Den Miami / Shutterstock.com

Analyse Logistiek

Grootste rederijen stoppen pact bij een zwakke vraag

27 Januari 2023 - Linda van Eekeres

Maersk en MSC, de twee grootste rederijen ter wereld, beëindigen per 2025 hun samenwerking waarin zij capaciteit uitwisselden. Er is veel veranderd sinds zij in 2015 een contract voor minimaal tien jaar tekenden, geven de bedrijven aan. Door de ontbinding kunnen beide bedrijven zich richten op hun eigen strategie, zo heet het. De aankondiging komt in een tijd waarin de vraag naar vrachtvervoer duidelijk zwak is.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De rederijen gingen de zogeheten 2M alliantie aan met het doel om kostenefficiënt en concurrerend te zijn op de route Azië-Europa, tussen Azië, Australië en Amerika en trans-Atlantisch. Hierna volgenden andere rederijen die ook allianties aangingen. De drie grote samenwerkingsverbanden hebben volgens de The Wall Street Journal, die zich baseert op cijfers van databureau Statista, 75% van de capaciteit in de markt in handen. Of de andere twee, Ocean Alliance en THE Alliance standhouden, is de vraag.

Dataplatform voor vrachtvervoer Xeneta hield in december nog een poll op een webinar, waaruit bleek dat geen van de klanten van plan was hun huidige langetermijncontracten door te zetten. Spottarieven zijn nu aantrekkelijker en nog steeds dalende. De Drewry's World Index daalde deze week 2%. Ten opzichte van dezelfde week vorig jaar is een daling van 78% te zien. De kosten van vervoer van zeecontainers van Azië naar Noord-Europa blijven wel oplopen. Waar het spottarief voor deze route volgens Freightos vorige week 10% steeg, is dat deze week 15%. Dit terwijl de gemiddelde containerprijs in de index van Freightos 3% daalde.

Dataplatform Freightos is gisteren (donderdag 26 januari) ook naar de beurs gegaan en staat nu genoteerd aan de Nasdaq.

Bulkvervoer
De Baltic Exchange is verder gezakt: van 975 punten twee weken geleden, naar 801 punten vorige week, naar 676 punten nu. De Panamax-index, die schepen van een laadvermogen van circa 60.000 tot 70.000 ton aan kolen of graan volgt, steeg juist iets van 1.071 punten naar 1.054 punten. De index voor kleinere schepen, de Supramax-index staat op 650 punten (was 654 punten).

Drewry's World Index

Route 12 januari '23 19 januari '23 26 januari '23 Mutatie laatste week Mutatie per jaar
Index $2.132 $2.079 $2.047 -2% -78%
Shanghai - Rotterdam $1.888 $1.808 $1.704 -4% -87%
Rotterdam - Shanghai $785 $797 $762 -4% -48%
Shanghai - Genoa $2.821 $2.780 $2.778 0% -78%
Shanghai - Los Angeles $2.092 $2.050 $2.072 +1% -81%
Los Angeles - Shanghai $1.141 $1.137 $1.131 -1% -10%
Shanghai - New York $3.612 $3.432 $3.241 -6% -75%
New York - Rotterdam $1.248 $1.211 $1.206 0% -3%
Rotterdam - New York $6.363 $6.296 $6.322 0% 0%

Freightos Baltic Index (FBX)

  Wereldwijd Azië - westkust VS Azië - oostkust VS Azië - Noord-Europa Noord-Europa - oostkust VS
Deze week $2.178 $1.323 $2.626 $3.420 $4.733
Vorige week -3% -3% -7% +15% -14%
Vorig jaar -78% -91% -84% -77% -36%

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden