Tanja van Dinteren is nu enkele maanden CFO en COO bij het Brits-Nederlandse bedrijf Deep Branch. Daar gebruiken ze CO2-gas van fabrieken voor de productie van een plantaardige proteïne, Proton.
Binnenkort begint het bedrijf op de Brightlands Chemelot Campus in Sittard-Geleen met de eerste grote pilot. Daar wordt 10 ton per jaar geproduceerd. Foodbusiness.nl sprak met Van Dinteren over haar carrière, Deep Branch en Proton.
Hoe ben je bij Deep Branch terechtgekomen of hoe zijn zij bij jou terechtgekomen?
"Ik ben bij Deep Branch terechtgekomen via een recruiter. Dat was iemand die ik al een tijdje kende. Hij vertelde me waar hij mee bezig was. En zo kwam Deep Branch ter sprake."
Welke band had je met food/feed voordat je bij Deep Branch begon?
"Ik had nog geen band met feedtech voordat ik daar kwam te werken. Mijn achtergrond was bij KPMG in de accountancy. Ik had vele branches van dichtbij gezien, maar nog geen directe ervaring. Wel had ik door mijn werk bij Engie indirect ervaring met de agricultuur."
Vooralsnog ligt de focus bij Deep Branch vooral op voer, zijn er ook plannen om te focussen op food?
"De pilot die nu bezig is, is gericht op feed. Proton is een proteïne die nu voor feed wordt geproduceerd, maar in de toekomst is food een optie. Deep Branch maakt proteïnen en die kunnen ok heel goed in food toepassen. Op het moment dat we bijvoorbeeld smaken kunnen toevoegen gaat er een wereld open."
Voor welke dieren is Proton geschikt?
"We richten ons in eerste instantie op zalm en gevogelte. Zalm wordt momenteel met onder andere vismeel en soja gevoerd. Vismeel wordt gemaakt van wild gevangen vis en soja moet vaak van ver worden gehaald. Dat maakt het geen duurzame oplossing. Proton is daar een goed alternatief voor, dat wordt namelijk gewonnen door middel van fermentatie. De traditionele fermentatie maakt gebruik van suiker. Suiker zal als grondstof in de toekomst ook minder beschikbaar zijn. Zelfredzaamheid is belangrijk en voor Proton is alleen CO2, waterstof en een microbe nodig. We gaan steeds minder vis en vlees eten, maar de bevolking groeit en dus wordt er wel steeds meer geconsumeerd. Met Proton kan deze consumptie duurzamer worden gemaakt."
Hoeveel duurzamer is vlees of vis door voeren met Proton?
"Onze laatste levenscyclusanalyse (LCA) geeft aan dat Proton een CO2 -voetafdruk heeft van onegeveer 60% minder dan traditionele ingrediënten, zoals soja. Dit getal kan hoger worden naarmate we opschalen. Met veel variabelen erbuiten gehouden: een vervanging van maar 10% tot 15% met Proton in de zalm feed leidt al tot een reductie van 25% in CO2-voetafdruk voor zalmfilets."
Worden er al dieren gevoerd met proton?
"Momenteel worden er nog geen dieren gevoerd met Proton. Alle seinen staan op groen. Momenteel zitten we in de pilotfase. De volgende stap is de demonstratiefase en dan gaat het over schaalbaarheid. Het komende halfjaar gaan we testen draaien en samen met een zalmproducent het product testen."
Op sociale media spreekt Deep Branch veel over een sustainable food system, maar wat houdt dat voor jullie in?
"Wij geloven dat Proton een substantiële bijdrage kan leveren en de voedselzekerheid en een duurzame leefomgeving. Voor onze productie heb je geen bouwland nodig: de productie van 100.000 ton Proton voorkomt dat er een sojaplantage nodig is van ongeveer drie keer de grootte van Parijs. Dit voorkomt massale ontbossing en verlies aan biodiversiteit. Onze invoergassen bestaan in overvloed, dus de productie kan zich opschalen op elke plek waar deze aanwezig zijn. Dit maakt ons een stuk minder locatieafhankelijk dan traditionele landbouw."
Sojameel is relatief goedkoop en dus aantrekkelijk als diervoeder. Hoe overtuigen jullie bedrijven van het nut van Proton?
"Je moet hier vooral naar de hele keten kijken. Op het moment dat je Proton lokaal kunt gaan produceren wordt het een stuk aantrekkelijker. Bovendien wordt voor de consument duurzaamheid vaak belangrijker, dus de marktvraag zal van deze kant ook toenemen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.