Gastronology

Food People Peter Nieuwkerk

'Mensen moesten huilen toen ze het proefden'

12 Mei 2023 - Max van der Heijden

3D-geprinte voeding zal voor de meeste mensen geen aantrekkelijk vooruitzicht zijn, maar voor mensen met kauw- en slikproblemen lijkt dit de ultieme oplossing. Deze laatstgenoemde groep is de doelgroep van Gastronology: een Nederlandse startup die na vier jaar testen start met de verkoop van 3D-geprinte producten aan zorginstellingen en ziekenhuizen. Foodbusiness sprak met oprichter Peter Nieuwkerk.

Hoe is Gastronology ontstaan?
"Vanuit mijn rol als directeur-eigenaar bij de Budelpack Groep zocht ik een nieuwe aanvullende strategische activiteit, dat werd Gastronology. Bij mijn zoektocht had ik twee voorwaarden: het moest innovatief zijn en te maken hebben met food. Met die opdracht in de hand ben ik nieuwe activiteiten gaan zoeken. In maart 2019 bezocht ik een zorginstelling waar een kok hobbymatig met een 3D-voedselprinter bezig was. Dat intrigeerde me. Het 3D-printen van voedsel is innovatief. Ik ontdekte dat – in tegenstelling tot mijn perceptie – er met verse groenten werd geprint en dat het helemaal geen chemisch proces was. Dat intrigeerde me heel erg en daar werd de basis gelegd voor Gastronology."

Waarom is voor deze doelgroep gekozen?
"Er zijn veel mensen met kauw- en slikproblemen, veelal ouderen maar ook mensen met ALS, MS en niet-aangeboren hersenafwijkingen. Zij krijgen hun voeding normaal gesproken uit de blender, waarbij alles gladgemalen is tot een puree-consistentie. Het lijkt niet meer op eten en het smaakt er ook niet meer naar. Ze moeten alles met een lepel kunnen eten, maar vaak weten ze niet wat ze eten en proeven en ruiken ze niet wat ze eten. Het begon met bloemkool als een testproduct. Van verse bloemkool maken we een puree, daar voegen we ingrediënten aan toe om de bloemkool vervolgens te kunnen printen in de vorm van de bloemkool. Hierdoor herkent de cliënt het product en hij of zij ruikt en proeft de originele groente, maar eet het nog steeds met een lepel."

"Naast mensen met kauw- en slikproblemen hebben we ook als doelgroep kinderen in de leeftijd van drie tot twaalf jaar die veel te weinig groenten eten. Wij willen het eten van groenten voor kinderen zo aantrekkelijk maken dat het onweerstaanbaar is. Dit kunnen we doen door smaak en vorm aan te passen. Onze ultieme droom is 3D-geprint voedsel voor oncologiepatiënten, onze derde doelgroep. Dan zit je in de hoek van wat je personalized nutrition noemt. Je gaat op massaschaal gepersonaliseerde voeding maken. Mensen die worden behandeld tegen kanker hebben vaak een individuele geur- of smaakafwijking. Dat kunnen we op individuele smaak compenseren. Zo kunnen we eten weer lekker maken voor mensen voor wie het eten, als gevolg van behandeling tegen kanker, bijvoorbeeld naar metaal smaakt."

Wat houdt ziekenhuizen en zorginstellingen tegen om zelf een 3D-voedselprinter te kopen en te doen wat jullie doen?
"Wij zullen kant-en-klaar diepgevroren 3D-geprint voedsel gaan leveren aan ziekenhuizen en zorginstellingen. Zij hebben dus zelf geen printer nodig. Terugkomend op de vraag: ze hebben daar niet de materialen, de kennis en de tijd voor en het printen gaat te langzaam. Wel overwegen we om op termijn de kant-en-klare puree te gaan leveren, zodat bedrijven die toch zelf willen printen dat dan ook kunnen gaan doen. Ook willen we op termijn de productietechniek onder licentie gaan verstrekken."

rodebiet2

En leveren aan de thuismarkt?
"Het is ook onze wens om op termijn de dysfagiepatiënten die thuis wonen te bereiken. Daarvoor hebben we twee opties: via de supermarkten of via een e-commerce oplossing. Maar dat is op korte termijn geen prioriteit."

Jullie wilden na de zomer op grote schaal actief worden, hoe staat het er nu voor?
"De bedoeling is dat we na de zomer gaan starten met het uitleveren van het eerste assortiment van groente- en aardappelproducten aan zorginstellingen en ziekenhuizen. We hebben al zes klanten, van wie we van drie zeker weten dat ze bij ons gaan bestellen."

"De afgelopen jaren hebben we heel veel testen gedaan in ziekenhuizen en zorginstellingen waar patiënten met kauw- en slikproblemen wonen. Daarbij ging het over de vorm, smaak, kleur en structuur. Op basis daarvan is de receptuur verbeterd. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk dat deze mensen goed kunnen eten. Bij onze eerste recepturen was het product nog wat plakkerig. Dat is een probleem want het maakt slikken moeilijker. Ook was tijdens de eerste fase het product nog wat nat bij het ontdooien en opwarmen."

Op de site las ik dat jullie ook vlees en vis willen gaan printen?
"Ja we willen het assortiment uitbreiden naar vlees en vis. Dat wordt vlees geprint in de vorm van vlees."

Maar niet met de textuur van vlees?
"Je moet wat wij doen niet zien als vervanger van eten voor gezonde mensen. Als jij en ik als gezonde eter straks dat vleesproduct gaan proeven, dan vinden we dat een achteruitgang. Voor mensen met kauw- en slikproblemen is het een enorme vooruitgang. Voor hen is het echt een perfecte oplossing. Dat verschil zien we ook bij het testen. Gezonde proefpersonen vinden het niet lekker, maar voor mensen met dysfagie is het echt een vooruitgang. We hebben mensen aan tafel gehad die moesten huilen toen ze het aten. Zo groot was het verschil."

Hoe ziet de toekomst eruit voor Gastronology?
"De markt in Nederland wordt geschat op 150.000 tot 600.000 mensen. Maar onze ambities reiken verder dan Nederland. Onze ambitie is marktleider te zijn op het gebied van groente- en aardappelproducten voor mensen met kauw- en slikproblemen in Europa. Zo willen we een probleem van deze mensen oplossen."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Food People Timin Bosman Jansen

'Te vroeg zijn werkt niet altijd in je nadeel'

Food People Nicole Horsmans

Frisdank kan prima zonder geraffineerde suiker

Food People Eric Duijn

'Een goede slager biedt unieke producten'

Food People Rick Hageman

Mama’s Maaltijden hard op weg naar omzet 20 miljoen

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden