Gerard&Suus

Interview Gerard&Suus

'Dat wij ons graan lokaal inkopen, is nu een voordeel'

19 Oktober 2021 - Kimberly Bakker

De grondstoffenprijzen op de wereldmarkt rijzen de pan uit. Een ware kriem voor bedrijven in de voedingsindustrie. Bakkerij Gerard&Suus ondervindt er echter weinig hinder van. "Het is juist nu een groot voordeel dat wij ons graan bij de boer om de hoek inkopen. Zo vermijden we ook nog eens de hoge logistieke kosten." De bakkerij van Gerard Hardeman is 'die hard' biologisch, zoals hij zelf zegt, en dat is volgens hem ook de toekomst. "Zolang je transparant bent, betaalt de consument die hogere prijs wel."

Het is feest bij bakkerij Gerard&Suus. De bakkerij van Gerard Hardeman (en zijn vrouw Suus) bestaat dit jaar namelijk 25 jaar. Begonnen onder de 'Bakkerij Hardeman' is vier jaar geleden de keuze gemaakt om een nieuwe naam te kiezen; 'Gerard&Suus'. Waarom? Een verbeteringsslag doorvoeren. "We hadden iemand in de arm genomen die ons wel even duidelijk ging maken hoe we het beter zouden kunnen doen. Een nieuwe naam was een van de aanbevelingen. Met deze naam halen we het bedrijf naar ons toe, het geeft een persoonlijke touch."

'Die hard biologisch'
Gerard&Suus is geen 'normale' bakkerij. Al sinds 1985 werkt Hardeman biologisch en zonder broodverbeteringsmiddelen. "We zijn echt die hard biologisch. Dat maakt ons uniek. We doen geen enkele concessie op dat gebied. Zo werken we met 100% Nederlands graan, alles komt uit de regio Brabant. Ook hebben we een eigen windmolen. Dat alles zorgt ervoor dat onze ecologische voetafdruk heel klein is." Het heeft ook andere voordelen. Zo heeft de bakker vrijwel geen last van de hoge grondstoffenprijzen op de wereldmarkt. "We hebben al een prijs per hectare afgesproken en zijn niet afhankelijk van transportkosten. Een flinke meevaller in deze tijden."

De bakkerij.

Bij de bakkerij van Hardeman worden ook geen andere producten ingekocht. "We maken alles zelf, ook bijvoorbeeld cakemeel. En E-nummers zijn uit den boze. We willen dicht bij de natuur blijven, ermee samenwerken." Dat is iets wat voor veel ondernemers een uitdaging is, stelt Hardeman. Volgens hem is het een van de redenen dat vaak toch niet overgestapt wordt op biologische productie. "Er zijn veel ondernemers die zeggen duurzaam bezig te zijn, omdat ze zonnepanelen op hun dak hebben gelegd. Daar ben ik het niet mee eens. Dat heeft in mijn ogen niets met 'groen werken' te maken. Je bent pas groen bezig als je met de natuur samenwerkt."

Hardeman sprak vijf jaar terug op een bijeenkomst van ZLTO. Daar zag hij voor het eerst dat de overstap naar biologisch voor velen een grote uitdaging is. "Er was daar een boer, Jan Groenenberg. Hij gaf aan al vijf jaar geen gewasbeschermingsmiddelen meer te spuiten. Dus vroeg ik hem waarom hij niet biologisch is geworden. Dat vond hij te lastig. Met mijn hulp is hij uiteindelijk wel omgeschakeld én nu neem ik zijn graan graag af." Voor Hardeman is het een teken dat veel agrarisch ondernemers de teelt té graag zelf in de hand willen houden. "Je moet het leren loslaten, de planning laten varen. En dat is de moeilijkste stap. Maar dat is – zo vind ik – ook wat het boeiend maakt. En als je het eenmaal in de vingers hebt, maakt het je leven een stuk leuker. Dat hoor ik ook van de graanleverancier."

Toon transparantie
De omschakeling zorgt er uiteraard wel voor dat de kostprijs voor het brood van Gerard&Suus stijgt. Maar volgens Hardeman levert dat geen problemen op. "Zolang je transparant bent naar de consument, is er niets aan de hand. We geven bij de consument aan dat er €0,60 naar de graanleverancier gaat en dat we na het malen en de overige zaken op een kostprijs uitkomen van zeker €1 per kilo. Door ons brood twee kwartjes duurder te maken, heeft iedereen een eerlijke prijs. En als je dat vertelt, is er geen een consument die het niet begrijpt. Ze weten ook heus wel dat ik dat geld niet in mijn eigen zak stop om er vervolgens een dure auto van te kopen."

En de winst die Hardeman maakt, steekt hij in ontwikkeling van zijn bedrijf. Zo is hij van plan om een nieuwe bakkerij te bouwen voor glutenvrije broden. "Dat is een segment dat heel hard loopt. We zijn drie jaar geleden begonnen met twintig broodjes en inmiddels rijst het echt de pan uit. Ik vind het fantastisch om dit soort dingen gewoon uit te proberen. Mijn manier van werken is heel basaal. Bloem, desem, roomboter en wat zout, daar maken wij brood van. Er is bijna geen bakker meer over die op die manier werkt. Jammer. Ik heb zelf zes kleinkinderen op deze planeet en ik vind toch dat we de verantwoording hebben om de planeet in zijn beste vorm achter te laten."

Groei, groei en nog eens groei
Dat Hardeman die nieuwe bakkerij wil bouwen, heeft te maken met groei en zijn toekomstperspectief. Er is namelijk veel vraag naar de producten van Gerard&Suus en de bakker wil maar al te graag uitbreiden. "Afgelopen twintig jaar heb ik bijna alles met mijn vrouw gedaan. Door de groei hebben we ons personeelsbestand uitgebreid." Daarmee doelt Hardeman op het feit dat de producten inmiddels de hele Benelux doorgaan. "We hebben daarvoor een contract afgesloten met DPD. Vooral omdat zij een 24-uursgarantie aanbieden. Eerder verliep de afzet via PostNL, maar dat was absoluut geen succes. Ook verkopen we nog behoorlijk wat product op lokale markten."

Op dit moment werken in de bakkerij van Hardeman dertien mensen. Een interessant feitje: al het personeel bij Gerard&Suus is iemand in de directe omgeving verloren. "Dat kan een ouder zijn, maar ook een partner. Het is misschien geen leuk feitje, maar het is wel heel bijzonder. Het draagt ontzettend bij aan het sociale aspect van werken. Binnen een bedrijf draait het immers niet alleen om economische activiteiten, vind ik. Deze mensen begrijpen elkaar. En dat zorg ook voor een teamgevoel."

Groei is belangrijk voor Gerard&Suus. Daar steken ze ook vol op in.

Bakkerij Gerard&Suus zet wel bewust in op die groei, want er is een opvolgster gevonden. "Corianne Vos. Zij loopt hier al vanaf haar dertiende rond. Eerst hielp ze met schoonmaken in de bakkerij en later werkte ze actiever mee in de processen. Ik heb zelf het plan om een opleidingsinstituut op te zetten en zocht dus naar iemand die de bakkerij kon overnemen. Vos is zelf geen bakker, dus ze moet groeien. En daarom hebben we ook een hoop bakkers aangenomen. Om haar te helpen." Het werk is immers specialistisch. "Laatst kreeg ik een aanvraag voor glutenvrij Libanees flatbrood. Daar moet zelfs ik dan nog even mee stoeien. Ik merk dat de jonge garde dat ook leuk vindt. Het experimenteren met recepten."

Overheid heeft een voorbeeldfunctie
Hardeman is er heilig van overtuigd dat biologisch in elk geval de toekomst is. "Ik geloof er al jaren in, nu de consument nog. En de overheid ook. Die roepen wel. Maar ze acteren niet. Kijk naar mijn eigen gemeente. Ze geven aan een duurzamer menu in het gemeentehuis te ambiëren, maar ze kopen vervolgens geen producten van lokale ondernemers is. Dat hoort toch niet? De overheid heeft een voorbeeldfunctie. Helemaal de Fairtrade-gemeenten. Als ze lokaal willen promoten, dan moeten ze zelf ook lokaal producten aanschaffen. Het is natuurlijk een bewustwordingsproces, maar wat mij betreft mag die wel iets sneller verlopen."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden