Soof Drinks

Food People Nicole Horsmans

Frisdank kan prima zonder geraffineerde suiker

5 Maart 2024 - Matthijs Bremer

Zo'n acht jaar gelden dronk oprichter van Soof Nicole Horsmans (rechts op de foto) altijd zelfgemaakte sappen in de ochtend. Zelf heeft Horsmans soms moeite om genoeg vocht binnen te krijgen en dus wilde ze een ander drankje. In verreweg de meest frisdrank zitten echter allerlei toevoegingen die ze niet wilde. Daarom besloot ze ruim zeven jaar geleden haar ontbijtdrankje in te koken tot een siroop. Horsmans kwam tot de conclusie dat ze vast niet de enige met behoefte aan een natuurlijke frisdrank zou zijn.

Na een enthousiaste reactie van haar compagnon Daan Harterink (links in beeld) besloten ze samen de markt te betreden met het nieuwe drankje. Twee jaar later kwam het merk eindelijk op de markt. Inmiddels heeft het drankje een behoorlijke presentie in de horeca en wordt Soof ook op sportclubs omarmd. Sinds begin maart liggen twee blikjes van het merk in de Albert Heijn en daarmee wordt nu ook de retailmarkt betreden. 

Op jullie site is te lezen dat Soof onderneemt vanuit een missie, een wereld zonder toevoegingen. Hoe zijn jullie tot die missie gekomen?
"Eigenlijk hebben we een mega simpel verhaal. Vrijwel alle frisdrank zit vol met geraffineerde suikers en onnodige toevoegingen. Wij geloven dat al die troep nergens voor nodig is. Je ziet dat mensen zich er langzaam maar zeker bewust van worden wat er in hun voeding zit. Bij dranken letten mensen daar nog niet zo op. Dat willen wij veranderen."

Op de site van Soof is te lezen dat toevoegingen wel voedselveilig zijn en het gebruik van dergelijke ingrediënten drukt bovendien de prijs. Waarom is het zo belangrijk om toevoegingen te vermijden als ze veilig zijn?
"Ik denk dat je die vraag moet omdraaien. Waarom zou je kunstmatige ingrediënten gebruiken als je ook een natuurlijk product kan maken? Er zijn meer dan genoeg ingrediënten in de natuur beschikbaar. De enige reden dat er zo veel zooi in frisdrank zit, is dat fabrikanten de prijs willen drukken. Maar die prijs zou niet zo'n probleem moeten zijn. Het is helemaal niet goed om veel frisdrank te drinken."

"Als je af en toe heel bewust een glas frisdrank drinkt, is dat veel beter voor je en dan is prijs niet zo'n probleem. Wat ons betreft moeten we uitgaan van minder, maar beter. Ik werd jaren geleden geïnspireerd in de koffiezaak Scandinavian Embassy in het Sarphatipark in Amsterdam. In die tijd dronk ik nog suiker in de koffie. Ik vroeg hierom en dat werd geweigerd. Ze hadden geen suiker; ze vonden hun product zo goed dat je geen suiker nodig had. Ik vind dat een heel cool statement. Waarom zou je toevoegingen nodig hebben als je basisproduct goed is?"

In de horeca groeit je bekendheid organisch 

Nicole Horsmans 

Jullie gebruiken alleen natuurlijke ingrediënten. Hoe ziet jullie keten eruit?
"Wij werken in onze hele keten samen met partners. Dat geldt voor de inkoop van onze producten, maar ook voor de productie. We hebben geen eigen fabrieken, maar hebben contracten met een co-producent. Sommige producten krijgen we in zijn geheel binnen, maar bijvoorbeeld de gember laten we ter plekken inkoken, aangezien die uit Zuid-Amerika komt. De voornaamste afzet is in de horeca. In de horeca groeit je bekendheid heel organisch. Zo kan je vanaf onderaf aan een merk bouwen. Als je een product meteen in de supermarkt lanceert, dan kent niemand je. Dan lig je er zo weer uit."

Jullie verkopen dus aan de horeca, maar dat is natuurlijk nog wat breed. Wat is jullie doelgroep? 
"Die splitsen we uit in een marketing-doelgroep en een kopende doelgroep. De marketinggroep is heel concreet. Dat zijn vrouwen tussen de 25 en 45. De kopende doelgroep is veel breder. Daarnaast verkopen we ons product ook in veel kantines, drogisterijen, en is er veel interesse van Hogescholen en Universiteiten. In de praktijk verkopen we bijvoorbeeld veel bij sportclubs. Recent hebben we een contract afgesloten met de professionele voetbalclub Go Ahead Eagles en daar zijn we heel trots op."

Jullie geven aan dat jullie zouden willen overstappen op biologische producten, maar doen dat nog niet. Wat houdt jullie tegen?
"Aan de ene kant houden de kosten ons tegen en aan de andere kant de beschikbaarheid van de producten. We hebben nu een volledig biologische siroop en die kost €15 per fles in plaats van €10. We zijn heel enthousiast om onze biologische lijn uit te breiden, maar als we helemaal overstappen prijzen we onszelf uit de markt. Dat is ook precies waarom we zijn gestart met onze reguliere siropen. Dan kopen meer klanten je product en maak je sneller naam. Langzaam maar zeker willen we steeds meer bio, maar dat is ingewikkeld. Ik wil bijvoorbeeld graag een biologische ijsthee introduceren. Maar biologische thee-infusie moet je in zulke grote volumes inkopen, dat het voor ons niet realistisch is. Dat geldt ook voor veel andere producten. Op die manier werkt de markt kleine spelers tegen."   

Soof claimt een revolutie af te kondigen. Gaan jullie de strijd met Coca-Cola aan?
"We schoppen wel flink tegen de hiërarchie aan. Een sauna die onze producten flink verkoopt, haalt bijvoorbeeld zijn contractuele volumes van een groot frisdrankmerk niet meer. Mijn grote droom is natuurlijk dat we de grote merken op veel meer plekken verdringen. Vaak wordt ons gevraagd of onze prijzen dan niet omlaag moeten, maar dat is helaas niet mogelijk. Onze grondstoffen zijn duurder dan die van andere frisdranken. Dat is nu eenmaal het gevolg van werken met natuurlijke ingrediënten."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Matthijs Bremer

Voor Foodbusiness covert Matthijs Bremer de vleesmarkt. Daarnaast volgt hij de eiwittransitie op de voet en schrijft hij wekelijks over de ontwikkelingen op de energiemarkten.

Food People Gijs Dröge

'Plankton biedt potentie maar ook uitdagingen'

Food People Gerard Hardeman

Bewust hoofdprijs betalen bij Nederlandse biotarwe

Food People Koen Damme

Ganda maakt Italiaanse ham, maar dan in België

Food People Marcel Joosten

'Doel is een nieuwe norm in frites neer te zetten'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden