenvertrouwen dat wereldwijd speelt.
Ook valutaontwikkelingen zijn ongunstig, met name voor de afzet van basis zuivel. Hoewel niet genoemd, zal dit betrekking hebben op de relatief sterke euro ten opzichte van de dollar. Deels kan de verwachte daling van het resultaat gecompenseerd worden met verdere kostenbesparingen, zo verwacht de top van de zuivelcoöperatie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.