Zeecontainers, en dan vooral koelcontainers, dreigen duurder te worden door aanstaande klimaatmaatregelen van de EU. De Europese Commissie wil het Emission Trade System (ETS), waarbij de industrie per ton CO2-uitstoot een emissierecht moet betalen, ook voor de scheepsvaart invoeren. Rederij Mediterranean Shipping Company (MSC) waarschuwt haar klanten dat zij deze kosten moeten doorberekenen en daarmee de containerprijzen hoger worden.
Sinds januari 2018 zijn grote schepen met een gross tonnage van meer dan 5.000 die in havens in de Europese Economische Ruimte (EER) aanmeren, verplicht om onder meer hun CO2-uitstoot te rapporteren. Volgens het jaarrapport van de Europese Commissie over CO2-uitstoot van de maritieme sector, rapporteerden in 2020 1.545 bedrijven over bijna 11.700 schepen. De totaal gerapporteerde uitstoot bedroeg in 2020 126,1 miljoen ton CO2.
De Europese Commissie heeft voorgesteld om het systeem voor de emissiehandel ETS vanaf 1 januari 2023 over de komende vier jaar gefaseerd in te voeren. Het Europees Parlement wil het systeem echter meteen volledig toepassen, meldt MSC aan haar klanten. "Mocht de EU haar plannen volledig uitvoeren, dan verwachten we hogere bedrijfskosten om aan de eisen te voldoen. We zijn daarom van plan om de nalevingskosten door te berekenen, zoals we in het verleden hebben gedaan met andere vormen van milieuregelgeving", aldus MSC.
De rederij geeft een voorbeeld van de kosten voor het geval dat het ETS meteen volledig wordt doorgevoerd. "Op basis van een prijs van een emissierecht van €90 per ton CO2, zouden we bijvoorbeeld overwegen bij de kosten voor het Verre Oosten naar Noord-Europa €69 per TEU (container van 20 voet) voor droge containers en €208 per FEU voor koelcontainers op te tellen. Van Noord-Europa naar Azië zouden de kosten €37 per droge container en €110 per reefer bedragen."
Drewry's World Index
Route | 27 oktober '22 | 3 november '22 | 10 november '22 | Mutatie laatste week | Mutatie per jaar |
Index | $3.145 | $3.050 | $2.773 | -9% | -70% |
Shanghai - Rotterdam | $3.845 | $3.684 | $3.126 | -15% | -77% |
Rotterdam - Shanghai | $887 | $876 | $867 | -1% | -45% |
Shanghai - Genoa | $4.200 | $4.087 | $3.494 | -15% | -72% |
Shanghai - Los Angeles | $2.412 | $2.364 | $2.262 | -4% | -77% |
Los Angeles - Shanghai | $1.180 | $1.165 | $1.186 | +2% | -9% |
Shanghai - New York | $6.034 | $5.694 | $5.351 | -6% | -58% |
New York - Rotterdam | $1.319 | $1.318 | $1.318 | 0% | +11% |
Rotterdam - New York | $7.284 | $7.426 | $7.336 | -1% | +17% |
Containerprijzen blijven dalen
Ondertussen blijven de containerprijzen voor de 37e week op rij dalen. De Drewry's World Container Index is deze week weer gedaald, en een stuk meer dan vorige week, toen het gemiddelde tarief met 3% daalde. Deze week daalde de index met 9% tot $2.773,49 per container van 40 voet. Vergeleken met dezelfde week vorig jaar is dat een afname van 70%. Het spottarief is echter nog steeds 115% hoger dan het gemiddelde over pre-coronajaar 2019 ($1.420).
De Baltic Dry Index, de wereldwijde index voor bulktransport, staat op 1.355 punten. Dat was vorige week 1.321 punten. De Panamax Index die ongeveer 60.000 tot 70.000 ton aan ladingen van kolen en graan volgt, staat op 1,637 punten tegenover 1.683 punten een week geleden.
Freightos Baltic Index (FBX)
Wereldwijd | Azië - westkust VS | Azië - oostkust VS | Azië - Noord-Europa | Noord-Europa - oostkust VS | |
Deze week | $3.244 | $2.763 | $5.767 | $4.959 | $6.433 |
Vorige week | -3% | -11% | -2% | +3% | -9% |
Vorig jaar | -64% | -80% | -64% | -65% | -16% |