De omzet van de biologische producten steeg in 2022 met 25%, meldt Bionext. Volgens de belangenorganisatie is 15%punt toe te schrijven aan meer volume en 10%punt aan de prijsstijging van biologische producten. De keuze van verschillende supermarkten om enkele huismerkproducten exclusief biologisch aan te bieden lijkt de belangrijkste oorzaak voor de groei van de markt.
In absolute cijfers werd er in Nederland voor €1,4 miljard aan biologische producten gekocht. Zo'n 3,5% van alle producten die de consument in zijn mandje legde heeft een biologische oorsprong. Daarmee groeit het aandeel in biologische producten ten opzichte van gangbaar geproduceerde producten, zo schrijft Bionext in een persbericht. De afzet van producten zonder biologische oorsprong daalde namelijk in dezelfde periode.
Volgens Bionext steeg met name de groep van heavy buyers. Deze groep koopt minimaal één keer per week een biologisch product. Bijna 40% van de huishoudens is medium buyer. Deze groep koopt tussen de 12 tot 52 keer per jaar een biologisch product. Gemiddeld kopen consumenten die in deze groep vallen 37,4 keer per jaar een biologisch product, 15% meer dan vorig jaar.
Een belangrijke nuance bij deze cijfers is dat sommige producten bijna alleen maar biologisch kunnen worden ingekocht. Zo is een grote meerderheid van Nederlandse bladkruidenplanten in supermarkten alleen biologisch verkrijgbaar. Wie een keer per maand een basilicum of peterselieplant koopt valt dus meestal al onder de categorie medium buyer.
Opmerkelijk resultaat
Dit resultaat is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Door de hoge inflatie heerst de verwachting dat consumenten niet snel voor duurdere biologische producten kiezen. Daarnaast klagen ingewijden in vrijwel alle sectoren over lagere omzet. De belangrijkste oorzaak van de stijging is een groter biologisch productaanbod. Het is daardoor aannemelijk dat consumenten die al enthousiast zijn, meer productsoorten biologisch kunnen kopen.
Een belangrijkere oorzaak voor de groei is waarschijnlijk dat supermarkten enkele producten alleen nog biologisch aanbieden. Zo besloot Plus alleen nog een biologische variant van hun huismerkproducten in zuivel te verkopen. Daarnaast biedt Albert Heijn alleen nog een biologische variant van hun huismerk volkorenpasta aan.