Yool Food Concepts

Food People Olaf Ouwerkerk

Van AH tot Walmart, veel interesse voor Happy Trails

14 Maart 2023 - Linda van Eekeres

Speciaal voor millennials die willen ontsnappen aan het keurslijf waarin ze zitten, heeft Yool Food Concept chocoladeballetjes op de markt gebracht. Onder de naam Happy Trails, wat een knipoog is naar 'de zoektocht naar ultieme vrijheid in de jaren 60 en 70, de hippie trail'. Het product is sinds kort te koop bij Albert Heijn. Foodbusiness sprak met medeoprichter Olaf Ouwerkerk, zelf ook millennial, over het concept en het verhaal dat ze willen vertellen.

Wat is het product Happy Trails precies?
"Als je puur sec kijkt wat het is, dan zijn het luchtige graanballetjes die gecoat zijn met een laagje chocolade. Daar hebben we leuke smaakjes aan toegevoegd. Cookies & cream is de nummer 1 smaak uit Amerika, red velvet is een populaire smaak vanuit het taartsegment. De laatste smaak is ook de meest veilige, een beetje een instapmodel om de Happy Trails-balletjes uit te proberen: karamel-zeezout. Tot nu hebben we bewust gekozen voor witte chocola, omdat we een signature wilde geven aan het product. Met witte chocola kun je heel mooi 'marmeren', waardoor onze balletjes een herkenbaar en onderscheidend uiterlijk krijgen. Witte chocola is wel per definitie zoet. Dat hebben we al minder proberen te maken door in de cookies & cream zwarte cacao toe te voegen, dat dempt de zoete smaak. Melkchocola zijn meer door-eters, van wit kun je een beetje verzadigd raken als je er veel van eet. Daar hebben rekening mee gehouden door de inhoud van de zakjes 155 gram te maken. Zo voorkom je dat je een gevoel krijgt van: ik heb er te veel van gegeten. Elke smaak heeft eigen kenmerken en kleuren die bij de smaak passen. We hebben geprobeerd een vrolijk, positief en vooral happy product te ontwikkelen en daar zijn we denk ik goed in geslaagd. In april introduceren we een vierde smaak tijdens de zoetwarenbeurs ISM in Keulen. De basis wordt melkchocolade, de rest is nog geheim."

Jullie richten je op millennials, mensen die geboren zijn tussen 1980 en 1999, vooral vrouwen. Waarom deze doelgroep?
"Het is een grote groep en een doelgroep die openstaat om nieuwe dingen te proberen. Sterker nog: deze groep is voortdurend op zoek naar nieuwe smaaksensaties. Over het algemeen zeggen mensen namelijk dat ze heel avontuurlijk zijn, maar de realiteit is anders, er worden veelal veilige keuzes gemaakt. Millennials zijn in beweging en snacken de hele dag, ze zijn bereid dingetjes te proeven en te delen. Daar zijn we een product op gaan ontwikkelen."

Dus jullie hadden eerst de doelgroep en toen het product…
"Klopt, we hebben de Happy Trails ontwikkeld op basis van de behoeften van de millennial. De categorie bite-size snacks zijn populair bij deze doelgroep. Een paar jaar geleden was het tablettenschap heel erg in beweging. Tony's Chocolonely heeft dat echt een ander aanzien gegeven, daarna volgde meer innovaties in die categorie. Daar hoef je je nu niet meer in te begeven, die categorie zit voorlopig vol."

Jullie ambitie is om vernieuwende producten te ontwikkelen. Er bestaan al chocoladeballetjes, zoals Maltesers. Wat is er vernieuwend aan jullie product?
"De uitstraling, kleur, maar ook ons vrolijke en kleurrijke designgebruik als blikvanger zijn echt weer anders ten opzichte van Maltesers. Qua smaak hebben we gekozen voor avontuurlijke smaakjes, in combinatie met het gebruik van uitsluitend - zelf ontwikkelde - natuurlijke smaak- en kleurstoffen, gecertificeerde cacao en 100% recyclebare mono-folie. We onderscheiden ons bovendien met ons verhaal, de zoektocht naar jouw happy place."

Welk verhaal willen jullie vertellen?
"Er is een tijd geweest in de jaren 60, 70, de zoektocht van hippies naar ultieme vrijheid, de hippie trail. Die gingen vanuit West-Europa met de bus de wereld in en kwamen in de meest prachtige landen terecht. We willen als millennials van alles, we leggen ons druk op en willen geen concessies doen, de schijn ophouden dat we gezond zijn, veel sporten, succesvol zijn en in een mooi huis wonen. Je zou ook wel een dagje aan de andere kant van de wereld willen zijn. Ik merk het zelf ook. Toen ik net begonnen was met werken, zat ik ook elke dag in pak op mijn fietsje. Ik herken wel dingen: het willen van dingen die lastig na te streven zijn. Dat het soms lekker is om even niets te doen, lekker te chillen en op de bank te hangen. Dan ontsnap je even uit je huidige leventje met een paar chocoladeballetjes en geniet je een beetje, kijk je een avondje een serie en vergeet je drukke leventje even. Het is niet het meest gezonde product, maar alles met mate is niet per definitie slecht."

Was het voor jullie een voorwaarde om duurzame chocolade te gebruiken?
"Dat vind ik wel. Als je anno 2023 een product lanceert, is dat logisch. Naast dat het ook een knock out is voor supermarkten. We gebruiken Callebaut-chocolade met het Rainforest Alliance-keurmerk. Nederland heeft goede productielocaties, dus we produceren lokaal. En we gebruiken 100% recyclebare mono-folie. Een veel gestelde vraag is of de chocola ook vegan is. Dat is ie niet. Er zijn al heel veel ontwikkelingen op dat gebied, wij focussen ons op het generieke publiek. Maar wie weet in de toekomst, we houden de ontwikkelingen nauwkeurig in de gaten."

Happy Trails leidde vrijwel direct tot internationaal succes. Hoe is dat gegaan?
"Vorig jaar gingen we naar de ISM in Keulen. Door corona was het pas op het laatste moment bekend dat het door zou gaan. We hadden een stand van twaalf vierkante meter en er waren veel minders bezoekers dan de jaren ervoor, maar voor ons was elke klant er één. We kregen gelijk heel positieve reacties uit Frankrijk, het VK, Noorwegen en Zweden en daar leveren we al aardig wat aan. Het VK is echt een chocoladeland, de export gaat heel goed. Zelfs België, dat zelf toch veel chocola heeft, draait waanzinnig goed - in basis is het natuurlijk ook Belgische chocolade. Ook Frankrijk gaat goed. En we hebben de eerste stappen gezet in Amerika, Canada en Spanje. Maar ook met export zijn we kritisch, we willen namelijk onze klanten goed kunnen ondersteunen met lokale marketing."

Op de thuismarkt moesten jullie geduld opbrengen. Waar liepen jullie tegenaan?
"Het grappige is dat de eerste successen in het buitenland waren en we in Nederland echt moesten investeren en geduldig moesten wachten op de kansen die zouden ontstaan. Medeoprichter Youri van Slingerland heeft tien jaar bij Jamin gezeten en ik heb nu zes jaar een bedrijf in zoetwarenproducten, maar we kenden de weg naar supermarkten nog niet. Je moet kijken welke mensen voor jouw categorie verantwoordelijk zijn en daarbinnen is ook veel verloop, want die posities worden ingevuld door ambitieuze mensen. De categoriemanager van Albert Heijn is zelf een vrouw én millennial en werd enthousiast van ons product. Youri begon zelf zijn carrière twintig jaar geleden bij de Albert Heijn en had altijd al de droom om met een product bij zijn oude werkgever te mogen liggen."

Zijn Happy Trails binnenkort op meer plekken verkrijgbaar?
"We hebben contact met alle supermarktketens, dus dat zal niet lang uitblijven. Vorige week werd bekend dat ook Poiesz, een supermarktketen in het noorden van Nederland met ruim zeventig winkels, gaat starten met de verkoop van Happy Trails. Walmart meldde zich ook al heel snel, maar die gaan niet over één nacht ijs. Daarmee zou wederom een nieuwe droom uitkomen. We voelen ons al heel erg gevleid door de interesse, en heel eerlijk, is het ook de vraag of we daar al klaar voor zijn. Dan moet het heel grootschalig. En leveren is één ding, maar het moet ook worden vermarkt. Wij zijn zelf ook eager om stappen te zetten, maar je wilt ook verstandige stappen maken. Ik denk dat het een verstandige keuze is om rustig te groeien. Je kan wel in één jaar overal te koop zijn, maar je wilt niet volgend jaar nergens meer verkrijgbaar zijn."

Je hebt ook al bijna zes jaar een bedrijf dat zich richt op snoepcadeautjes en -souvenirs: Calandborgh. Wat trekt jou zo aan in de zoetwarenindustrie?
"Gek genoeg kan je er – ondanks dat de categorie onder vuur ligt - nog steeds heel veel mensen blij maken met zoetwaren. Ik werkte bij een energiebedrijf in loondienst. Ik ben een trotse Rotterdammer en was met mijn vriendin in een restaurant in Den Haag, waar we bij de koffie een Haags Hopje kreeg. Ik dacht: Rotterdam is zo'n trotse stad, maar heeft helemaal geen eigen snoepje, laat ik eens een mooi verhaal bedenken. Ik heb toen Rotterdamse bouwsteentjes bedacht, dat refereert naar de wederopbouw. De aandacht was zo groot, na een maand kon ik het bij mijn werkgever niet meer combineren en ging ik vol voor mijn snoepavontuur."

Zijn de bedrijven te combineren?
"Het is goed te combineren. Inmiddels hebben we een mooie bedrijfshal, collega's die de fulfillment doen voor alle webshops en is er weer ruimte voor een nieuw avontuur, onze Happy Trails."

De chocoladeballetjes zijn het eerste product van Yool Food Concept. Zijn er al plannen voor andere producten?
"Zeker en ook wel in andere categorieën. Wel onder het paraplumerk Happy Trails, we zien dat als een kapstokje waar veel meer kansen liggen. Zeker nog in bitesize chocoladeproducten en snacks in het algemeen, maar ook in zoute snacks. Als persoon zou ik het verder prachtig vinden om een ijsje te ontwikkelen, maar je hebt vriescapaciteit nodig, je hebt een bepaald seizoen. Er is een verschil tussen dromen en realiteit...  maar het zou prachtig zijn."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Food People Dirk Govers

'Biggenvlees heeft potentie op Nederlandse markt'

Food People Hessel Jan Sinnige

'Zuivelsector kan veel leren van speciaalbier'

Food People Marleen jansen

Groter bezorggebied: 'We gaan uit van mooie groei'

Food People Gijs Dröge

'Plankton biedt potentie maar ook uitdagingen'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden