Shutterstock

Analyse Logistiek

Containerreuzen willen grip krijgen op vergroening

22 September 2023 - Linda van Eekeres

De scheepsvaart moet de schouders eronder zetten om in 2030 minimaal 5% koolstofemissievrije brandstof te gebruiken. Ook zijn er plannen om broeikasgasemmissie te beprijzen en een norm in te stellen voor de gebruikte brandstof. A.P. Moller - Maersk en CMA CGM, de een en twee na grootste containerrederijen ter wereld, verwachten dat naast LNG en groene methaan andere brandstoffen opmars zullen maken en hebben de handen ineengeslagen om grip te krijgen op de ontwikkeling van groene brandstof. Ook willen zij meer betrokken worden bij de regels die aan de verduurzaming gesteld gaan worden.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

CMA-topman Rodolphe Saade noemt de samenwerking van de containerreuzen 'een mijlpaal voor het koolstofvrij maken van onze industrie'. "Door de kennis en expertise van twee leiders in de scheepvaart te combineren, zullen we de ontwikkeling van nieuwe oplossingen en technologieën versnellen, waardoor onze sector haar CO2-reductiedoelstellingen kan bereiken.

De containerrederijen zijn op zoek naar meer partners om de omslag te maken. Vincent Clerc, de CEO van Maersk zegt daarover: "A.P. Moller - Maersk wil de groene transitie in de scheepvaart en logistiek versnellen en om dat te doen hebben we een sterke betrokkenheid nodig van partners uit de hele sector." De rederijen willen ook samenwerken met regelgevende instanties voor een internationaal regelgevingskader voor broeikasgassen en nodigen andere internationale scheepvaartmaatschappijen uit om zich aan te sluiten.

In juli kreeg Maersk het eerste schip opgeleverd dat naast dieselolie ook kan varen op groene methanol en heeft meer schepen die op bio-e-methaan kunnen varen in het orderboek. CMA CGM heeft schepen besteld die behalve op LNG ook op bio/e-methaan (de groene variant van LNG) kunnen varen. Beide bedrijven verwachten dat in de toekomstige brandstofmix van de scheepvaart  brandstoffen zullen zitten die de komende jaren nog ontwikkeld moeten worden.

Annuleringspercentage van 15%
De uitdaging van verduurzaming komt in een tijd dat de inkomsten onder druk staan door overcapaciteit die behalve door een lage vraag ook wordt veroorzaakt door de enorme expansiedrang van de rederijen zelf. Dataplatform Freightos geeft aan dat het eigenlijk wel meevalt met de daling van de volumes, wereldwijde neemt het volume slechts met 0,5% af ten opzichte van 2022. Ondertussen neemt de capaciteit door nieuwe, steeds grotere schepen met 8% toe.

Om de daling van de spottarieven voor containers te beteugelen blijven de scheepvaartmaatschappijen geplande vaarten annuleren (blank sailings). Drewry ziet de afgelopen weken een significante daling van de betrouwbaarheid van de zeecontainerscheepvaart. Gemiddeld vaart slechts 85% van de schepen de komende vijf weken zoals gepland.

Na een daling van 7% van de spottarieven vorige week, dalen de containertarieven deze week verder met 5,2% tot $1.479,48 voor een container van 40 voet. Op jaarbasis is dat een daling van bijna 67%. De daling van afgelopen week is vooral te danken aan de routes van Shanghai naar Rotterdam en Genua. Op beide lijnen daalde het tarief 10%. Over drie weken gezien is er zelfs een daling op de routes van China naar Noord-Europa en het Middellandse zeegebied met meer dan een kwart. De enige route die een tariefstijging liet zien, is die van New York naar Rotterdam (+2%). Drewry verwacht dat de tarieven de komende weken min of meer gelijk blijven.

Lagere tarieven, maar onbetrouwbaarheid kost verladers ook geld 
Het is volgens Freightos niet raar dat medio september de containerprijzen dalen wanneer de vraag afneemt in de laatste weken voor de Chinese Golden Week. Maar toenemende blank sailings in oktober, na de feestweek wijzen erop dat rederijen verwachten dat het volume blijft afnemen, aldus het dataplatform in een wekelijkse update. "De overcapaciteit zal een neerwaartse druk blijven uitoefenen op de tarieven, die de vervoerders zullen proberen te stabiliseren door afvaarten te schrappen en andere maatregelen om de capaciteit te beperken." Verladers zullen blij zijn met lagere tarieven na de torenhoge prijzen tijdens de pandemie, maar er is ook een keerzijde, stelt Freightos. Annuleringen, die vaak op het laatste moment worden aangekondigd, hebben betekenen ook een slechtere betrouwbaarheid van de dienstregeling. De onbetrouwbaarheid begint nu al gevolgen te hebben voor Amerikaanse exporteurs in de vorm van vertragingen en hogere kosten doordat containers staan te wachten, stelt Freightos.

Bulkvervoer
De tarieven voor bulkvervoer zijn deze week wederom gestegen. De Baltic Dry Exchange staat op het hoogste punt sinds 11 mei van dit jaar, met 1.569 punten (vorige week 1.340 en twee weken geleden 1.141 punten). De index voor Supramax-schepen (48.000 tot 60.000 ton) staat op 1,350 (vorige week 1.196 punten). De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton staat op 1.696 points (vorige week 1.642 punten).

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden