Sheila Fitzgerald / Shutterstock.com

Analyse Logistiek

Meer containercapaciteit vanaf Azië in de pijplijn

31 Januari 2025 - Linda van Eekeres

Frontloading naar de VS gaat nog steeds door, maar Mexico en Canada krijgen weinig tijd meer om vooraf goederen naar hun buurland te vervoeren. President Donald Trump wil voor beide landen morgen (1 februari) namelijk invoerrechten van 25% invoeren. Het staat er helemaal los van, maar op dezelfde datum worden ook de nieuwe allianties tussen de grote rederijen actief. Naar verwachting neemt daardoor de capaciteit vanaf Azië toe.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Hoewel Trump voor zijn inauguratie al veelvuldig met allerlei tariefdreigingen had gestrooid, toverde hij die van een kwart voor Canada en Mexico pas na zijn inauguratie uit zijn hoge hoed. Ze zouden dus morgen moeten ingaan voor goederen uit beide landen, waarbij olie naar het nu lijkt is uitgesloten.

De nieuwe allianties tussen rederijen zijn ook vanaf 1 februari actief. De 2M-alliantie tussen Maersk en MSC wordt na een decennium opgebroken. MSC gaat op eigen houtje verder, terwijl Maersk met Hapag-Lloyd 'Gemini' vormt. Wel gaat MSC op de routes tussen Azië en Europa laadruimte uitwisselen met Premier Alliance, de voortzetting van The Alliance maar dan zonder Hapag-Lloyd (nog wel met One, Yang Ming en HMM). De Ocean Alliance van CMA CGM, Cosco, Evergreen en OOCL wordt wel voortgezet. Door de overgang naar nieuwe allianties in februari zal de totale effectieve capaciteit op de oost-west-routes naar verwachting in een maand met 9% toenemen en op jaarbasis met 29%, verwacht maritiem dataplatform Drewry.

Jaar van de Slang
Het platform verwacht dat de overgang naar de nieuwe allianties in China de verstoringen van de containerafhandeling door het Chinees Nieuwjaar in China zullen verergeren. Woensdag was het Chinees Nieuwjaar (we zitten nu in het jaar van de slang), de festiviteiten duren nog tot 12 februari en tijdens die periode staat alles in China op een lager pitje, ook de industrie en de transportsector. Daarom is er voor die periode door de regel een piek in de vraag naar containers vanuit China. De drukte kwam, zoals we eerder schreven, dit jaar vroeger dan gebruikelijk. Waarschijnlijk hebben importeurs vanwege de langere vaartijden, doordat rederijen het Suezkanaal meestal mijden en rond Afrika varen, een extra ruime marge genomen om spullen te bestellen en te vervoeren.  

Nu is er weinig vraag. Dat is te zien aan de containertarieven. De Drewry World Container Index daalt deze week met 2% naar $3.364 per 40-voeter en daar zijn vooral routes vanaf China verantwoordelijk voor. Het spottarief voor containers met de bestemmingen Rotterdam en Genua dalen met 5% en 4% het meest. Containervervoer van China naar de belangrijkste bestemmingen in de Verenigde Staten, LA en New York, daalt 1% in prijs. Rotterdam - New York daalt ook, met 2%, terwijl de containerprijzen voor de tegengestelde richting 2% stijgen. 

Er is zo op het eerste gezicht dus weinig te merken van de zogeheten frontloading vanwege hogere tarieven die landen die naar de VS exporteren boven het hoofd hangt. Toch is de algemene verwachting dat dit doorgaat tot er daadwerkelijk hogere tarieven zijn ingevoerd. Zo verwacht dataplatform Freightos dat de volumes en tarieven naar de VS hoger zullen blijven dan ze anders zouden zijn in het eerste, en mogelijk ook tweede kwartaal van 2025, afhankelijk van wanneer hogere invoerrechten worden ingevoerd. 

Ook de tweewekelijkse Intra-Asia Container Index van Drewry daalt, met 12% tot $726 per container van 40 voet. Vanwege de lagere vraag en toenemende capaciteit verwacht Drewry dat de tarieven de komende week weer licht dalen. Binnen Azië wordt voor de hele maand februari dalende spottarieven verwacht. 

Staking Franse havens
In een aantal Franse havens, vooral in het Noordwest-Frankrijk, waar zich ook graanterminals bevinden, vindt momenteel de tweede dag van een tweedaagse staking plaats. Afgelopen tijd waren er ook al acties en in februari vinden er meer acties plaats waarbij telkens vier uur lang het werk wordt neergelegd. Er wordt hiermee onder meer geprotesteerd tegen de hogere pensioenleeftijd. De Franse nationale federatie voor wegvervoer maakt zich zorgen dat de stakingen van havenarbeiders het wegtransport zullen verstoren, melden Franse media. De acties raken ook de ferry's die tussen Dover en Frankrijk varen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden