Shutterstock

Analyse Nestlé

Hoe goed beheerst Nestlé de kunst van innoveren?

24 Januari 2022 - Linda van Eekeres

Innovatie wordt door beursanalisten als dé sleutel gezien voor levensmiddelenconcerns om in waarde te groeien. De achterblijvende koers van Unilever wordt dan ook geweten aan gebrek aan vernieuwing. Beheerst het grootste voedingsconcern ter wereld, Nestlé, wél de kunst om producten in zijn portfolio opnieuw uit te vinden?

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Het Zwitserse Nestlé is het grootste voedingsconcern ter wereld en staat op de plek 23 van grootste bedrijven ter wereld. Het bedrijf dat vorig week nog in het nieuws was door een conflict met Albert Heijn, boekte in 2020 een omzet van 84,3 miljard Zwitserse frank. Omgerekend is dat €81,7 miljard. In dat jaar kwam 26% van de omzet uit dranken in poeder en vloeibare vorm. Huisdierproducten volgen, met 17% van de omzet. Die categorie groeide het meest in omzet (met ruim 10%). Het concern dat in 1905 is begonnen als zuivelproducent, haalt nog steeds 13% van de verkopen uit melk en ijs.

De resultaten over 2021 moet het concern nog bekendmaken. Het bedrijf verwacht een omzetgroei tussen de 6% en 7%. Over de eerste maanden van afgelopen jaar groeide de omzet met 7,6% naar 63,3 miljard Zwitserse frank (ofwel €61 miljard). Deze groei kwam vooral uit koffie, dierenvoeding en plantaardige voeding. De merken die goed zijn voor de grootste groei: Nespresso en Starbucks.

​Bron: Presentatie Nestlé februari 2021 

Koers in de plus
Daar waar de koers van concurrent Unilever in één jaar bijna 13% gedaald is, staat die van Nestlé ruim 18% in de plus. Nestlé legt zelf in publicaties de nadruk op kostenbesparing en verduurzaming. Zo werden in vier jaar tijd 27 fabrieken gesloten en werden productielijnen efficiënter gemaakt. Toch legt een innovatief product als Nespresso, gewicht in de schaal. De omzet van Nespresso groeide de eerste negen maanden van vorig jaar met 11,3% naar 4,7 miljard Zwitserse frank. Het zetten van het doodgewone bakje koffie is in veel huishoudens vervangen door het aluminium cupje. Zo wist Nestlé van een alledaags product een eigen versie te maken waarvoor een groot publiek bereid is meer te betalen. 

Ook op het gebied van de op één na belangrijkste productcategorie van Nestle, de huisdierproducten, zet het concern in op vernieuwing. Zo heeft voermerk Purina - dat in de Nederlandse supermarktschappen marktleider is - in Europa een programma voor startups op gebied van technologie voor duurzame huisdiervoeding en verzorging.

Plantaardige trend
Op het gebied van voeding (en snoep), lijkt het concern vooral te gaan voor innovaties op gebied van gezondheid en de plantaardige trend. Nestlé lanceerde onder meer een vegan-versie van de bekende KitKat, een vegan tonijnvervanger, een nieuwe plantaardige drank en proteïnerepen. CEO Mark Schneider wees tijdens de presentatie van de cijfers over de eerste negen maanden ook op het belang van innovatie en het lanceren van nieuwe producten: "Investeringen in innovatie, digitalisering en duurzaamheid hebben de groei verder ondersteund door de relevantie en differentiatie van ons aanbod te vergroten." 

Hoewel binnen Nestle dus volop aandacht is voor innovaties, is het aandeel Nestlé volgens sommige analisten overgewaardeerd en is het geen goede langetermijninvestering. Dit omdat het bedrijf de laatste tien jaar moeite had een hogere omzet neer te zetten en het bedrijf 'slechts' single-digit (9% of minder) organische groei verwacht.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden