Nieuwe zware voertuigen moeten van de Europese Commissie voldoen aan strengere eisen op gebied van CO2-uitstoot. In 2040 moet 90% van de nieuwe vrachtwagens emmissievrij zijn. Volgens Bart Banning, sector banker Transport & Logistiek bij ABN Amro, is de hamvraag 'of we in staat zijn om tijdig voldoende laadinfrastructuur aan te leggen op de locaties van transportbedrijven'.
Volgens Eurocommissaris Frans Timmermans zijn vrachtwagens en bussen goed voor een kwart van de uitstoot van wegverkeer en 6% van alle uitstoot van broeikasgassen. 99% van de huidige trucks en bussen hebben een verbrandingsmotor, en het zijn allemaal dieselmotoren, aldus Timmermans.
Banning stelt in een ABN Insight: "Dit is toch echt een zaak die niet door de vervoerders en verladers moet worden opgepakt, maar door de energiesector en overheid." De energiesector moet kennis en laadcapaciteit leveren, de overheid is nodig om de infrastructuur te faciliteren met snellere vergunningprocedures, aldus Banning. "En, zoals RAI Vereniging in hun 'laadpaalalarm' stelt, de overheid moet tevens aankoopsubsidiëring concretiseren en ondersteuning bieden om het energienet te verzwaren en de laad- en tankinfrastructuur uit te breiden."
Minder geannuleerde vaarten
Van het land naar de zee: na de vele gecancelde afvaarten rond het Chinees Nieuwjaar (21 januari tot 20 februari) zijn dat er nu veel minder, blijkt uit de wekelijkse update van blank sailings van Drewry. Van de 675 geplande vaarten zijn er 65 geannuleerd, een cancellation rate van 10%.
De 2M alliantie (het samenwerkingsverband van Maersk en MSC) heeft de komende vier weken slechts vier annuleringen. De Britse consultant merkt op dat dat kan komen door de onlangs aangekondigde beëindiging van de samenwerking per 2025 en de angst om klanten te verliezen.
Het lijkt Drewry onwaarschijnlijk dat deze trend de komende weken zal veranderen. Gevolg is een verdere neerwaartse druk op de spottarieven. Het vooruitzicht dat op korte termijn nieuwe containerschepen op de markt voor containervervoer zullen komen, maakt de zwakte alleen maar groter, voorspelt de consultant. De World Container Index van Drewry daalde de afgelopen week met 3% naar $1.897,88. Vergeleken met een jaar geleden is dat een daling van 80%.
Bulkvervoer klimt in prijs
Bulkvoer vervoeren is na een aantal aaneengeschakelde weken van daling de afgelopen week flink duurder geworden. De Baltic Exchange is geklommen naar 816 punten. Vorige week stond deze nog op 530 punten. De Panamax-index, die schepen van een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton steeg van 818 naar 1.169 punten. De index voor kleinere schepen, de Supramax-index staat met 940 ook behoorlijk hoger dan vorige week (660 punten).
Drewry's World Index
Route | 26 januari '23 | 2 februari '23 | 9 februari '23 | Mutatie laatste week | Mutatie per jaar |
Index | $1.997 | $1.955 | $1.898 | -3% | -80% |
Shanghai - Rotterdam | $1.715 | $1.698 | $1.633 | -4% | -88% |
Rotterdam - Shanghai | $761 | $754 | $728 | -3% | -49% |
Shanghai - Genoa | $2.655 | $2.581 | $2.540 | -2% | -80% |
Shanghai - Los Angeles | $2.047 | $2.024 | $1.959 | -3% | -82% |
Los Angeles - Shanghai | $1.137 | $1.139 | $1.101 | -3% | -12% |
Shanghai - New York | $3.125 | $2.996 | $2.881 | -4% | -78% |
New York - Rotterdam | $1.195 | $1.194 | $1.161 | -3% | -3% |
Rotterdam - New York | $6.010 | $5.675 | $5.640 | -1% | -13% |
Freightos Baltic Index (FBX)
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $1.991 | $1.238 | $2.633 | $2.682 | $4.925 |
Vorige week | -1% | -4% | +1% | -8% | +3% |
Vorig jaar | -80% | -92% | -85% | -81% | -29% |