Albert Heijn

Nieuws Unox

Unox wil plantaardig aanbod verdubbelen

8 Maart 2021 - Redactie Foodbusiness

Unox wil komende jaren inzetten op een verdubbeling van het aantal vleesvangers, beter en minder dierlijk vlees en meer groenten. Dat meldt Unox maandag 8 maart. Het uiteindelijk doel is om het voedingspatroon van de Nederlander bij te stellen naar 50% dierlijke eiwitten en 50% plantaardige eiwitten.

Unox, een onderdeel van Unilever, heeft zichzelf het doel gesteld om het aanbod van vleesvervangers in 2025 verdubbeld te hebben. Daarnaast werkt het aan de ontwikkeling van producten die deels uit vlees en deels uit groente en peulvruchten bestaan. "Door het verminderen van dierlijk vlees en het toevoegen van meer groente in onze producten willen we het de Nederlander makkelijker maken om meer plantaardig te eten", zo stelt het bedrijf in een persbericht. Het uiteindelijke doel: een 50/50 balans tussen dierlijke en plantaardige eiwitten in het eetpatroon van de Nederlander.

Beter, minder en geen
Een van de eerste stappen in de transformatie van Unox naar een plantaardiger assortiment is dat 100% van het vlees dat Unox gebruikt in 2022 een Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming moet hebben. Daarnaast gaat de voorkeur van Unox in de toekomst uit naar pluimveevlees in plaats van varkensvlees. Dit in verband met de lagere klimaatbelasting en een lagere hoeveelheid verzadigd vet in pluimveevlees.

Een tweede stap is, zoals Unox het zelf beschrijft, 'minder'. "We gaan meer producten ontwikkelen die bestaan uit een combinatie van groente en vlees. Een voorbeeld zijn de chipolataworstjes die in mei worden geïntroduceerd. Hierin is een deel van het vlees vervangen door bijvoorbeeld kidneybonen en paprika", aldus Unox.

'Eiwitconsumptie te hoog'
Ten slotte moet het aanbod vleesvervangers in 2025 verdubbeld zijn en wordt 60% van de soepen vegetarisch, waar dat nu 42% is. "Momenteel eten Nederlanders wekelijks zo'n 3 kilo dierlijke eiwitrijke producten, waarvan 20% vlees, 70% zuivel, 3% eieren en 3% vis, schaal- en schelpdieren. De gemiddelde eiwitconsumptie bedraagt 78 gram per dag, bijna 25% meer dan nodig. Die overconsumptie moet omlaag. Dat is beter voor onze gezondheid en voor de planeet", aldus de Green Protein Alliance, de kartrekker binnen de eiwittransitie.

Unox wil een bijdrage leveren aan die eiwittransitie. "50% eet nog steeds dagelijks vlees, 43% is flexitariër en maar liefst 86% zegt minder vlees te willen eten. Hier valt voor ons veel winst te behalen. Aangezien Unox jaarlijks gemiddeld bij acht van de tien huishoudens onderdeel is van de maaltijd kan het op grote schaal een impact maken op de verandering."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Nieuws Vlees & Eiwit

'Nederlandse eiwitsector loopt tegen grenzen aan'

Nieuws Vlees & Eiwit

Ook Picnic en Spar gaan voor 60% plantaardig eiwit

Nieuws Vlees & Eiwit

Duitsland schaalt flink op in aanbod vleesvervangers

Achtergrond Vlees & Eiwit

Investeerders plantaardige markt zijn voorzichtiger

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden