Shutterstock

Nieuws Horecava

'Digitalisering kan bijdrage leveren aan gastvrijheid'

1 Februari 2021 - Redactie Foodbusiness

Gastvrijheid en digitalisering. Het zijn twee termen die je niet snel met elkaar combineert. "Toch kan digitalisering juist een bijdrage leveren aan de gastvrijheid binnen de onderneming", stelt René Eijsink, commercieel directeur bij Eijsink, tijdens Horecava Limited (de online-editie van de Horecava). Hoe, wat, wanneer en waarom precies, dat bespreekt hij tijdens een webinar met Sergio Vyent, de maître in het programma First Dates.

Als er iemand verstand heeft van gastheerschap, dan is het Sergio Vyent. Dat bewijst hij keer op keer in het tv-programma First Dates. "Ik hoor met enige regelmaat dat digitalisering in de horecabranche als ongezellig en onbeleefd wordt gezien. Maar, is dat ook zo?", vraagt Vyent zich af. Als kennispartner voor de digitalisering van bedrijfsprocessen is directeur René Eijsink van het gelijknamige bedrijf het niet met deze stelling eens. "Nee, zeker niet. Ik denk dat digitale tools op veel vlakken een toevoeging kunnen zijn aan de onderneming. Zeker ook op het gebied van de gastvrijheid."

Eijsink won vorig jaar tijdens de Horecava de Innovation Award voor 'QR-bestellen'. Toen werd dit bedacht als oplossing voor het personeelstekort in de horecabranche, maar ondertussen is het een van de tools die volop toegepast wordt in de anderhalvemetersamenleving. "Als gevolg van de coronacrisis is de wereld veranderd en digitale toepassingen kunnen het gemakkelijker maken om met de maatregelen om te gaan. Neem een QR-bestelling als voorbeeld. Die kan vanuit een auto geplaatst worden, door een medewerker door de voorruit gescand worden en vervolgens kan de bestelling bij de auto geleverd worden. Menselijk contact is daarbij niet nodig", legt Eijsink uit.

Gastvrijheid van A tot Z
Gastvrijheid moet van A tot Z in orde zijn, is de mening Vyent. "Is dat met digitalisering ook mogelijk? Je bent het toch wel met mij eens dat gasten in warm bad terecht moeten komen?" Volgens Eijsink vormt dat nu én in de toekomst geen probleem. "Alhoewel de ontvangst niet gedigitaliseerd kan én moet worden, kan je het gasten met digitale tools wel makkelijker maken. Gastheerschap begint in mijn ogen al bij de tafelreservering."

De commercieel directeur doelt daarmee onder andere op het feit dat bij een online reservering alvast een opmerking geplaatst kan worden. "Stel dat een gast aangeeft dat opa of oma 80 jaar wordt, dan kan de gastheer of gastvrouw daarop inspelen bij de aankomst. Deze persoonlijke touch kan het gastheerschap verbeteren en meteen een band scheppen", aldus Eijsink.

Daar is Vyent het duidelijk mee eens. Volgens hem zit het verschil tussen gemiddeld en goed gastheerschap in de kleine dingen. "Zo neem ik bijvoorbeeld altijd proactief de jas aan van de gasten, controleer ik of de tafels schoon zijn en of gerechten aan 1 gelijk uitgeserveerd worden. Het zijn inderdaad de kleine dingen die het verschil maken." Ook op dat vlak zijn digitale tools een toevoeging, zo beweert Eijsink. "Zo kunnen diverse tools aangeven hoelang een bepaalde tafel al geen bezoek van een medewerker heeft gehad of kan met een tool de realtime dagvoorraad weergeven. Bij dat laatste hoef je dan uiteindelijk geen gasten teleur te stellen."

Meer tijd voor gastheerschap
Om terug te gaan naar de hoofdvraag: kunnen de termen gastvrijheid en digitalisering hand in hand gaan? "Ja, ik vind dus zeker van wel. Door alle medewerkers meer lucht te kunnen geven op bepaalde 'administratieve', vaste taken (denk aan de tafelreserveringen of het controleren van de dagvoorraden), kunnen ze extra tijd besteden aan het gastheerschap in de organisatie", aldus Eijsink. Vyent vult aan: "En al met al zorgt dat ervoor dat gasten weer hun weg terug vinden."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden