AB Texel

Analyse Logistiek

Prijzen wegtransport fors omhoog door krapte

17 Juni 2022 - Linda van Eekeres

De Nederlandse afzet van nieuwe trucks blijft dit jaar in een dal door productiekrapte bij fabrikanten. Nieuw materiaal is ook nog eens fors duurder wat de transportkosten verder op stuwt. Die kosten komen uiteindelijk op het bordje van de opdrachtgevers, zoals supermarkten. Dit blijkt uit de nieuwe Assetvisie trucks en trailers van ING Research.     

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Door beperkte productie en lange levertijden van nieuw materieel gaat de afzet pas volgend jaar weer omhoog, verwacht ING Research. Ook worden nieuwe trailers door productiebeperking veel later geleverd dan normaal. Bovendien stuwen de fors hogere prijzen van materieel de transportkosten met zo'n 15% tot 25% op, wat doorberekend wordt aan opdrachtgevers.

Opdrachtgevers hebben ook baat bij omschakeling elektrisch
ING kijkt ook hoe het staat met de omschakeling naar elektrische trucks. Dertig tot veertig Nederlandse steden gaan na 2025 zero-emissiezones invoeren. Tot 2030 geldt een overgangsfase waarin Euro VI bakwagens en trekkers van maximaal vijf en acht jaar oud de binnensteden nog in mogen. "Dit stelt transporteurs en hun opdrachtgevers voor keuzes", aldus ING Research. "Met een investeringshorizon van veelal tenminste zes à zeven jaar is 2025 en ook 2030 voor transporteurs immers al heel dichtbij. Met hogere kosten en onzekerheid over beschikbare laadfaciliteiten is uitstel de makkelijkste optie."

De investering in elektrische trucks gebeurt meestal in samenspraak met de opdrachtgever, geeft het rapport aan. "Niet alleen omdat elektrische trucks nu nog duurder zijn, maar ook omdat er laadinfrastructuur op de thuisbasis nodig is. Dit is efficiënter en bovendien goedkoper. Opdrachtgevers hebben vaak ook een belang om aantoonbaar minder uit te stoten." 

Biden: Oneerlijke praktijken van zeevervoerders
Het Amerikaanse congres keurde begin deze week de Ocean Shipping Reform Act goed. Deze is er onder meer op gericht de Amerikaanse export in beweging te houden in tijden van invoerpieken en de maritieme toezichthouder Federal Maritime Commission (FMC) te versterken. Opmerkelijk was dat president Biden in zijn statement daarover in herinnering bracht dat hij het congres heeft opgeroepen 'om de hoge prijzen en oneerlijke praktijken van zeevervoerders aan te pakken, omdat stijgende zeescheepvaartkosten een belangrijke factor zijn die bijdraagt ​​aan hogere kosten voor Amerikaanse gezinnen'. Dit terwijl bovengenoemde FMC juist eerder deze maand de grote consumentenvraag als boosdoener van de stijging van vrachttarieven aanwees en concludeerde dat er geen sprake is van oneerlijke praktijken.

Azië - Noord-Europa voor eerst sinds jaar op jaarbasis lager
Vrachtvervoersplatform Freightos meldt dat de containertarieven op de route Azië - Noord-Europa  voor het eerst sinds halverwege 2020 op jaarbasis gedaald zijn. Vergeleken met vorige week daalden de tarieven 1% tot $10.625 per container van 40 voet. Zeecontainers vervoeren van Noord-Europa naar de oostkust van de VS is nog steeds 53% duurder dan dezelfde week in 2021. Met $7.969 per container is die wel 11% goedkoper dan vorige week. De prijzen voor vrachtvervoer van Azië naar de westkust van de VS zijn 4% gedaald tot $9.178 per 40 voets container. Slechts 4% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, maar nog steeds ongeveer 6,5 keer hoger dan in juni 2019. De prijzen van Azië naar de oostkust van de VS daalden met 2% tot $11.710. Dat is 18% hoger dan een jaar geleden.

Ondertussen dreigen er weer nieuwe beperkingen in China nadat er vorige week nieuwe coronagevallen zijn ontdekt in Peking en Shanghai. De tarieven voor zeevracht uit China, die sinds maart aanzienlijk zijn gedaald, bleven deze week op hetzelfde niveau. Volgens Freightos wijst dat erop dat een mogelijke verdere ophoping van volumes nog niet heeft plaatsgevonden. "Elke significante toename van het containervervoer uit Azië - hetzij door de heropening van Shanghai of door de verwachte toename tijdens het hoogseizoen - verergert waarschijnlijk de bestaande congestie en vertragingen in de bestemmingshavens, wat op zijn beurt de tarieven onder druk zal zetten", aldus Freightos.

De Drewry's World Container Index daalde deze week met 1% tot $7.502,43 per 40 voets container. Daarmee is de index 8% hoger dan een jaar geleden. De vrachttarieven op de route Shanghai - Los Angeles daalden met 3% tot $8.378 per container van 40 voet. De spottarieven voor Rotterdam - New York daalden met 2% naar $6.938 per container. De tarieven voor Rotterdam - Shanghai en Los Angeles - Shanghai daalden op beide routes 1% tot respectievelijk $1.414 en $1.235 dollar per 40 voets container. Voor containers op de route New York - Rotterdam moest echter 2% meer worden betaald: $1.204. De tarieven van de routes Shanghai- Rotterdam, Shanghai-New York en Shanghai-Genua schommelen rond hetzelfde niveau als vorige week. Drewry verwacht dat de index de komende weken langzaam verder zal dalen.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden