De verwachting is dat de markt voor vleesverpakkingen komende jaren flink blijft stijgen. In 2026 moet deze markt dan een waarde hebben van $13,65 miljard. Deze groei wordt volgens onderzoekers van ResearchAndMarkets ondersteund door de blijvende (en nog altijd groeiende) vraag naar vleesproducten.
Vorig jaar werd de markt voor vleesverpakkingen gewaardeerd op $12,1 miljard. Omgerekend naar euro's is dat circa €9,9 miljard. Voor de komende vijf jaar wordt nog eens een stijging van $1,5 miljard verwacht, waarna de waarde van de markt in 2026 naar verluidt uitkomt op $13,65 miljard. Dat melden analisten van ResearchAndMarkets in een nieuw rapport. De groei wordt volgens hen ondersteund door de grote, blijvende vraag naar vleesproducten.
De vleesconsumptie per hoofd van de bevolking (wereldwijd) kwam over 2019 uit op 34,4 kilo. Voor 2024 is de verwachting dat dit toegenomen is tot 34,9 kilo. Volgens het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA) aten Amerikanen de afgelopen jaren het liefste kippenvlees, ongeveer 41 kilo per hoofd van de bevolking. Het landbouwministerie verwacht dat dit groeit naar 42,7 kilo in 2028. "Er is een sterke vraag naar verpakt vlees, omdat de meeste consumenten de voorkeur geven aan het gemak van kant-en-klaar voedsel", meldt de Food and Agriculture Organization.
Dé verpakking
Met de groeiende vraag naar vleesproducten stijgt ook de vraag naar kwaliteit en aantrekkelijke verpakkingen, stellen de onderzoekers. "Verpakkingen kunnen helpen bij het behouden van bestaande kwaliteit en het proces van bederf vertragen. Daarom gebruiken grote varkens- en rundvleesverpakkingsbedrijven vooral vacuümverpakkingen om vlees te conserveren. Deze verpakking verwijdert zuurstof, wat helpt om het te bewaren."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.