Wachiwit / Shutterstock.com

Achtergrond Starbucks

Coronacrisis houdt koers van Starbucks in macht

13 Januari 2022 - Kimberly Bakker

De coronapandemie leeft wereldwijd opnieuw op, zo lijkt het als gekeken wordt naar de huidige besmettingscijfers. Slecht nieuws voor horecagelegenheden, waaronder Starbucks. Hoewel de resultaten over het afgelopen jaar buitengewoon goed waren, trapt de keten dit nieuwe jaar af met meer onzekerheden dan kansen. En dat heeft gevolgen voor de beurskoers van de Amerikaanse koffieketen.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Starbucks bevond zich na de heropening van de winkels in een goede flow. De omzet over het derde kwartaal steeg naar een record van $8,1 miljard; een plus van 31% ten opzichte van een jaar eerder in dezelfde periode. Er werd een winst van $1,8 miljard geboekt. En ook in het kwartaal daarna bleef de omzet op peil, tot een jaaromzet van $29,1 miljard. Dat is een stijging van 24% vergeleken met een jaar eerder. Het levert het bedrijf een winst van maar liefst $4,1 miljard op. Helaas voor de koffieketen doemt nu de omikronvariant van het coronavirus op, en die zorgt wereldwijd voor een recordaantal besmettingen. Meerdere landen bevinden zich daarom opnieuw in lockdown. En dat heeft gevolgen voor horecagelegenheden, zoals Starbucks.  

Grote uitdagingen
In de Verenigde Staten is nog geen lockdown ingevoerd, maar toch zijn veel filialen van Starbucks in het land gesloten. Een personeelstekort – als gevolg van de grote hoeveelheid besmettingen – ligt daaraan ten grondslag. Kort gezegd: de roosters kunnen niet meer rondgemaakt worden. Daarom heeft de regering van president Joe Biden besloten dat werknemers van de overheid of van grote bedrijven begin dit jaar verplicht moeten worden gevaccineerd of regelmatig moeten worden getest. Starbucks moet daarin mee. Wil een werknemer zich niet laten vaccineren, dan komen de kosten van een test voor eigen rekening. Het is een van de redenen dat de beurskoers van Starbucks al een aantal weken onder druk staat.

Een tweede reden is de situatie in China, de op één na grootste groeimarkt voor de koffieketen. Starbucks gaat in dat land een volledige inspectie uitvoeren naar het gebruik van ingrediënten die over de datum zijn. Dit nadat bekend werd dat in twee verkooppunten ingrediënten werden gebruikt waarvan de houdbaarheidsdatum was verlopen. Personeel verving stickers met de vervaldatum door een nieuw etiket met een latere datum, zo bleek uit een undercoverreportage van Beijing News. Het schandaal zorgde voor veel woedende reacties onder Chinese klanten die meer kwaliteit verwachten, gezien de hoge prijzen.

Dit nieuws komt boven op het feit dat de verkopen in China stevig teruglopen. In het vierde kwartaal lagen de verkopen 7% lager, tot een omzet van $964 miljoen. Opvallend want het aantal filialen steeg van 4.706 stuks naar 5.360, een plus van 14%. De resultaten over het hele jaar zijn nog niet bekend. Voor komende periode is de verwachting dat de reportage van Beijing News het aantal klanten nog verder kan terugdringen. Helemaal in combinatie met de nieuwe lockdowns die het land op dit moment ervaart en het feit dat de koffieketen hogere inkoopprijzen moet doorberekenen aan de consument.

Koersdoel omlaag
Wanneer je het bovenstaande in ogenschouw neemt, is het niet vreemd dat analisten een nieuwe mening vormen over de koersstatus van Starbucks; deze is veranderd van outperform naar neutral. Daardoor zakt het koersdoel bij Baird met $10 naar $116 per aandeel. Hoewel analisten optimistisch blijven over de fundamentele langetermijnvooruitzichten, maken zij zich op termijn wel zorgen over de situatie in China. Met name omdat de afname in ticketverkoop erop wijst dat de werkelijke populariteit van Starbucks in het land afneemt. Daarnaast geven de trouwe klanten steeds minder uit bij de koffieketen.

Woensdag 12 januari sloot de koers van Starbucks op $103,87 per aandeel. Dat is een min van 5,6% vergeleken met een week eerder; en tegelijkertijd ver verwijderd van het koersdoel van $116 per aandeel. Ten opzichte van een maand geleden is een daling van 10,1% zichtbaar. Een half jaar terug stond de beurskoers van de Amerikaanse koffieketen nog op $126 per aandeel. Wordt naar het langjarig gemiddelde gekeken, dan presteert Starbucks nog altijd goed. In vergelijking tot het vijfjarig gemiddelde is namelijk een plus van maar liefst 79,5% zichtbaar. De ontwikkelingen rondom de omikronvariant van het coronavirus zullen de beweging voor de komende weken bepalen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden