Roland Ludwidg

Food People Roland Luwdig

Selecta zet in op de onbemande minimarkt

14 November 2023 - Max van der Heijden

Het Zwitserse Selecta, bekend van automaten op stations en kantoren, introduceerde eind oktober een slimme koelkast waarbij klanten met cryptomunten kunnen betalen. Aanleiding voor een gesprek met COO en CTO Roland Ludwig over Selecta, hoe het bedrijf het doet in het tijdperk van hybride werken en de toekomst van automaten. Ook geeft hoofd communicatie en engagement Sarina Künzli antwoord op enkele vragen.

Waarom kiest Selecta nu pas voor crypto?
"Het is voor ons een stap om onze leiderschapsrol in de foodtech verder uit te breiden. Het is onze ambitie om leidend te zijn op het gebied van foodtech in ons marktsegment, en daardoor zijn we genoodzaakt om continu nieuwe en innovatieve oplossingen te bedenken. Een daarvan is het nadenken over de toekomst van betalingen in de wereld van foodtech. Ons doel is dat we onze klanten een next level consumentenervaring geven; een ervaring die makkelijk en cashloos is. Vandaar dat we de samenwerking zijn aangegaan met Solana, waarmee de toekomst van betalingsmogelijkheden dichterbij komt. We hebben ervoor gekozen om de crypto-implementatie in onze slimme koelkasten te integreren omdat die zeer klantvriendelijk zijn."

Cryptomunten staan nou niet bepaald bekend om de stabiele wisselkoersen. Welke valuta gaan jullie accepteren?
"In principe kan iedere token op de Solana-blockchain worden gebruikt, maar momenteel gebruiken we USDC, De volatiliteit is direct een reden dat we kiezen voor een stablecoin als USDC." (Een stablecoin is direct gekoppeld aan de waarde van een munteenheid of grondstof. USDC volgt de koers van de dollar red.)

De bezettingsgraad van kantoren is lager na de Covid-19-pandemie, hoe gaat het met Selecta?
"We hebben onze bedrijfsvoering fundamenteel moeten veranderen. We hebben echt een transformatie doorgemaakt, waarbij we een glocal bedrijf zijn geworden, het beleid wordt centraal bepaald, maar lokaal uitgevoerd. Dat geldt voor alle onderdelen van het bedrijf, van marketing, finance en IT tot de uitvoerende kant. Op die manier was het voor ons mogelijk om kosten te besparen tijdens de Covid-19-pandemie. Doordat iedereen binnen zat en er niet op kantoor werd gewerkt en gereisd, was de pandemie voor Selecta een zware tijd. Zelfs de fabrieken die stillagen tijdens Covid-19 hadden impact op de bedrijfsvoering."

Welke transformatie heeft Selecta doorgemaakt sinds het einde van de pandemie?
"We hebben onze focus verbreed van alleen automaten naar slimme koelkasten, zodat we kunnen inspelen op de nieuwe trends. We zien de vraag naar een onbeheerde supermarkt namelijk groeien. Het helpt bedrijven ook bij het besparen van kosten. Zo hoeven ze in dat geval bijvoorbeeld minder of geen kantinepersoneel in te huren.''

Zijn er plannen om die kleine onbeheerde supermarkten uit te breiden naar plekken buiten het bedrijfsleven?
"Er wordt nu eentje getest op de Corda Campus in Hasselt. Daar kan met de app worden betaald, word je gevolgd met camera's en sensoren en bij de uitgang kun je afrekenen."

Sarina Künzli: "Om daaraan toe te voegen: we hebben kleine versies hiervan met slimme koelkasten op grote stations in Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Het maakt het voor klanten mogelijk om te bekijken wat ze willen en het vast te houden voordat ze tot aankoop overgaan. En dus aantrekkelijker dan de ouderwetse automaten met spiralen."

Zijn er plannen om meer van dat soort slimme koelkasten in de openbare ruimte te plaatsen?
Roland Ludwig: "We hebben een plan dat we momenteel verder aan het uitwerken zijn. Het moet een locatie zijn waar voldoende voetverkeer is, dus daar kijken we nu naar."

De samenwerking met hotelketen Novotel lijkt een succes, zijn er plannen voor vergelijkbare samenwerkingen?
Künzli: "Voor ons is de hotelsector heel interessant, zo zijn er steeds meer hotels zonder restaurants en is het hebben van een micromarkt in de lobby voor gasten, personeel en bezoekers een optie. Een andere optie is het vervangen van minibars met slimme koelkasten. Dit helpt het hotel ook met het besparen van kosten."

Jullie samenwerking met Mars vind ik heel interessant, daar lijkt het alsof Selecta de exclusieve leverancier van automaten wordt die door Mars worden gevuld. Is dat een samenwerking die jullie met meer bedrijven willen aangaan?
Ludwig: "Momenteel worden veel gesprekken gevoerd achter de schermen met andere merken, dus ja. Voor ons en voor die bedrijven is het een win-winsituatie. Wij weten hoe we de automaten draaiende moeten houden en dankzij de meetapparatuur in de apparaten weten we wanneer iets uitverkocht is en wat goed verkoopt. Dat is informatie die de leveranciers niet hebben, maar zij hebben het sterke assortiment aan producten waar wij van willen profiteren."

Hoe ziet de toekomst eruit voor Selecta en de automatiek?
"Ik denk dat de toekomst van Selecta de onbeheerde supermarkten zijn. Ze kosten relatief weinig en zijn geautomatiseerd. Sowieso is automatisering de toekomst van Selecta, zodat we meer verse producten in onze automaten kunnen leggen. Dat heeft weer te maken met telemetrie en connectiviteit. Daar komt nog bij dat we klantspecifieke voorraden willen hebben met lokale merken en smaken. Ook zie ik heel veel waarde in een loyaliteitsprogramma."

In de komende tien jaar zullen oplettende klanten dan meer Selecta-automaten zien buiten hun werkplek dan daar binnen?
"Ja, dat is iets waar we in willen groeien. Het zakelijke segment gaan we niet verlaten, maar het aanbod slimme koelkasten willen we uitbreiden. Zo hebben we onlangs een zeer succesvolle test in Frankrijk gehad op een groot station in Parijs. Er was nauwelijks diefstal en de automaat had een goede en schone uitstraling, wat natuurlijk ook belangrijk is. Het moet modern zijn en het moet leuk zijn om iets te kopen, en dat is waar we voor gaan."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Food People Frederik Kampman

Bedenker tompouce-bier ziet kansen in alcoholvrij

Food People Albert van der Veen

'Samen keten Nederlandse kikkererwten inrichten'

Food People Dirk Govers

'Biggenvlees heeft potentie op Nederlandse markt'

Food People Hessel Jan Sinnige

'Zuivelsector kan veel leren van speciaalbier'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden