Shutterstock

Analyse Logistiek

Eerste schip dat vaart op (Nederlandse) methanol

14 Juli 2023 - Linda van Eekeres

Rederij A.P. Moller-Maersk heeft deze week het eerste schip opgeleverd gekregen dat naast dieselolie ook kan varen op groene methanol (dual-fuel). Dit past in de missie van de Internationale Maritieme Organisatie van de VN om rond 2050 voor de scheepvaart netto-nul emissie uit te stoten. Wereldwijd zitten er honderd schepen die op groene methanol varen aan te komen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het schip met een capaciteit van 2.100 TEU (containers van 20 voet) wordt gebouwd in Zuid-Korea. Ursula von der Leyen, president van de Europese Commissie, zal het schip 14 september dopen in Kopenhagen. De groene methanol waar het schip van de een na grootste rederij ter wereld van Zuid-Korea naar Kopenhagen op vaart is afkomstig van het Nederlandse bedrijf OCI Global. Het bedrijf bunkert de methanol in verschillende havens op de reis van het schip, waaronder de haven van Rotterdam.

Met het varen op methanol kan tot 90% CO2-reductie behaald worden, stelt TNO, die een internationaal consortium leidt dat onderzoek doet naar methanol als brandstof voor de scheepvaart. Volgens OCI is de maidentrip 'een belangrijke mijlpaal in het koolstofarm maken van de maritieme industrie' en kan groene methanol zich nu in de praktijk bewijzen als 'een veilige, efficiënte, commercieel gebruiksklare brandstof voor de wereldwijde scheepvaart'. OCI verwacht dat op basis van de methanolschepen die besteld zijn, de vraag halverwege dit decennium meer dan 4 miljoen ton groene methanol per jaar zal zijn.

Volgens Maersk zijn er wereldwijd bij alle rederijen meer dan honderd methanolschepen in bestelling. Daarvan heeft Maersk er 25 in het orderboek. In China zullen zes dual fuel-schepen van 15.000 TEU gebouwd worden voor Het Franse CMA CGM (nummer 3 in de Alphaliner Top 100). Deze worden eind 2025 opgeleverd. Het Chinese COSCO Shipping Holdings (nummer 4) heeft twaalf methanolschepen met een capaciteit van 24.000 TEU besteld die in 2026 en 2028 zullen worden opgeleverd. De grootste rederij ter wereld, het Zwitserse MSC, zette tot onlangs vooral in op LNG. Vorig jaar nam de rederij het eerste LNG-schip in gebruik en in januari bestelde de rederij nog tien schepen die naast dieselolie op LNG varen. Maar ook de methanoltrend gaat aan de rederij niet voorbij. De reder investeert $1,2 miljard in de bouw van methanolschepen.

Ombouwen
Behalve dat er nieuwe schepen worden gebouwd, worden er ook schepen omgebouwd om op methanol te kunnen varen. Afgelopen week heeft Hapag-Lloyd (de vijfde grootste rederij ter wereld) aangekondigd dat zestig schepen worden aangepast zodat zij ook op groene methanol kunnen varen. Dit gebeurt door de Duitse motorfabrikant MAN Energy Solutions, die ook een schip van Maersk gaat ombouwen. Het aantal methanolschepen maakt de komende tijd overigens maar een beperkt aandeel uit van de vloot. De top 5 heeft in totaal 2.797 schepen in de vaart en 342 schepen in het orderboek.  

Spottarief zeecontainers
De containerindex van Drewry is deze week iets gestegen, 0,9%. Het is een marginale stijging, maar wel de eerste sinds begin mei. Een container van 40 voet kost nu gemiddeld $1.488,13. De daling van de spottarieven op de lijn Rotterdam - New York zet wel door. Na een prijsafname van 17% twee weken geleden en 25% vorige week daalde het tarief afgelopen week wederom flink met 12%. Momenteel kost een container van 40 voet op die route $1.769. De routes die juist gestegen zijn, zijn Shanghai - Los Angeles (+9%) en Shanghai - New York (+5%). Drewry verwacht dat de spottarieven op de meeste routes de komende weken weer iets afnemen.

Baltic Exchange Dry Index
Bulkvervoer is de afgelopen week behoorlijk in prijs gestegen. De Baltic Exchange Dry Index voor bulkvervoer is afgelopen week gedaald gestegen van 993 naar 1.103 punten. De Panamax-index voor kolen- en graanschepen met een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton steeg ook, van 971 naar 1.101 punten.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden