De olijfolieproductie heeft in het voorbije jaar te maken gehad met aanzienlijke prijsschommelingen vanwege sterk wisselende weersomstandigheden. Van groothandelsprijzen in Spanje van meer dan €9,00 per kilo tot afgelopen voorjaar €3,20 per kilo, en nu weer zo'n €4,00. Er is veel volatiliteit.
Deze beweeglijkheid, zowel in productie als in prijzen, wordt volgens Rabo Research, grotendeels veroorzaakt door onvoorspelbare weersomstandigheden in het Middellandse Zeegebied. Dit is de regio die verantwoordelijk is voor het grootste deel van de wereldwijde olijfolieproductie.
Opleving van de productie, zoals afgelopen seizoen, leidt tot scherpe prijsdaling van olijfolie, en eigenlijk normalisatie van prijzen. In de afgelopen tien jaar is het aanbod van olijfolie steeds onvoorspelbaarder geworden. In het seizoen 2024/25 was er een aanzienlijke opleving van de productie, wat leidde tot een scherpe prijsdaling.
Spanje, 's werelds grootste producent, maakte een sterk productieherstel door en oogstte ongeveer 1,4 miljoen ton na twee jaar van ernstige droogte. Toen zakte de productie tot onder de 1 miljoen ton. Ook andere landen rond de Middellandse Zee zagen hun productie stijgen. In Griekenland steeg de productie met 43% ten opzichte van 2023/24, in Portugal met 21%, in Tunesië met 55% en in Turkije met zelfs 109%. In Spanje, dat wereldmarktleider is, daalde de prijs van olijfolie in maart tot €3,20 per kilo. Maar dat is niet overal zo. In Italië bleef de prijs voor extra vierge olijfolie boven de € 9,00 per kilo. Dat zorgt voor een enorm verschil en laat ook veel Spaanse en andere olijfolie naar Italië stromen, waar het in een blend gaat voor de export.
De gedaalde prijzen zorgen behalve voor een lagere marge, ook voor herstel van consumptie. Er was namelijk ook een groep consumenten voor wie de olijfolie te duur was geworden en die overstapte naar zonnebloemolie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.