Jan Klawer

Food People Jan Klawer

'Wij willen de Amazon van food ingrediënten zijn'

11 Juli 2023 - Max van der Heijden

De ingrediëntenverkoop verloopt in veel gevallen nog op een traditionele manier met vertegenwoordigers aan de deur. Jan Klawer en zijn twee compagnons verbaasden zich over deze ouderwetse manier van werken en hopen met 1-2 Taste een grote speler op de digitale ingrediëntenmarkt te worden.

Hoe is 1-2 taste ontstaan?
''1-2-Taste is opgericht door drie personen, waaronder ikzelf. Ik kom uit de e-commerce en digital marketing, maar mijn collega's komen allebei uit de food ingrediëntensector. Zij werkten bij IFF en hadden ieder zoiets van "waarom gaat het kopen en verkopen van voedselingrediënten zo waanzinnig ouderwets?" Verkopers gaan bij klanten langs met een koffertje met samples. In een tijd dat alles digitaal gaat.''

''En dat idee heeft Jasper, die nu dus onze CEO is, destijds gepitcht bij IFF. Maar die zeiden: 'ja allemaal heel erg mooi zo'n marktplaats, zo'n platform, maar daar moet je een heleboel verschillende categorieën ingrediënten op hebben. Dus IFF gaat dat niet doen.'' Dus toen zijn we het zelf gaan doen. Ik kende Jasper persoonlijk en ben er zo bij gekomen. Na wat testen in 2019 zijn we er echt live mee gegaan in 2020.''

Je noemt marktplaats, werkt jullie businessmodel op een vergelijkbare manier?
''Als ik het snel wil uitleggen dan kun je beter zeggen dat wij "de Amazon van food ingrediënten willen zijn". Dus wij hebben een hele belangrijke rol bij het faciliteren. We hebben nu 65 verkopende partijen op ons Europese platform. Op ons platform in India zitten ongeveer 35 partijen. We zorgen ervoor dat leveranciers op de site komen met hun producten en dat alles er goed opstaat en dat wij de promotie doen van hun producten.''

''Dus in die zin zijn we facilitator, maar er komen nog wat meer dingen bij kijken. Want we houden op verzoek van leveranciers ook voorraad van hen aan. Dit omdat wij ons echt richten op het MKB. Grote leveranciers van ingrediënten en grondstoffen hebben vaak niet de mogelijkheden om te leveren aan kleinere bedrijven. Een container gaat ze nog wel af, maar ze kunnen het vaak niet aan om een pallet of kleiner te leveren. En die rol nemen wij van ze over.''

''Het gaat zelfs zo ver dat een aantal leveranciers tegen ons zegt: we hebben een aantal klanten, die kopen al jaren bij ons, maar ze zijn eigenlijk te klein en worden ook niet groter. Kunnen jullie die niet overnemen van ons?''

In het begin zei je dat veel bedrijven ouderwets nog met veel vertegenwoordigers werken. Hoe wordt een online concept als dat van jullie dan ontvangen?
''In principe goed, omdat wij voor het MKB een probleem oplossen. Wij serveren die middelgrote partijen zoals een bierbrouwer die een zomers biertje wil maken, maar daarvoor een fruit puree nodig heeft. Die krijgt geen vertegenwoordiger over de stoep voor een paar 100 kilo perenpuree en ze zijn te groot om bij een groothandel zoals de Hanos of de Sligro in te kopen.''

Hebben jullie dan bijna per ongeluk een gat in de markt gevonden?
''Dat hopen we wel, ja. Of het nou een brouwer of een ijsmaker of een bakker is: Wij verkopen niet het meel voor de bakker of de gerst of hop voor de bierbrouwer, maar de specialty ingredients en daar zijn zij wel mee geholpen. En ze zijn ook wel blij dat wij die ingrediënten kunnen leveren in een hoeveelheid waar zij iets aan hebben - en met de juiste specificaties.''

Hoe hebben jullie de afgelopen anderhalf jaar met de oorlog in Oekraïne beleefd, waardoor de grondstofprijzen hoog zijn opgelopen?
''Eigenlijk is het al langer zo dat de grondstofprijzen verstoord zijn. Sinds we begonnen zijn hebben we eigenlijk allemaal gekke dingen gezien. Zoals een stijging van de grondstofprijzen, maar ook duurdere transportkosten. Waardoor ingrediënten ook duurder werden. De oorlog in Oekraïne heeft indirect zeker een impact gehad.''

''Alles bij elkaar is die oorlog en die verstoring van de markt door corona wel goed geweest voor ons. In die zin dat mensen veel bewuster zijn gaan kijken, van wat bestel ik nou, hoe bestel ik en wat zijn de hoeveelheden die ik bestel. Omdat ze bij ons regelmatig vrij kleine hoeveelheden kunnen bestellen hoeven ze niet in één keer die commitment neer te leggen van een bestelling van 10 ton, maar kunnen ze 1 ton bestellen en anderhalve maand later weer 1 ton. Dus onder de streep heeft het veel kansen voor ons opgeleverd.''

Welke trends zien jullie op food gebied?
''Een aantal trends die wij zien gaan om health en sustainabillity. Bedrijven komen naar ons toe omdat ze op zoek zijn naar alternatieven, zodat ze producten kunnen maken die te maken hebben met de eiwittransitie. Het zijn bijvoorbeeld bedrijven die vleesvervangende , of zuivelvervangende producten willen maken. Onlangs heb ik nog gesproken met een ijsmaker, die verschillende proteïnen bij ons heeft besteld om te testen voor veganistisch ijs.''

''Health is zeker een trend, zo zien we de eiwittransitie in volle gang zijn, maar ook het normaler worden van onderwerpen als speciale diëten, zoals voor mensen met een zuivelintolerantie. En dat producten daar veel toegankelijker voor worden gemaakt. Wij horen van MKB'ers die willen innoveren dat het heel erg lastig is om ingrediënten in de juiste hoeveelheden te krijgen. En als zuivelfabrikant wil je ook een alternatief kunnen aanbieden, maar als je een middelgroot bedrijf bent is dat erg lastig.''

Je zegt dat het vooral MKB-bedrijven zijn die bij jullie inkopen, als zij groeien raken jullie ze dan kwijt als klant?
''Nee, want zoals ik al zei, sommige van die leveranciers kunnen  het soort klanten dat wij hebben niet direct beleveren. Zelfs als een bedrijf gigantisch groeit kan het zijn dat we ze voor een type ingrediënt kwijtraken, maar voor het andere niet. Daar hebben we ook afspraken over met onze leveranciers.''

''Bij het gros van onze klanten zijn we er niet zo bang voor. Zij komen niet voor één ingrediënt bij ons, maar kopen meerdere producten in en kunnen ook steeds meer bij ons vinden. Als een speciaalbierbrouwerij een zomers biertje wil brouwen, komen ze bij ons terecht voor een ingrediënt als een fruitpuree. Maar ze komen weer terug voor een fruitpoeder voor een herfstbier. Omdat wij een breed assortiment hebben, hebben klanten heel veel redenen om bij ons in te kopen.''

Helpt de laagdrempeligheid van een online platform daar ook bij?
''Ja. We willen het bewust laagdrempelig houden. Want in de ingrediënten heb je nog bijna geen online platformen. Je hebt natuurlijk de groothandels en voor grote partijen de distributeurs die online orderplatformen hebben, maar die zijn allemaal gesloten. Om producten te bekijken moet je een account aanmaken. Dat willen wij niet. Bij ons kan je de producten zien en de prijzen bekijken, wel hebben we op verzoek van leveranciers specifieke documenten zoals specificaties achter een login gezet.''

Twee jaar geleden sprak jij de ambitie uit om uit te breiden naar vier regio's, hoe staat het daarmee?
''We zitten nu in twee regio's Europa en India en daar zitten in totaal zo'n miljoen MKB-bedrijven die we kunnen beleveren. We hebben nu gezegd: eerst de focus daarop en zorgen dat we in die regio's een heel breed assortiment en dito klantenkring hebben. We zijn ervan overtuigd dat we die stap naar Noord-Amerika en het Midden-Oosten kunnen maken, maar die tijdslijn is wel iets opgeschoven.''

Waarom India?
''Dat is eigenlijk onze eerste markt, de markt waar we getest hebben en de reden daarvoor is dat we allemaal niet in Nederland woonden toen we 1-2-Taste hebben opgericht. onze derde oprichter Arjan werkt al 20 jaar in Azië en heeft ook veel in India gewerkt en kent de aard van de markt: Die is in India heel gelaagd met distributeurs, agenten en dealers en iedereen verdient een deel. In India kunnen wij al die lagen er tussenuit halen. Die markt leent zich daar erg goed voor. Bovendien is India qua digitalisering een waanzinnig interessante markt, een markt die op sommige punten voorloopt op Europa, daar maken we ook gebruik van.''

Hoe zie je de toekomst voor je?
''Rooskleurig, uiteindelijk gaan we, net zoals Amazon heeft gedaan, naar die andere regio's toe. Dus ik zie steeds meer dingen naar online gaan, niet alleen in de ingrediëntenbusiness. We zien dat klanten het steeds beter snappen en steeds vaker bij ons terug komen. Er is echt een rol voor een platform als dat van ons.''

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Food People Floris Reurts

Nederlandse efficiency en Griekse trots maken Gkazas

Food People Kadir Ahmed

Kadir's maakt halalproducten voor iedereen

Food People Bart Vanderstraeten

Verse melk op een markt waar houdbaar domineert

Food People Paul Vocking

'Ons bestaansrecht is dat we niet innoveren'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden