New Fork

Interview New Fork

'Personeelstekort houdt voorlopig nog aan'

16 Februari 2022 - Kimberly Bakker

Horeca- en cateringbedrijven hebben de afgelopen twee jaar flink wat voor de kiezen gekregen: van de groeiende aandacht voor gezondheid en duurzaamheid tot de introductie van thuiswerken en het nijpende personeelstekort. Meegaan met en inspelen op die ontwikkelingen is volgens Yorick van Baarsel van bedrijfshorecabedrijf New Fork belangrijk om te overleven. "Je moet aan de slag met beschikbare data en informatie én met automatisering. Voorlopig houdt de krapte op de arbeidsmarkt nog wel aan."

Yorick van Baarsel en Roland Mathyi startten in 2010 met New Fork. "Omdat we het lunchaanbod in Nederland vonden tegenvallen, en dan vooral het aanbod to go. Je had eigenlijk alleen McDonald's. Ik dacht: 'Dat moet beter kunnen'. Ik kan alleen niet koken, dus heb ik een compagnon gezocht die dat wel kon: Roland. Wat we deden én nu nog steeds doen, is het maken van 100% natuurlijke lunches." De twee ondernemers verkochten die lunches in beginsel via zogenaamde sandwich shops, maar werden al snel ontdekt door de grote bedrijven. Te beginnen met de toenmalige Nederlandse Energiemaatschappij. "Tot op de dag van vandaag hanteren we dezelfde formule: verkoop via business-to-business én via shops."

De kwaliteit van eten, dat is wat New Fork onderscheid, aldus Van Baarsel. "Wij noemen onszelf daarom geen bedrijfscateraar, maar zien onszelf als bedrijfshoreca. Het gaat om de liefde voor het vak, voor het eten en voor de service. Daarin onderscheiden wij ons. Cateringbedrijven zijn procesgestuurd: gemakkelijk inkopen en gemakkelijk produceren. Makkelijk en handig zijn de sleutelwoorden. Daar gaat het bij ons niet om. Het moet ook écht lekker zijn."

Jullie branche heeft twee zware jaren achter de rug, als gevolg van de coronacrisis. Hoe was dat voor New Fork, en wat hebben jullie gedaan om het hoofd boven water te houden?
"Dat was voor ons niet anders. Door de coronacrisis hebben we een flinke knauw gekregen en zijn we echt een stukje kleiner geworden. We hebben maatregelen moet nemen en de steun vanuit de overheid heeft ons ook geholpen. Tegelijkertijd hoort dit bij het ondernemerschap; er gebeuren soms dingen die je minder goed kan voorspellen en waar je niet op zich te wachten. Het is belangrijk om juist dan het hoofd hoog te houden. We hebben er vertrouwen in dat alles nu weer open gaat en gaan vol goede moed verder."

Om te kunnen overleven, lijkt innovatie steeds vaker het sleutelwoord te zijn. Is dat zo?
"Ik vind innovatie een lastig woord, het is heel universeel. Je moet uiteraard wel met de tijd meegaan. Neem als voorbeeld de tijd waarop mensen eten. Jongeren eten niet altijd tussen twaalf en één, ze eten wanneer ze tijd hebben. Dat hebben we geleerd bij CoolBlue. Je moet dus zorgen dat er om drie uur nog steeds voldoende product beschikbaar is. Tegelijkertijd wil je niet dat je verspillingsgraad oploopt. Om die balans te vinden, moet je wel innoveren. Een mooie oplossing is dan een bestelapp. Zo kan je zien wat je nodig hebt en wie er wat komt halen. Je moet zodoende dus wel volop aan de slag met beschikbare informatie en data. Je moet mee in de gemaksmaatschappij."

Je noemt 'de gemaksmaatschappij', is dat een blijvende verandering? En welke blijvende wijzigingen zie jij nog meer in de sector?
"Ja, dat is zeker een blijvende verandering. De komende jaren zal dat alleen maar erger worden. Daar waar het een aantal jaar terug voor consumenten nog prima was om in de rij te staan voor een broodje, is dat nu zeker niet meer het geval. Iedereen is ongeduldiger geworden. Je moet daarom een 'bestellijntje' hebben. Consumenten moeten van tevoren kunnen aangeven wat ze willen hebben, zodat ze het alleen nog maar even hoeven op te halen. Verder verwachten wij dat thuiswerken in stand blijft. Maar de lunch die op kantoor wordt geserveerd, wil men thuis ook ontvangen. Dat is iets waar wij aan werken. Gezondheid blijft eveneens belangrijk; consumenten hebben hier meer en meer aandacht voor. Dat begint al bij de nieuwe generaties."

De coronapandemie zorgt daarnaast voor een hoog ziekteverzuim én een groeiend personeelstekort. Merken jullie dat ook?
"Ja, dat merken wij zeker. De mensen zijn er gewoonweg niet. Als je in de horeca werkt, moet je het écht leuk vinden. Het is een zware baan. Daarom blijft de situatie voorlopig moeilijk. Als ondernemer moet je dan zelf bijspringen. Ik stap nu ook zelf in de auto om lunches te bezorgen. We denken daarnaast na hoe we minder afhankelijk kunnen zijn van veel handjes. Automatisering is daar een voorbeeld van. Maar uiteindelijk zal de markt zich vanzelf herstellen. Al is wel de vraag in hoeverre mensen terugkeren naar hun oude horecabaan. Dat is afwachten."

Is robotisering voor jou de uitkomst voor dit probleem?
"Zoals gezegd, automatiseren wij ook. Maar het is nog niet zo dat het werk in de keuken wordt overgenomen door robots. Ik geloof er namelijk in dat het contact met mensen moet blijven. Daar zit ook ons onderscheidend vermogen; wij zoeken verbinding en vinden gastvrijheid belangrijk. Een robot kan daar niet aan tippen en dus niet alle taken in de horeca overnemen."

Als we dan positief afsluiten; waar staan jullie over vijf tot tien jaar?
"Wij willen uiteindelijk toonaangevend zijn in lunchvoorziening, zowel op kantoor als in het straatbeeld. Onze droom is om een merk te hebben waar mensen zich tot aangetrokken voelen en dat mensen uiteindelijk aanzet om beter te consumeren (voor dier, natuur én mens)."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden