Magie Creations

Interview MaGie Creations

Biergraan verwaarden tot ingrediënt voor de industrie

5 November 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Biergraan is de grootste reststroom vanuit bierbrouwers. Het wordt in ons land alleen gebruikt om melkkoeien of varkens te voeren. MaGie Creations ontdekte dat biergraan zeer voedzaam is, door het hoge eiwit- en vezelgehalte. Daarom ontwikkelde ze een proces om het te verwaarden tot ingrediënt voor de voedingsindustrie. "Wij willen een meerwaarde uit grondstoffen halen", aldus founder Madeleine Gielens.

Hoe kom je erbij om deze reststroom te gebruiken?
"Jaarlijks wordt in ons land 560 kiloton biergraan geproduceerd. Dit eindigt nu in de veevoerindustrie, waarvan 95% naar de melkveehouderij gaat en de overige 5% verwerkt wordt tot varkensvoer. We zagen potentieel om dit restproduct in te zetten voor de voedingsmiddelen industrie. Omdat ik al een ondernemer was, werd ik benaderd door de kwartiermarker 'Circulair Ondernemerschap' van de gemeente Den Haag. Mij werd toen gevraagd of ik mij wilde verdiepen in het gebruik van biergraan van brouwerij 'De Kompaan' in de Binckhorst."

"Ik vond dat een uitdaging, vooral omdat het over relatief kleine volumes gaat. Volgens mij is het daarom beter om over gemeentegrenzen te kijken, en zo werkte ik naar een landelijk niveau toe. Vervolgens heb ik een proces bedacht om biergraan bruikbaar te maken voor de voedingsindustrie. Dat is complex, want biergraan is kwetsbaar, warm en nat na het brouwproces. Het is daardoor erg bederfelijk. Het is belangrijk om het product te stabiliseren en drogen tot een ingrediënt met een langere houdbaarheid. Ik ga niet in detail hoe we het droogproces aanpakken, dat is concurrentiegevoelige informatie. We zijn nog volop aan het ontwikkelen."

Wat is de kostprijs van biergraan in verhouding tot bijvoorbeeld gerst?
"De kostprijs is voor een groot gedeelte afhankelijk van de schaal die we realiseren. Hoe groter we worden, hoe lager de kostprijs wordt. Als we op grote schaal biergraan kunnen verwerken, kunnen we competitief worden met onze ingrediënten op basis van biergraan. Wij hebben natuurlijk wel technologie nodig; we moeten het product verwerken en drogen en dat kost geld. Onze kostprijs is dan ook niet het bedrag waarvoor wij het product gaan wegzetten."

Op welk segment richt MaGie Creations zich?
"We acteren over drie assen. Allereerst met eigen producten. Brewlicious is een paraplumerk voor eindproducten op basis van biergraan, die met name naar de retail gaan. Hier vallen producten onder als crackers, granenrepen en bakmixen, gemaakt op basis van onze ingrediënten. Deze onderscheiden zich op duurzaamheid, maar vooral op vezel- en eiwitgehalte. We zijn ons Brewlicious-concept nog aan het uitbreiden; zowel nationaal als internationaal hebben we hier plannen mee."

"De tweede as waarover we acteren zijn functionele ingrediënten op basis van biergraan. Ons huidige product PowerFlour is een bloemvervanger op basis van biergraan. Deze kan producten in voedingswaarde verbeteren, in desembrood bijvoorbeeld. Daarnaast zijn we druk bezig om te kijken welke andere mogelijkheden biergraan biedt op het gebied van ingrediënten. Op dit moment richten we ons daarbij op de bakkerijsector, maar de ingrediënten zijn ook interessant voor andere segmenten. Zo kunnen ze ook in vleesvervangers gebruikt worden."

"Onze derde as is echt gericht op de lange termijn. Dat gaat om isolatie van hoogwaardige componenten uit bierbostel. Dat kan voeding verrijken, of als supplement worden gebruikt. Ook wel nutraceuticals genoemd vanwege het gezondheidsbevorderende aspect. De derde as zit nog echt in de R&D-fase. Zo willen we stapje voor stapje meerwaarde uit biergraan halen. Zodat het zo snel mogelijk niet langer alleen als diervoer wordt ingezet, maar opgewaardeerd wordt voor gebruik in voedingsproducten."

Waar staat dit bedrijf in 2025?
"Dan hoop ik dat onze eerste fabriek draaiende is. En nee, dat zal niet in Ede zijn. We willen zo dichtbij mogelijk bij een brouwerij zitten. Daarvoor zijn we in gesprek met diverse brouwerijen in Nederland, maar ook in de rest van Europa. Onze ambitie is een brouwer te vinden met schaalgrootte, die ook passie heeft voor ons duurzame product. De productiefaciliteit die wij ontworpen hebben, is groot. Wij verwerken jaarlijks maximaal 50 kiloton aan nat biergraan. Het is complex om hier een goede partij bij te vinden. Je zou denken dat de urgentie inmiddels duidelijk is, maar veel brouwerijen vinden het best spannend. Kortom, een mooie uitdaging."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Rianne Nieuwenhuize

Rianne Nieuwenhuize is redacteur bij Foodbusiness. Zij komt uit de bloeiende wereld van bloemen en planten en schreef daarvoor enkele jaren over groenten en fruit. De agrarische sector ligt haar nauw aan het hart, deze schuurt mooi tegen de smakelijke en zakelijke wereld van Foodbusiness aan.

Analyse Ondernemen

Brouwers zien bierverkopen dalen

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden