Shutterstock

Achtergrond IJs

Markt voor ijs zit nog altijd in de lift

4 Augustus 2021 - Kimberly Bakker

Wanneer we aan zomerse items denken, dan hoort (room)ijs zeker in dat rijtje thuis. En dat Nederlanders de afgelopen jaren steeds meer liefde zijn gaan voelen voor ijs, blijkt wel uit cijfers. De consumptie steeg bijvoorbeeld van 23 naar 30 supermarktijsjes per jaar. Tegelijkertijd verdienen retailers er niet direct meer op, want de prijzen voor ijs dalen al jaren. Raakt de markt verzadigd?

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Over de afgelopen jaren hebben we steeds vaker ijs gekocht in de supermarkt, zo bleek eerder uit cijfers van onderzoeksbureau IRI. Per persoon aten we twee jaar terug gemiddeld 30 ijsjes uit de supermarkt. Vier jaar daarvoor, in 2015, waren dat er nog 'maar' 23. De reden dat consumenten meer ijs zijn gaan consumeren is niet alleen de warme zomers van de afgelopen jaren, maar ook de immense uitbreiding van het assortiment in de supermarkt. Vooral de gezondere varianten met fruit en groenten en schepijs met minder calorieën zijn in trek.

Niet alleen supermarkten profiteren van die stijgende ijsconsumptie, ook voedingsmiddelenconcerns zien het terug in de jaarresultaten. Unilever zag in het tweede kwartaal een stijging van 5% in de totale verkoopcijfers. De omzet steeg met 1,2% tot €13,5 miljard. Het merendeel van die stijging is toe te kennen aan de ijsverkopen. In de Europese Unie (met uitschieters in Spanje en Italië) steeg de 'out-of-home'-ijsverkoop met dubbele cijfers. Vooral ijsjes van de merken Magnum en Ben&Jerry's waren in trek.  

Prijs daalt al jaren
Hoewel de consumptie (en dus de vraag) naar ijs stijgt, daalt de prijs al jaren. Tien jaar geleden schreef het Economisch Bureau van de ING – op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek – dat ijs 23% goedkoper was dan in 2003. Die prijsdaling werd toentertijd ingezet door het uitbarsten van de supermarktoorlog, maar de halt daarvan in 2007 heeft de prijsdaling in ijs niet doen stoppen. Tussen 2003 en 2007 daalde de prijs met 15%. In de periode na de prijzenoorlog tussen supermarktketens is de prijs onder druk blijven staan door het toenemende aantal promotieacties (+3% tussen 2010 en 2013) en een toename van het aantal ijssalons in Nederland (+10% tussen 2003 en 2012).   

Maar ook vandaag de dag wordt ijs nog altijd goedkoper. Dit is opvallend, omdat veel andere voedingsmiddelen juist duurder worden. Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldde onlangs nog dat de prijsstijging voor gezond voedsel over de afgelopen jaren uit is gekomen op 21%, terwijl dat bij de ongezonde keuze bijna 15% was. Voor ijs (zowel consumptie- als roomijs) hoefde vorig jaar bij de kassa zelfs minder afgerekend te worden dan in 2010. Het gaat om een daling van bijna 8% in tien jaar tijd. De reden laat het Nederlandse statistiekbureau overigens in het midden.

Een reden voor het goedkoper worden van roomijs, zou de roomprijs kunnen zijn. De DCA-notering voor room begon in 2017 flink op te lopen, tot een hoogtepunt van €7.900 per ton in week 36 van dat jaar. Aan het eind van het jaar was een flinke dip zichtbaar, maar die hield slechts kort stand. In week 24 en 25 van het jaar erop was alweer een prijs zichtbaar van €7.000 per ton. Sindsdien noteert de prijs echter lager, met vandaag de dag een notering van om en nabij de €4.500 per ton. Het feit dat de grondstof voor roomijs goedkoper wordt, zou een reden kunnen zijn dat de prijs in de supermarkt en bij de ijssalon lager ligt.

Markt voor ijs niet verzadigd
Overigens is de markt voor ijs nog lang niet verzadigd. Het sentiment is goed. Dat heeft onder meer te maken met de trend die we bovenaan dit artikel beschreven. Consumenten kiezen steeds vaker voor gezondere varianten van ijs én dat assortiment kan nog uitgebreid worden. Onderzoekbureau IRI liet eerder al weten dat de markt voor vegan ijs inmiddels uitkomt op minimaal €3,7 miljoen. In 2015 was dat nog maar €275.000. Afgelopen jaren heeft zich dus een extreme groei voorgedaan van ruim 1.300%. Die groeicijfers gaan zich de komende jaren natuurlijk niet opnieuw voordoen, maar het geeft wel aan hoeveel potentie er nog is. Kortom: partijen als Oppo Brothers kunnen zeker positief naar de toekomst kijken.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden