makesushi1 / Shutterstock.com

Analyse Nespresso

Nespresso houdt groei vast, zelfs met uitdagingen zat

25 Juni 2021 - Kimberly Bakker

What else!? Wie kent de uitspraak van George Clooney niet. Het is dé associatie die je maakt bij het horen van het merk Nespresso. Het bedrijf dat bijna veertig jaar geleden uit de grond werd gestampt, is inmiddels uitgegroeid tot een multinational met een jaarlijkse omzet van omgerekend €5,3 miljard. Ook de coronacrisis heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Toch zijn er ook uitdagingen. Denk aan duurzaamheid. Een lastig onderwerp in de koffiebranche. En ook de associaties met kinderarbeid hebben het bedrijf geen goed gedaan. Hoe ziet de toekomst eruit?

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

"Het verhaal van Nespresso begon meer dan dertig jaar geleden met een eenvoudig idee: iedereen moet in staat zijn om de perfecte espresso te maken, net zoals een ervaren barista", zo schrijft het op de eigen website. Eric Favre ontwikkelde in 1976 hét Nespresso-systeem dat uiteindelijk door Nestlé gepatenteerd werd. Nog altijd is het merk Nespresso daar onderdeel van. Door meer oxidatie wist Favre extra smaak uit de bonen te halen en een beetje schuimlaag te produceren. De eerste prototypes waren echter zeer gecompliceerde machines, met grote tanks en buizen. De machine was daarom (uiteindelijk tien jaar lang) nog niet klaar voor de grote wereldmarkt.

Favre baseerde zich in het ontwikkelingsproces vooral op het eerdere werk van Luiggi Bezzera, die in het begin van de jaren 1900 de espressomachine uitvond. Uiteindelijk werd in 1986 een doorbraak behaald. De eerste Nespresso-koffiemachine – de C-100 – werd gelanceerd, samen met vier kenmerkende koffiemelanges: Capriccio, Cosi, Bolero (nu Volluto) en Decaffeinato.​ Het succes is echter vooral te danken aan de prijswijzigingen die het doorzette. Door de machine goedkoper te maken en de capsules duurder, veranderde het van een kantoormachine naar een merk dat beschikbaar werd voor consumenten. De eerste boetiek met capsules opende in 2000 in Parijs. Tegenwoordig zijn er meer dan 700 Nespresso-winkels wereldwijd.

Coronacrisis legt geen windeieren
En hoewel deze winkels natuurlijk afgelopen jaar grotendeels hun deuren gesloten moesten houden als gevolg van de coronacrisis, heeft Nespresso zelf niet al te veel geleden onder de pandemie. Het afgelopen jaar steeg de omzet van het merk met 7% tot 5,9 miljard Zwitserse frank. Omgerekend is dat circa €5,3 miljard. Het is het hoogste resultaat in zes jaar tijd. Vooral de e-commerce en verkoop van het Vertuo-systeem kenden een sterke groei. Die groei compenseerde de daling in de out-of-home-kanalen meer dan volledig. Ook de lancering van de eerste biologische koffie van Nespresso heeft positief bijgedragen aan het jaarresultaat.

De goede resultaten in het koffiesegment van Nestlé zorgen ervoor dat 's werelds grootste voedingsconcern over 2020 groeicijfers kon schrijven. Ook de verwachtingen voor het lopende jaar zijn naar boven bijgesteld. Op de aandelenbeurs is eveneens zichtbaar dat het voedingsmiddelenconcern goed presteert. Sinds begin 2019 is een stijgende lijn zichtbaar in het aandeel. Toentertijd stond die genoteerd op $85, inmiddels is dat $125,90. Vooral sinds februari zit het aandeel van Nestlé weer in de lift. Rond die periode kwamen ook de positieve jaarcijfers naar buiten. Aangezien Nespresso een groot aandeel heeft binnen Nestlé, heeft het concern besloten om de financiële gegevens van de koffieproducent voortaan apart te presenteren. "Dit om de transparantie te verbeteren", meldde het eerder dit jaar.

Uitdagingen genoeg
De groei van Nespresso houdt dus aan. Dit terwijl het ook uitdagingen genoeg kent. Een daarvan is de inzet op duurzaamheid. En dat is moeilijk in de koffiebranche. Hoewel de koffiedrinkers van Nespresso – zo beschrijft het zelf – een passie hebben voor kwaliteitskoffie, wordt ook het maken van een duurzame keuze steeds belangrijk. Het spreekt daarom maar al te graag over het hoge recyclingpercentage en het feit dat het 100.000 inzamelpunten over de hele wereld biedt. Toch is maar de vraag in hoeverre dat waarheid is. Sommige analisten stellen namelijk dat slechts 5% van alle Nespresso-koffiecapsules wordt gerecycled.

Die twijfel over het duurzame imago van de koffiemaker is voor een deel ook ontstaan na een uitzending van het Britse tv-programma Dispatches. Bij meerdere koffieplantages in Guatamala zou namelijk kinderarbeid plaatsvinden. De kinderen op die plantages zouden acht uur lang, soms zes dagen per week werken op de plantages. En dat voor minder dan €6 per dag. Nespresso gaf aan hier niet van op de hoogte te zijn, een zerotolerancebeleid op kinderarbeid te hebben en stelde daarom snel een onderzoek in. Maar het kwaad was al geschiedt.

En ook de huidige, grote Braziliaanse oogst is een uitdaging voor Nespresso. De voorraden nemen alleen maar toe, wat een lagere prijs tot gevolg heeft. Door die lage prijs staan veel duurzame initiatieven – niet alleen bij Nespresso overigens – onder druk. En juist op dat thema valt nog veel te winnen, zoals hierboven ook beschreven. Veel kleine koffieboeren staan er daarnaast financieel slecht voor en dat ziet de nieuwe generatie ook. Die staan niet te popelen om in de sector aan de slag te gaan. Kortom: er zijn uitdagingen zat. Het is daarmee knap dat het bedrijf zich tot op heden zo goed staande weet te houden. De toekomst zal uitwijzen of dat ook het geval blijft.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden