China zal richting het einde van dit jaar 100% zelfvoorzienend zijn in varkensvlees. Dat is de verwachting van marktanalist Jacek Strzelecki. In een bericht kondigt hij het einde van een tijdperk met verhoogde handelscijfers aan. Volgens de analist komt de varkensstapel in het land dit jaar uit op 504 miljoen dieren.
De Poolse marktanalist Jacek Strzelecki verwacht dat de varkensstapel in China dit jaar uitkomt op 504 miljoen dieren. Als dat daadwerkelijk zo is, dan kan de Aziatische grootmacht richting het einde van het jaar 100% zelfvoorzienend worden in varkensvlees. Afgelopen jaar lag de zelfvoorzieningsgraad op 96%. Het feit dat het Aziatische land nu al minder varkensvlees importeert, is volgens Strzelecki een goede onderbouwing voor zijn bewering. Ook blijkt uit cijfers dat de Chinese varkensvleesproductie zich slechts iets onder het niveau van voor de uitbraken van Afrikaanse varkenspest bevindt.
Hoewel het Aziatische land geen varkensvlees mag exporteren – aangezien er nog steeds Afrikaanse varkenspest heerst –, zal het de invoer komende jaren verder verminderen. Voor 2023 rekent de Poolse analist met een varkensstapel van 554 miljoen. De zelfvoorzieningsgraad stijgt dat jaar volgens hem naar 102%. Daarmee komt volgens Strzelecki ook een einde aan het tijdperk met verhoogde handelscijfers. Met name Brazilië, Spanje, de Verenigde Staten en Canada zullen dat merken.
Overigens zal de export naar Azië wel interessant blijven, omdat ook Vietnam, de Filippijnen, Zuid-Korea en Japan nog actief zoeken naar varkensvlees. Deze landen zijn niet zelfvoorzienend en worden dat op korte termijn ook niet. Wel is de vraag of de Europese Unie hier bijvoorbeeld van kan profiteren. Vietnam hecht veel waarde aan de samenwerking met het Russische Miratorg. Dat bedrijf leverde vorig jaar 32.000 ton. De Verenigde Staten kondigt een kleinere varkensvoorraad aan, waardoor een deel van het exportvolume op de binnenlandse markt moet worden gehouden; dat kan wel potentie bieden voor de Europese Unie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.