testing / Shutterstock.com

Nieuws Jaarcijfers

Nestlé groeit door dankzij e-commerce

17 Februari 2022 - Rianne Nieuwenhuize

Nestlé heeft een sterk jaar achter de rug, blijkt uit de jaarcijfers die op donderdag 17 februari gepresenteerd zijn. De autonome groei van het Zwitserse bedrijf kwam uit op 7,5%. Belangrijkste oorzaak van de groei is de gestegen thuisconsumptie (at home revolution) van onder andere koffie en de gestegen consumptie van diepvriesproducten en gezondheidsproducten.

CEO Mark Schneider is trots op het jaarresultaat: "We zijn onze focus op het langetermijnresultaat niet verloren, ondanks alle uitdagingen in de supply chain." Twee jaar geleden bedroeg de autonome groei nog 3,6%. De totale gerapporteerde omzet name met 3,3% toe tot 87,1 miljard Zwitserse frank, omgerekend (bij de huidige wisselkoers) is dat €83,4 miljard. Eén jaar eerder lag de omzet op 84,3 miljard Zwitserse frank. Valutawisselingen hebben de totale omzet met 1,3% verlaagd. Ook netto-desinvesteringen hadden een negatief effect van 2,9%.

De oorzaak van de gestegen omzet is de sterke thuisconsumptie. Ook de detailhandelsverkopen stegen, waren er hogere prijzen en nam de verkoop in de out-of-home-kanalen toe. De cash flow daalde wel naar 8,7 biljoen Zwitserse frank (-14,9%) als gevolg van tijdelijk hogere kapitaaluitgaven en voorraadniveaus. Dat is €8,3 biljoen.

Consument bestelt meer online
In het totale portfolio van Nestlé groeide de categorie plant based food het sterkste, met 16,7%. Dit is een gevolg van de gestegen focus op de eiwittransitie en de diepvriesmaaltijden in deze categorie. Daarnaast steeg de e-commerce tak met 15,1%. Dat werd voornamelijk veroorzaakt doordat de consument meer online bestelt door de coronacrisis. Ook de categorie health science groeide met 13,5%. Steeds meer consumenten zijn geïnteresseerd in producten om het immuunsysteem te versterken en mineralen en supplementen zijn meer in trek. China is hier een grote afnemer.

De categorie huisdierenproducten nam ook toe, met 12,7%, met name door e-commerce. In koffie vond een groei van 9,7% plaats, vooral door premium producten. "Dat mensen flexibeler werken, doet de koffieconsumptie goed", aldus Schneider. "Dat blijft ook zo, dus daar passen wij onze focus op aan". Schneider verwacht voor 2022 een organische groei van 5%. De CEO van Nestlé meldt dat de impact van de hoge inflatie beperkt is door zorgvuldig kostenbeheer en een 'verantwoorde prijsstelling.'

Winst per aandeel gestegen
De onderliggende winst per aandeel steeg vorig jaar met 5,8% in constante valuta en met 5,1% op gerapporteerde basis tot 4,42 Zwitserse frank (€4,22). De winst per aandeel steeg op gerapporteerde basis met 41,1% tot 6,06 Zwitserse frank (€5,79), voornamelijk als gevolg van de winst op de verkoop van aandelen L'Oréal. De verwachting is dat de winst per aandeel dit jaar zal blijven stijgen, mede door de positieve resultaten over 2021.

Op de beurs vertoont Nestlé sinds half januari juist een dalende trend. De oorzaak hiervan is de onzekerheid in de markt rondom de omikronvariant. Dat effect lijkt inmiddels weer teniet gedaan. Deze week stond het aandeel genoteerd rond 117 Zwitserse frank (€111,8 per aandeel). De beursresultaten na het bekendmaken van de jaarcijfers van vandaag zijn nog niet bekend. Maar de verwachting is wel dat het aandeel hier een flinke boost van gaat krijgen. 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.

Nieuws Ondernemen

Nestlé ziet zuivelomzet dalen, maar verdient meer

Nieuws Bedrijven

Nestlé maakt nieuwe KitKat van duurzamere cacao

Nieuws Ondernemen

Nestlé investeert half miljard in Brazilië

Nieuws Ondernemen

Nestlé profiteert van duurder kopje koffie

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden