Vion

Interview Tjarda Klimp

Vion boekt opnieuw verlies, maar eerste helft 2025 plus

Gisteren 12:00 uur - Matthijs Bremer

Vion heeft in 2024 wederom rode cijfers geschreven. Wel verbeterde de resultaten iets. Tjarda Klimp, die na drie jaar als CFO per 1 januari CEO van Vion Food Group is, vertelt hoe de nieuwe strategie ervoor moet zorgen dat de resultaten vanaf 2025 weer structureel positief uitvallen. Klimp blikt in een interview met Boerenbusiness terug op 2024 en het eerste halfjaar van 2025. Daarbij kan ook een reflectie op de uitdagende vleesmarkten en het historische besluit van Vion om zich uit de Duitse markt terug te trekken niet ontbreken.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Vergeleken met het voorgaande boekjaar is het resultaat van Vion licht verbeterd. Het nettoverlies daalde van €89,7 miljoen in 2023 naar €81,3 miljoen in 2024. Van de rode cijfers schrikt Klimp niet, want het keerpunt is inmiddels bereikt: in het eerste halfjaar van 2025 heeft Vion zwarte cijfers geschreven. "Afgelopen boekjaar was het laatste transformatiejaar", zo vertelt Klimp. "De laatste jaren hebben we een heel groot programma uitgevoerd om alle locaties die niet winstgevend waren aan te pakken." Om dit resultaat te bereiken heeft een flinke reorganisatie plaatsgevonden. Het bedrijf heeft veel efficiëntiewinst behaald in de productie. Ook heeft het bedrijf zijn overheadkosten aanzienlijk gereduceerd.

Focus op dierenwelzijn en duurzaamheid
Behalve de winst is ook de afzet met 3,2% gedaald, van 1.043 miljoen kilo naar 1.010 miljoen kilo. Het gevolg hiervan was dat ook omzet uit de voortgezette bedrijfsactiviteiten met 5,9% daalde van €3,32 miljard naar €3,13 miljard. Opmerkelijk genoeg werkt deze daling volgens Klimp niet per se in het nadeel van Vion. De laatste jaren werkt Vion aan een nieuwe strategie. Daarbij staat groei niet centraal, aangezien de drie grootste markten van het bedrijf krimpmarkten zijn. Het bedrijf ziet kansen in de steeds strengere Europese dierenwelzijns- en duurzaamheidswetgeving en heeft besloten zich hierop te focussen.

Over de uitdagende prijsontwikkelingen van de laatste jaren maakt Klimp zich niet direct zorgen. Door het lage aanbod op de varkensmarkt zijn de prijzen relatief hoger dan de gemiddelde vleesprijzen. Ondertussen zorgen de hoge prijzen van kip en rundvlees nog niet echt voor een sterkere vraag naar varkensvlees. Hierdoor zijn de marges wel onder druk komen te staan. Hoewel de situatie verre van ideaal is, levert het voor Vion nog geen problemen op. "Door de recente reorganisatie schrijft de varkensdivisie ondanks de moeizame vleesmarkt zwarte cijfers." Ondertussen weet de onderneming de hoge rundvleesprijs goed door te berekenen.

Afgelopen boekjaar was het laatste transformatiejaar

Tjarda Klimp (CEO Vion)

Kort samengevat vormen de moeizame vleesmarkten nog geen reden tot zorg. Wat Klimp wel als risico ziet, is dat door de hoge prijzen dierenwelzijn en duurzaamheid wat lijken onder te sneeuwen op de Europese markt. "Op het gebied van wetgeving komt er de komende jaren veel op ons af. Als de sector daar niet aan blijft werken, schieten we onszelf op de lange termijn in de voet."

De lokale focus van Vion kwam mede tot stand door Afrikaanse varkenspest (AVP) in Duitsland, waardoor de export buiten Europa wegviel. Deze situatie heeft vrijwel direct geleid tot de verkoop van de Noord-Duitse locaties van Vion. Daar werd voornamelijk voor de wereldmarkt geproduceerd. Vion kwam tot de conclusie dat het niet realistisch was om de resultaten te keren, en besloot onderdelen af te stoten. "We hebben hierdoor de les geleerd dat de Europese markt voor ons wel het allerbelangrijkste is", concludeert Klimp.

Verkoop Duitse slachterijen 'niet urgent'
Vanwege de nieuwe focus besloot het bedrijf zich later ook uit de rest van Duitsland terug te trekken en zich op de Benelux te focussen. Daarbij kreeg het recent wel een tegenvaller te verwerken. Onlangs besloot de Duitse kartelwaakhond de overname door Tönnies van drie slachterijen te blokkeren. Hoewel dit een flinke tegenvaller is, is de deal nog niet permanent van de baan. Vion bestudeert de uitspraak tot in detail en alle scenario's liggen nog op tafel.

Volgens Klimp heeft de beslissing geen directe impact op de dagelijkse business. "De situatie is fundamenteel anders dan op de Noord-Duitse markt. De verkoop van deze onderdelen van het bedrijf is onderdeel van een langetermijnstrategische keuze. Urgent is de verkoop echter niet, aangezien de betreffende divisies winstgevend zijn."

Foodservice als groeimarkt
Hoewel groei geen doel op zich meer is, verwacht Vion wel te groeien in foodservice. In 2024 zag het bedrijf zijn omzet in dit segment met 4,5% toenemen. Het volume blijft op het geheel echter relatief beperkt. De afzet nam toe van 69 miljoen kilo in 2023 naar 72 miljoen kilo. Wat Klimp betreft is de foodservice voorlopig nog wel een groeimarkt.

Eisen aan boeren zullen de kosten van vlees significant verhogen. Het is belangrijk dat wij de markten hiervoor ontwikkelen

Verreweg het meeste vlees in de foodservice komt nog uit Zuid-Amerika. Volgens Klimp is dit, gezien de groeiende focus op duurzaamheid en dierenwelzijn, niet volhoudbaar. "Als je in een restaurant vraagt waar het vlees vandaan komt, is het negen van de tien keer niet uit Nederland, maar bijvoorbeeld uit Uruguay of Brazilië. De kwaliteitsstandaarden zoals duurzaamheids- en welzijnseisen daar zijn echt substantieel lager. Zo wordt er preventief nog veel antibiotica gebruikt. Daarom bestel ik het dan niet meer, of verlaat ik zelfs het restaurant. Ik denk dat er op dat gebied nog veel winst te behalen valt."

Vion wil zich hiermee de komende tijd dus nog meer onderscheiden en het ondertussen ook voor de boer aantrekkelijk houden om te produceren. "De huidige eisen op het vlak van duurzaamheid en dierenwelzijn aan boeren voor de productie zullen de kosten van vlees significant verhogen. Het is daarom belangrijk dat wij de markten hiervoor ontwikkelen, zeker aangezien vlees tegelijk voor de consument betaalbaar moet blijven."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden