Sheila Fitzgerald / Shutterstock.com

Analyse Logistiek

Langetermijncontracten zeevervoer exploderen

3 Juni 2022 - Linda van Eekeres

De Amerikaanse maritieme toezichthouder wijst de consumentenvraag aan als boosdoener voor de vrachttarieven die tijdens de coronacrisis naar historisch hoge niveaus zijn gestegen. Volgens de Federal Maritime Commission (FMC) is er geen sprake van oneerlijke praktijken.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De Amerikaanse maritieme toezichthouder wijst de consumentenvraag aan als boosdoener van de stijging van vrachttarieven naar historisch hoge niveaus tijdens de coronacrisis. Volgens de Federal Maritime Commission (FMC) is er geen sprake van oneerlijke praktijken.

De FMC rondde deze week een tweejarig onderzoek af naar de gevolgen van de coronapandemie op de het internationale zeevervoer. Tijdens het onderzoek brachten importeurs en exporteurs telkens dezelfde zorgen voor het voetlicht: de hoge kosten van het verzenden van vracht en de buitensporige overliggeld en aanhoudingskosten. FMC benadrukt dat het tijdens de pandemie haar werk als toezichthouder heeft gedaan en de historisch hoge vrachttarieven zijn ontstaan door de ongekende consumentenvraag, met name in de Verenigde Staten, die het aanbod van de scheepscapaciteit overweldigde. Ophoping heeft de capaciteit verder onder druk gezet, aldus de FMC.

Hoge langetermijncontracten
Nog steeds is er sprake van hoge vrachtprijzen, blijkt ook deze week. De spottarieven op bijna alle routes stabiliseren of dalen wel, maar de tarieven voor langetermijncontracten voor zeevervoer blijven stijgen. Volgens Xeneta bedroeg eind mei het gemiddelde langetermijncontract van de afgelopen drie maanden $11.300 per 40 voets container. Dat was begin van het jaar $7.900 en rond deze tijd vorig jaar was dat $3.750, een derde van wat er de afgelopen drie maanden werd betaald. Het huidige tarief is echter lager dan op de piek van $13.400 per 40 voets container in april 2022. Toen de langetermijncontracten ook korte tijd duurder dan op de spotmarkt.

Spottarieven dalen op veel routes
De Drewry's World Container Index daalde marginaal met 0,1% tot $7.625,56 per 40 voets container, maar is daarmee nog steeds 18% hoger dan een jaar geleden. De vrachttarieven op Shanghai – Los Angeles en Shanghai – New York bleven stabiel, maar zijn op jaar-op-jaar basis respectievelijk 46% en 44% hoger. De tarieven van Shanghai - Rotterdam, Rotterdam - Shanghai, Shanghai - Genua, Los Angeles - Shanghai, Rotterdam - New York en New York - Rotterdam schommelden rond het niveau van de voorgaande weken. Drewry verwacht dat de index de komende weken langzaam verder daalt. 

Doordat het exportaanbod afnam gingen, ondanks een lagere capaciteit, deze week de tarieven van Azië naar de westkust van de VS met 6% naar beneden tot $10.762 per 40 voets container. Dat is het laagste niveau sinds juli vorig jaar en een daling van meer dan 30% sinds het begin van de lockdown. Het tarief van Azië naar de westkust van de VS daalde 5% naar $13.796 per 40 voets container. Dat is 84% hoger dan dezelfde week een jaar geleden, meldt vrachtvervoersplatform Freightos dat ook meldt dat het in de komende maanden een beursnotering wil aan de Nasdaq.

Ophoping in Europese hubs
Hoewel de meeste spottarieven dalen, stijgen die op de route Noord-Europa - Amerikaanse oostkust met 18%. Daarmee bereiken deze een nieuw hoogterecord van $8.395 per 40 voets container, bijna het dubbele van een jaar geleden. De prijzen van containervervoer van Azië naar Noord-Europa zijn sinds eind april 2% gedaald tot $10.579 per 40 voets container en zijn jaar-op-jaar 12% gedaald. Nu Shanghai weer opengaat, nemen de zorgen toe over een mogelijke overvloed aan zeecontainers naar de al overvolle bestemmingshavens. In Europese hubs is de ophoping verergerd tijdens de Chinese lockdown door tekorten aan opslagruimte en arbeidskrachten, aldus Freightos.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden