Albert Heijn, Agrifirm, A-ware, Plukon, Vion en de agrarische organisaties LTO en NAJK beginnen samen een leergang 'Waardecreatie in Voedselketens'. Het doel is ketenpartijen dichter bij elkaar te brengen en samenwerking tussen boeren, verwerkers, producenten en supermarkten te versterken. "Door beter samen te werken in voedselketens kunnen kansrijke ketensamenwerkingen sneller worden herkend en kunnen het bedrijfs- en verdienmodel hierop worden ingericht", aldus een persbericht.
Ketensamenwerking speelt een cruciale rol in de transitie in de voedselketen die nodig is om de uitdagingen, waaronder voedselveiligheid, klimaatverandering en dierenwelzijn, aan te pakken, aldus de ketenpartners, die zich hierin gesteund weten door EFMI-onderzoek. "Daarom is het belangrijk om de keten verder te professionaliseren, beter inzicht te geven in de processen en te kijken vanuit strategisch perspectief. Voor alle betrokken partners van de leergang reden om hun kennis over samenwerkingen in de keten, van land tot klant, naar een professioneler en hoger niveau te brengen en hun opgedane kennis in eerdere integrale trajecten open te stellen voor iedereen", aldus een persbericht.
De leergang is mogelijk gemaakt door sponsors Albert Heijn, Agrifirm, A-ware, Vion en Plukon. Zij dragen ook inhoudelijk bij door hun kennis en ervaring te delen over waardecreatie en ketensamenwerking. Dit wordt aangevuld met internationale cases en voorbeelden uit andere ketens. De lessen worden gegeven door wetenschappers, marktdeskundigen en managers uit de praktijk. Samenwerken op een duurzame manier en aan een duurzaam product, kostenbesparing in de keten, een gezond verdienvermogen voor alle betrokkenen en betaalbaarheid voor alle consumenten in Nederland staan binnen de opleiding centraal. Er wordt ook gekeken om op Europa gerichte modules te ontwikkelen.
Deelnemers
De leergang Waardecreatie in Voedselketens is bedoeld voor mensen die werken op posities waar zij beslissingen nemen over inkoop, productontwikkeling, financiering, positionering van producten en assortimenten en samenwerking met partners. Zij moeten minimaal hbo werk- en denkniveau hebben. Er kunnen twintig mensen meedoen. De leergang begint 18 januari 2023, duurt een half jaar en de lessen zijn op woensdag van 8.00 tot 16.00 uur in Ede.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.