Colzaco

Food People Erik Schieven

'Als je geen eigen merk hebt, ben je inwisselbaar'

13 December 2022 - Max van der Heijden

Erik Schieven raakte zo'n zes jaar geleden betrokken bij Colzaco. De coöperatie was 10 jaar eerder opgericht. In het kader van de energietransitie werd het toen als aantrekkelijk beschouwd om koolzaad te telen voor het gebruik in biobrandstof. Bovendien was het een van de weinige gewassen die mocht worden geteeld op braakpercelen. Tegenwoordig eindigt de koolzaadolie van Colzaco niet in de brandstoftank, maar in de supermarkt en bij de groothandel.

Hoe is de koolzaadolie van Colzaco uiteindelijk in de supermarkt beland?
Er waren wat meer beren op de weg dan destijds verwacht werd. Pas toen zijn we gaan kijken naar de inzet van koolzaad voor humane voeding. De braakliggingsregeling was opgeheven, dit maakte het telen van koolzaad voor gebruik als brandstof minder aantrekkelijk. Nu zijn we een kleine coöperatie die koolzaad ophaalt bij de leden, naar Duitsland vervoert voor persing en vervolgens daar weer inkoopt en verkoopt aan supermarkten.

Wat maakt jullie koolzaadolie aantrekkelijk?
Het is aantrekkelijk omdat we een gesloten keten zijn en de boeren bij ons veel te zeggen hebben. Het is regionale koolzaadolie en het hele proces hebben we in eigen handen. Daarnaast is Antoon Kleverkamp, mijn voorganger, erin geslaagd om supermarkten te overtuigen van ons product.

De meeste koolzaadolie is regionaal. Ten opzichte van zonnebloemolie en olijfolie is koolzaad de meest regionale olie. En hij heeft het voor elkaar gekregen dat er koolzaadolie gemaakt van Nederlands koolzaad in de supermarkten ligt. Vergeleken met die andere olie zijn we bovendien duurzamer en gezonder.

Heeft Colzaco eigenlijk geprofiteerd van de oorlog in Oekraïne?
Van de crisis op de markt voor plantaardige olie hebben we niet geprofiteerd. Je zou denken dat dat jammer is, maar dat valt eigenlijk wel mee. We konden gewoon niet meer produceren. Bovendien heeft onze producent ook andere klanten. Het koolzaad was er simpelweg gewoon niet. Als we ervoor hadden gekozen om de productiecapaciteit op te schroeven dan hadden we in april mei alles verkocht en hadden we in de zomer zonder voorraden gezeten.

Wat we hadden ging wel heel snel de deur uit. Er is dus een punt geweest dat we niet meer konden leveren. Eerst dacht ik nog dat het wel los zou lopen met die vraag naar olie, maar het ging heel erg snel. Het is natuurlijk heel triest, die oorlog en de omstandigheden daarom heen. Achteraf denk ik wel eens dat het slecht zou zijn geweest als we daar groots van geprofiteerd zouden hebben.

Hoe zie je de toekomst van koolzaad?
Het grootste obstakel is dat koolzaad voor veel boeren niet in het bouwplan past. Qua planning komt het gewoon niet lekker uit, want op het ideale moment om koolzaad te telen zitten bij veel boeren de aardappelen en uien nog in de grond. Misschien kan daar nog verandering in komen door alle veranderingen in de landbouw. De koolzaadolie heeft ook toekomst. Het is de gezondste, duurzaamste en meest regionale olie vergeleken met andere oliën. Onze uitdaging is er voor te zorgen dat de consument voor onze olie kiest. Dat is nog niet zo makkelijk.

Zijn er plannen om de Brassica olie te verwerken in andere producten?
Dat is iets waar we dagelijks mee bezig zijn, maar dan moet het een dusdanige samenwerking zijn dat Brassica ook met naam genoemd kan worden. Als je geen eigen merk hebt, dan ben je inwisselbaar. In principe kun je Brassica-olie overal toevoegen, maar het merk moet blijven bestaan. Denk aan Brassica mayonaise of Brassica boter. Daar zijn we mee bezig, maar dat kost tijd. Je moet je merk niet zomaar weggeven. We willen graag in andere producten zitten, maar we willen niet uitwisselbaar worden.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Food People Frederik Kampman

Bedenker tompouce-bier ziet kansen in alcoholvrij

Food People Albert van der Veen

'Samen keten Nederlandse kikkererwten inrichten'

Food People Dirk Govers

'Biggenvlees heeft potentie op Nederlandse markt'

Food People Hessel Jan Sinnige

'Zuivelsector kan veel leren van speciaalbier'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden