Shutterstock

Achtergrond Old Amsterdam

Wat weten we eigenlijk van Old Amsterdam?

20 Oktober 2021 - Wouter Baan

Vrijwel heel Nederland is bekend met de kazen van Old Amsterdam en ook in het buitenland valt het in de smaak. Wat weten we eigenlijk van dit kaasmerk, behalve dat het al meer dan 35 jaar bestaat en dat het eigenlijk geen oude kaas mag heten?  

Old Amsterdam produceert niet alleen oude kaas, maar is ook een relatief oud merk in de zuivel. Het bestaat namelijk al sinds 1985 en kan zodoende gezien worden als een van de voorlopers op gebied van merkenzuivel, dat vandaag de dag steeds meer gangbaar wordt. Bij het ontstaan van Old Amsterdam hebben de makers hun receptuur laten inspireren op hoe ze in Italië oude kaas maken.

Old Amsterdam wordt geproduceerd door Westland Cheese, dat eveneens eigenaar is van het merk en ook eigenaar is van Maaslander. De grondstof om de kaas te produceren, wordt in de vorm van melk ingekocht bij zuivelcoöperatie FrieslandCampina. Westland Cheese had als groep in 2020 een omzet van €77 miljoen. De afzet van Old Amsterdam wordt geraamd op 6.500 ton.

Afzet in meer dan 70 landen
"Old Amsterdam is het grootste A-merk in oude kazen", legt Menno van Aalst, commercieel manager Export, vanaf foodbeurs Anuga in het Duitse Keulen uit. De kazen worden - volgens Van Aalst - tussen de acht en tien maanden gerijpt voor ze op de markt komen. "De gepatenteerde receptuur zorgt voor een unieke smaak en daar onderscheiden wij ons mee." Old Amsterdam kaas wordt in meer dan zeventig landen verkocht, van het Verenigd Koninkrijk en Polen tot de Verenigde Staten en Japan.

Wij liften mee op de positieve associaties van Amsterdam

- Menno van Aalst (Westland Cheese)

Old Amsterdam lift mee op de naamsbekendheid die Amsterdam wereldwijd heeft. "Hoewel Amsterdam niet op alle fronten een beste reputatie heeft, roept onze hoofdstad vaak wel positieve associaties op bij consumenten. Daar profiteren we van", vertelt Van Aalst. Daarbij profileert Old Amsterdam zich met name op smaakbeleving. Deze combinatie van aspecten maakt dat de kazen van Old Amsterdam volgens hem 'significant duurder' zijn dan de bulkkaasmarkt. "Wij richten ons op de bovenkant van de markt. "In Japan bijvoorbeeld wordt voor sommige kazen meer dan €70 per kilo betaald. Kaas past daar in het rijtje met dure champagne en wijn.

Van de buitenkant ziet de branding er gelikt uit, maar mag Old Amsterdam eigenlijk wel oude kaas heten? Daarover zijn de meningen verdeeld. Een paar jaar terug maakte Keuringsdienst van Waarde aan het Nederlandse publiek bekend dat Old Amsterdam geen natuurlijk rijpingsproces ondergaat, maar dat de kaas wordt gemaakt met een snel rijpend zuursel en zodoende binnen een jaar op smaak is. Dit gekunstelde proces geeft Old Amsterdam wel een enigszins bittere nasmaak.

Belegen variant en vegetarisch broertje
Moederbedrijf Westland Cheese zit niet stil. Eind vorig jaar kwam Old Amsterdam Belegen op de markt. Een kaas voor een bredere doelgroep en voor meerdere eetmomenten op de dag en een die tegelijkertijd de herkenbaarheid heeft van Old Amsterdam. Volgens Van Aalst is de komst van de belegen-variant bedoeld om meer volume te kunnen omzetten.

Ook pompte Westland Cheese recent €2,5 miljoen in de ontwikkeling van kaas op plantaardige basis. Hierbij wordt intensief samengewerkt met Those Vegan Cowboys, het nieuwe speeltje van Jaap Korteweg die in het verleden succes had met Vegetarische Slager dat later aan Unilever is verkocht. Daarmee wordt getracht in te spelen op veranderende consumententrends, zoals veel zuivelbedrijven dat doen.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Foodbusiness. Hij volgt daarnaast de grondstofmarkten op de voet en heeft hierbij de focus op dierlijke eiwitten als zuivel en vlees. Daarbij interviewt hij op regelmatige basis kopstukken uit de foodwereld.

Analyse Grondstoffen

Verwachte vraaguitval remt kaasprijzen

Nieuws Ondernemen

De Fryske wordt coöperatie van boeren én klanten

Nieuws ondernemen

Milcobel wil positie in mozzarella verstevigen

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden