Coffeeness

Interview Coffeeness

'Wij leren je fietsen in de magische wereld van koffie'

26 Mei 2021 - Kimberly Bakker

Eerlijke koffie. Veel bedrijven pronken ermee, maar klopt het statement ook altijd? Arne Preuss van Coffeeness zoekt het maar al te graag uit. Met tests van koffiemachines, koffiebonen en andere apparaten heeft hij over de afgelopen jaren een flink publiek weten te bereiken. Inmiddels is het de grootste koffiewebsite van Europa die ook zelf koffiebonen op de markt brengt. We doken samen met Preuss in de wereld van koffie. Want, wanneer is koffie nou echt eerlijk?

De Duitse Arne Preuss is in 2008 begonnen met zijn blog 'Coffeeness'. "Dat was in de tijd dat ik mijn familie en vrienden nog moest uitleggen wat een blog nou precies is", grapt hij. "Ik wilde mijn ervaringen met koffie, mijn recepten over koffie en passie omtrent koffie met anderen delen. In 2015 besloot ik om er een fulltimebaan van te maken." En die beslissing komt niet uit de lucht vallen. De website genereerde vorig jaar bijna vier miljoen bezoekers en de artikelen zijn inmiddels beschikbaar in het Duits, Nederlands, Engels, Frans en Spaans. Inmiddels brengt Coffeeness ook zelf koffiebonen op de markt, speciaal ontwikkeld voor volautomatische koffiemachines.

Waar komt het idee van de blog 'Coffeeness' precies vandaan?
"Ik heb altijd al een passie gehad voor lekkere, eerlijke en duurzame koffie. Toen ik in 2008 begon met deze website, bestonden er veel 'neppe' testsites over koffiemachines. Ik wilde eerlijke en geloofwaardige tests uitvoeren, zonder een blad voor de mond te nemen. Verder stuitte ik op veel professionele sites die het liefst zoveel mogelijk moeilijke woorden gebruiken als het over koffie gaat. Oftewel: koffie-experts voor koffie-experts, of dat probeerden ze. Met Coffeeness wilde ik content publiceren voor iedereen die graag een bakje drinkt, maar ook voor nieuwkomers moet het begrijpelijk zijn."

"Met dat in het achterhoofd zijn wij tests gaan doen van koffiemachines, koffiebonen en andere apparaatjes. Daarnaast geven we veel informatie en tips over alles wat met koffie te maken heeft. De ontwikkeling van onze eigen koffiebonen ging op dezelfde manier. We wilden een goede, (h)eerlijke koffie aanbieden die rechtstreeks verhandeld wordt en waarbij boeren een goed loon krijgen. Maar we willen niet alleen de koffiekenners overtuigen die al gewend zijn hun bonen in de branderij te halen, we willen ook koffie verkopen aan mensen die doorgaans in de supermarkt kopen. We willen de markt voor goede koffie uitbreiden en toegankelijk maken voor iedereen."

Wat is jullie missie?
"Er zijn twee uitspraken die je op onze site regelmatig kunt tegenkomen: 'Wie capsulekoffie drinkt, heeft de controle over z'n leven verloren!' en 'Alleen de beste ingrediënten geven het lekkerste resultaat'. Die eerste uitspraak is natuurlijk niet helemaal gemeend, maar bedoeld als grapje. Al nemen we de milieuproblemen (boven op het algemene gebrek aan kwaliteit) die gepaard gaan met koffiecapsules van Nespresso en Co wel bijzonder ernstig. Het tweede motto gaat over de koffie die je gebruikt als je een kopje zet. Veel mensen kopen een dure machine en gebruiken dan goedkope bonen uit de supermarkt. Of erger nog: voorgemalen koffie. Dat vind ik tragisch. Zelfs de beste automaat of filtermachine kan geen lekkere koffie zetten als je vertrekt vanuit minderwaardige ingrediënten."

"Wij zijn als team al lang met koffie bezig en hebben veel kennis en willen dit zo eenvoudig mogelijk tot onze lezers brengen. Kortom: we leren je fietsen in de magische wereld van (h)eerlijke koffie, inclusief zijwieltjes. Koffie is er immers voor iedereen. Er zijn ook van die grote Specialty Coffee-gemeenschappen overal ter wereld. Dat zijn geweldige mensen met veel kennis, begrijp mij niet verkeerd, maar soms wordt het té niche en begrijpt de doorsnee koffieliefhebber er niets meer van. Het voelt als een select clubje waar je niet zomaar bij kunt horen. Dat vind ik verkeerd. Ik zeg altijd dat ik mij pas op m'n gemak voel in een koffiebar, als ik mijn oma er koffie kan laten bestellen. Dat willen we ook uitdragen met Coffeeness."

Wanneer besloten jullie om de website ook in andere talen te publiceren?
"We zijn altijd al internationaal ingesteld geweest. Verschillende leden van ons team hebben zelf ook in diverse landen gewoond. Uiteindelijk zijn we met een Nederlandse site begonnen, omdat we zoveel reacties, vragen en e-mails van Nederlanders kregen. Ook op mijn YouTube-kanaal bleken Nederlanders de video's veelvuldig te bekijken. We vonden dus dat de Nederlandstalige lezers en volgers een website in hun eigen taal verdienden, dat besluit was niet meer dan logisch. Gelukkig krijg ik hulp van native speakers om alle inhoud professioneel te vertalen."

Er is steeds meer aandacht voor verpakkingen en de schade daarvan op het milieu. Ook koffiecups zijn niet altijd even positief in het nieuws...
"Wegwerpverpakkingen zijn in het algemeen een echte plaag, toch? Het is een strijd om de single-use-verpakkingen te beperken, laat staan te elimineren uit het winkelkarretje. Maar het achterwege laten van plastic of kartonnen koffiebekers en individueel verpakte cups is echt makkelijk. De papieren bekers die je in de koffiebar krijgt, kun je vervangen door je eigen mok mee te nemen. Daar krijg je soms zelfs korting voor. Bij aluminium cups zijn er ook nog problemen bij de productie. Denk aan ontbossing en het achterblijven van 'giftige' modder na het ontginnen van aluminiumerts."

"Naast de overduidelijke milieufactor, is er ook nog de kwestie van kwaliteit: versgemalen koffie smaakt gewoon beter. Door argumenten als milieuvervuiling, smaak en kostprijs te combineren, proberen we onze lezers ervan te overtuigen om een alternatieve manier van koffie zetten te kiezen."

Hoe willen jullie bijdragen aan verandering hierin?
"Coffeeness is de grootste website over koffie en koffiemachines in Europa, en in het begin hebben we besloten geen capsule- of padmachines te testen of beoordelen. Hieraan zijn we tot vandaag altijd trouw gebleven. Onze eigen koffie wordt daarnaast enkel verkocht als gehele boon en wordt verhandeld volgens 'Direct Trade', omdat we rechtstreeks bij onze partner Ocafi in Brazilië kopen. Maar ons grootste verkoopargument is de smaak, die goed tot z'n recht komt in elke volautomatische koffiemachine."

"Veel koffiebranders hebben volautomaten nogal stiefmoederlijk behandeld en concentreren zich liever op professionele espressomachines of filterkoffie. Deze houding is echter aan het veranderen, omdat steeds meer gebruikers volautomatische espressomachines in huis halen, de zogenaamde volautomaten. Coffeeness heeft geen onbelangrijke rol gespeeld in deze shift. Er loopt gewoon té vaak minderwaardige koffie door dergelijke machines. Daarbij hebben we er resoluut voor gekozen om enkel verpakkingen van 1 kilo aan te bieden, om het verpakkingsmateriaal en aantal zendingen te beperken. Jammer genoeg zitten onze bonen (voorlopig) wel nog in wegwerpverpakkingen. Er is dus ook bij ons nog ruimte voor verbetering."

Wanneer mag je spreken van eerlijke koffie?
"Dat is een goede vraag, waarbij het antwoord ietwat omslachtig kan zijn. Dit omdat koffie nu eenmaal niet in onze achtertuin groeit. Koffie is eerlijk als elke speler, en vooral de (vaak arme) koffieboer een eerlijk loon krijgt, de hele aankoopketen transparant verloopt en beschikbaar is voor de klant, maar ook als klanten niet onnodig veel moeten betalen voor dubieuze bonen. Want jammer genoeg zijn er ook grote bedrijven die de goedbedoelde inspanningen van kleine spelers imiteren om hun marketing een boost te geven. Er staat dan 'biologisch', 'fairtrade' en/of 'direct verhandeld' in grote letters op de verpakking, maar dat klopt niet altijd."

Als we kijken naar de toekomst, welke plannen zijn er dan nog voor jullie bedrijf?
"Lekkere koffie bij zoveel mogelijk mensen blijven brengen natuurlijk. En nog meer eerlijke testrapporten publiceren. Maar een ander belangrijk project dat ons nauw aan het hart ligt, is het bezoeken van onze partnerkoffieboerderijen in Brazilië. Helaas is dat door corona tot nu toe onmogelijk, anders waren we al lang weggeweest. Daar willen we zoveel mogelijk koffie uitproberen en experimenten om onze koffie te blijven verbeteren. We zijn ook van plan om in de toekomst ons aanbod uit te breiden en andere koffiesoorten aan te bieden."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Nieuws Grondstoffen

Hittegolf zorgt ook voor oververhitte robustamarkt

Markt Starter Grondstoffen

Zwakke dollar duwt koffie en suiker omhoog

Markt Starter Grondstoffen

Rode cijfers op markten grondstoffen, op tarwe na

Analyse Grondstoffen

Koffieprijzen stijgen, maar oogst en export verbeteren

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden