Menno van der Haven / Shutterstock.com

Analyse Jumbo

Jumbo ziet consument switchen naar huismerk

21 Juli 2022 - Max van der Heijden

Jumbo heeft over het eerste halfjaar van 2022 een omzet behaald van €5,46 miljard euro. Dat is een stijging van 1,6%, een stijging die relatief laag is. Ter indicatie in de eerste helft van 2021 groeide de omzet met 5,3%. Gezien de hoge inflatie kan verwacht worden dat de omzet van Jumbo dan ook sterk groeit. Zo simpel is het echter niet. 

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het bedrijf rekent de gestegen inkoopprijzen en de kosten voor onder meer personeel, energie en brandstof niet een-op-een door aan de klanten. ''Jumbo bevindt zich in een zeer competitieve markt waarbij we onze klanten altijd lage prijzen bieden'', laat een woordvoerder weten. De supermarktketen merkt ook dat het aankooppatroon bij haar klanten verandert. Vaker wordt er gekozen voor een huismerk, of er worden geheel andere producten gekocht om op boodschappen te besparen. Ook wijst het bedrijf naar de coronamaatregelen die begin 2022 nog van pas waren en de oorlog in Oekraïne als factoren die de omzet beïnvloeden. 

Het bedrijf geeft desgevraagd ook aan dat het wegvallen van de meeste coronamaatregelen begin maart van invloed is geweest op de financiële prestaties. Zo had dat een impact op de autonome omzetgroei van bestaande winkels. "Mensen gingen bijvoorbeeld vaker buiten de deur eten. Dit heeft ook ook positieve gevolgen voor de foodserviceformule La Place.'' De restaurantketen zag de omzet opleven na het einde van het coronamaatregelen en leverde een bijdrage van €51 miljoen. 

Sneller groeien dan de markt
In vergelijking met de markt presteerde Jumbo juist goed. Het bedrijf geeft aan 1% harder te groeien dan de markt in het algemeen. "We zijn tevreden met de gerealiseerde omzetontwikkelingen tot nu toe, zeker in het licht van de huidige uitdagingen."

Naast inmiddels 687 winkels in Nederland heeft Jumbo het afgelopen halfjaar ook de 27e winkel in België geopend. Met het oog op de groei wil de supermarktketen een nieuw gemechaniseerd distributiecentrum bouwen. Dit komt naast het bestaande distributiecentrum in Nieuwegein te staan.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden