Agrifoto

Analyse Spelt

'De vraag naar spelt blijft hoog'

28 Januari 2022 - Rianne Nieuwenhuize

Spelt wordt vooral als brood of cracker verkocht. Wat velen niet weten, is dat het ook in toepassingen als snacks wordt verwerkt. Michael Kapoen is de oprichter van Royal Spelt, een bedrijf dat bitterballen en snacks maakt van spelt. Zijn intolerantie voor gangbare tarwe was dé reden om met het bedrijf te starten.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kapoen kreeg in 2003 een tarwe-intolerantie en daardoor verdween onder meer het kroketje uit zijn menu. "In die tijd werd in alle kroketten nog tarwe verwerkt, vaak op grote schaal met kunstmatige toevoegingen. Ik ontdekte dat spelt gezonder is en dat het mij geen gezondheidsklachten geeft. ​Als voormalig kok daagde ik mezelf uit om een tarwevrije en biologische kroket te ontwikkelen. Op een goede dag zette ik thuis een pan op met veel verse groenten, kruiden en mooie stukken biologisch rundvlees. Uiteraard zonder kunstmatige kleur-, geur-, en smaakstoffen. Van oud speltbrood maakte ik paneermeel en zo ontstond mijn eerste biologische kroket van 100% spelt," aldus Kapoen. In 2015 zette de ondernemer het product professioneel in de markt en hij maakt anno 2022 diverse vegetarische kroketten en bitterballen van kaas, maar ook van oesterzwammen.

Beter verteerbaar
Kapoen ziet dat de vraag naar spelt toeneemt. "De consument is ernaar op zoek. Ik heb mij verdiept in de gezondheidsvoordelen ten opzichte van de 'normale' tarwe. Het is voedzamer, beter verteerbaar en daardoor beter voor je gezondheid. Ook omdat de gangbare tarwe geproduceerd wordt met veel kunstmest. Dat is bij spelt niet het geval, dat kan bijna alleen biologisch worden geproduceerd. Het is een oergraan en dus heel sterk."

De foodondernemer maakt de snacks zelf in een fabriek in IJsselstein. Hij is met partijen in gesprek voor een nieuwe locatie van de fabriek, want hij wil de productie opschalen naar 2.000 kilo tegen het einde van 2022. "De vraag neemt toe, dat vraagt om een nieuwe productieplek. Mensen uit Limburg bellen ons om een doosje op te halen. Dat is bijzonder." Royal Spelt levert voornamelijk aan de horeca, maar gaat nu ook leveren aan de retail, waaronder Ekoplaza. "De verkoop loopt goed, waardoor we de productie kunnen verhogen."

Groei mogelijk
Kapoen werkt samen met diverse molenaars in Nederland en Duitsland om spelt in te kopen. Hij merkt dat de prijs het dubbele is van gangbare tarwe, wat verklaarbaar is omdat de markt op zichzelf staat. De toekomst van spelt ziet Royal Spelt positief in. "Ik denk dat spelt zich ontzettend bewezen heeft. Mensen worden zich steeds bewuster van wat ze in hun mond stoppen. Er is dus nog groei in spelt mogelijk."

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden