Shutterstock

Nieuws Paleo

Paleo wil vleesvervangers naar hoger niveau tillen

18 Mei 2021 - Kimberly Bakker1 reactie

De waardering voor vleesvervangers hangt samen met de smaak, textuur en voedingswaarde van het product. Die moet volgens de consument zo goed als gelijk zijn aan dierlijk vlees. Om het aanbod van vleesvervangers naar een hoger niveau te tillen, hebben de ondernemers Hermes Sanctorum en Andy de Jong de startup Paleo opgezet. "Dierenwelzijn is voor ons de eerste motivator geweest om hiermee te starten. De natuur heeft ons namelijk alle elementen verschaft die we nodig hebben voor de ultieme eetervaring."

Het doel van startup Paleo is om ingrediënten te ontwikkelen voor producenten van plantaardig voedsel. Met deze ingrediënten moeten die plantaardige producten net zo smaken, voelen en eruitzien als dierlijk vlees of vis. Dat doet het bedrijf door middel van fermentatietechnologie. "Samen met onze Spaanse partner BDI Biotech en een aantal wetenschappers aan de Universiteit van Leuven onderzoeken we welke onderdelen bepalen dat een product als vlees wordt ervaren. Daarbij moet je denken aan smaak, textuur en voedingswaarde", vertelt Hermes Sanctorum.

Sanctorum, eerder actief als politicus voor de politieke partij Groen, is het bedrijf samen met zijn zakenpartner Andy de Jong gestart. Het uiteindelijk doel is om het aanbod van vleesvervangers naar een hoger niveau te tillen. "We gaan ons daarbij louter focussen op de ingrediënten. Het is een business-to-business-model. Uiteindelijk willen we die ingrediënten dus verkopen aan voedingsmiddelenproducenten." Het gaat daarbij volgens hem niet om de hoofdbestanddelen, zoals soja of tarwe, maar om kleine ingrediënten. "Je moet denken aan kleine ingrediënten die in vlees zitten en het bijvoorbeeld een bepaalde textuur geven. Die gaan we proberen na te maken."

"Maar zo ver is het nog lang niet hoor", stelt hij. We zijn momenteel nog volop in ontwikkeling en zijn zeker dit jaar nog druk met alleen onderzoek doen." Naast het bovengenoemde onderzoek, bekijkt het eerst ook nog met BDI Biotech hoe ze het productieproces kunnen optimaliseren.

Verbeteren van dierenwelzijn als motivator
Hoewel de markt voor vleesvervangers een enorm groeipotentieel heeft, was dat voor Sanctorum niet dé drijfveer om met deze startup te starten. "Onze eerste motivator was het verbeteren van het dierenwelzijn. In de tijd dat ik nog politicus was, heb ik daar ook altijd volop op ingezet. En ik ben er trots op dat ik een impact heb gehad op het dierenwelzijn en milieu. Politiek kan echter niet alles veranderen. De enige manier om de impact van vleesproductie en visserij te verminderen, is door een lekker en gezond alternatief te bieden."

Daarbij stelt hij dat uit onderzoek is gebleken dat consumenten vooral voor een vegetarisch eetpatroon kiezen vanwege drie aspecten: gezondheid, duurzaamheid en dierenwelzijn. "Dat zijn elementen waar Paleo voor staat. Het verminderen van dierenleed is geen ambitie, maar een gegeven. We gebruiken daarnaast wetenschap om ingrediënten te produceren die 5x minder energie, 10x minder water en 100x minder landgebruik nodig hebben. Ook gebruiken we geen antibiotica, pesticiden, groeihormonen of gifstoffen. De natuur heeft ons alle elementen verschaft die we nodig hebben. We selecteren simpelweg wat het beste is voor een ultieme eetervaring."

Investeringsronde gestart
Inmiddels is het bedrijf gestart met een eerste investeringsronde. "We hebben tot nu toe alles zelf gefinancierd, maar dat houdt een keer op." In totaal gaat het dan om enkele honderdduizenden euro's eigen geld. "Via deze eerste kapitaalronde willen we nog zeker €2 miljoen ophalen. Dat is nodig om verder op te kunnen schalen. We zijn druk bezig met het aanspreken van ons netwerk en dat loopt redelijk vlot door. Ik zie het positief in."

Het jaar 2021 is voor Paleo dus volledig gericht op onderzoek en ontwikkeling. De startup hoopt in 2022 en 2023 commercieel actief te zijn.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.
Reacties
1 reactie
Nancy Spiessens 19 Mei 2021
Initiatieven zoals deze kunnen we alleen maar toejuichen en steunen. Van hieruit zal de echte verandering komen. Eens men de consument mee krijgt in lekkere smaken en texturen zal een groot deel dierenleed voorkomen worden. Automatisch volgen de grote producenten dan mee, en gaan we ooit naar een wereld waar er niet hoeft geslacht te worden, maar waar lekker eten slim op tafel komt. Succes!!
U kunt niet meer reageren.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in en ontvang elke dag het laatste nieuws in uw inbox

Analyse Vlees & Eiwit

Frans verbod op vleesnaam vleesvervanger mag niet

FB TV Karin Lowik

Vleesvervangers boren weer nieuwe doelgroep aan

Analyse Vlees & Eiwit

Vleesvervangers zonder vleesequivalent in trek

Opinie Ceel Elemans

Hybride gehaktbal helpt consument bewuster eten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden