Jeppe Gustafsson / Shutterstock.com

Nieuws McDonald's

McDonald’s is de pineut van Japans fritestekort

21 December 2021 - Kimberly Bakker

Fastfoodketen McDonald's is ditmaal de pineut van het tekort aan frites in Japan. Door overstromingen in de haven van Vancouver in Canada kan de keten vanaf vrijdag 24 december alleen nog maar kleine porties frites verkopen. Eerder werd fastfoodketen KFC al getroffen door een fritestekort.

Een tekort aan frites in Japan zorgt ervoor dat fastfoodketen McDonald's vanaf vrijdag 24 december (tot zeker in het nieuwe jaar) alleen nog kleine porties aanbiedt. Dat meldt Bloomberg. Door verschillende overstromingen in de haven van het Canadese Vancouver zijn vertragingen in de verzending ontstaan. Deze vertragingen komen boven op de leveringsproblemen die al waren ontstaan door de coronacrisis. De keten zoekt naar oplossingen, zo is recent een vliegtuig vol frites naar Japan vertrokken. Klanten krijgen tot het probleem is opgelost een korting van zo'n €0,40 op een McDonald's-menu.

Eerder dit jaar werd Kentucky Fried Chicken (KFC) getroffen door eenzelfde probleem. Door een tekort aan diepgevroren aardappelproducten konden diverse filialen van die fastfoodketen tijdelijk helemaal geen frites meer verkopen. Het feit dat hetzelfde probleem zich twee keer in korte tijd voordoet, is voor analisten reden om te verwachten dat de Japanners komend jaar meer buitenlandse frites gaan importeren. Gedurende de eerste zes maanden van het jaar werd al 8,4% meer diepgevroren aardappelproducten uit het buitenland gehaald.

Dit wordt ondersteund door het feit dat de binnenlandse productie niet kan voldoen aan de groeiende vraag. Verwacht wordt dat de aardappelopbrengst in Japan in seizoen 2021/2022, dat van april tot en met maart loopt, ongeveer 18% lager zal uitkomen, op 1,8 miljoen ton. Vorig jaar kwam de oogst uit op 2,2 miljoen ton, wat ook al een daling van 8,1% was vergeleken met een jaar eerder. 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.

Nieuws Ondernemen

McDonald's en RFC aan de slag met zuivelemissies

Nieuws Vlees & Eiwit

McDonald's geeft vegetarisch voorrang

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden