JessicaGirvan / Shutterstock.com Dit is een inside artikel, bestemd voor abonnees. In het kader van onze lancering kunt u tijdelijk alle inside content gratis inzien. Zodra dit stopt doen wij graag een scherpe aanbieding.

Analyse Just Eat Takeaway

Hoe Just Eat Takeaway een wereldspeler werd

3 Augustus 2021

Consumenten bestellen steeds vaker maaltijden. De coronacrisis heeft die trend versneld. In het eerste kwartaal van dit jaar bestelden Nederlanders bijvoorbeeld al 53% meer maaltijden bij Thuisbezorgd.nl dan het jaar daarvoor. Ook het bestelbedrag ligt duidelijk hoger. Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, is een van de grote spelers (naast Deliveroo en Uber Eats) op de markt van thuisbezorging. Toch staat het bedrijf fors in het rood. Investeerders reageerden dan ook niet al te enthousiast op de overname van het Amerikaanse GrubHub. Een analyse.

Just Eat Takeaway exploiteert websites voor het bestellen van maaltijden. In Nederland is Thuisbezorgd.nl de bekendste. Een website die vrijwel alle consumenten in Nederland weleens bezocht hebben of in elk geval van naam kennen. Toenmalig student Jitse Groen – vandaag de dag nog steeds de CEO van het bedrijf – kwam in 1999 op het idee om een website te ontwikkelen met een aanbod van bezorgrestaurants waar ook meteen besteld kon worden. In januari van het jaar daarop werd gestart. Dat was het begin van de megasnelle groei van het inmiddels meest bekende thuisbezorgplatform in Europa en wellicht in de toekomst wel 'van de wereld'.

Groeien, groeien en nog eens groeien
Vijf jaar na de oprichting werd concurrent Pizza Web opgekocht en in 2007 startte Groen met de expansie naar Duitsland, Frankrijk en België. Later volgden ook Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. De grote stappen werden echter na 2015 gemaakt. Toen nam het de Benelux-activiteiten van Just Eat over voor €22,5 miljoen. Die samenwerking werd nog eens vier jaar later verstevigd. Just Eat en TakeAway.com maakten bekend een fusie aan te willen gaan voor de Britse markt, waarbij het meerderheidsbelang voor het bedrijf van Groen is (52,2%). De reden? Just Eat was groter dan TakeAway.com. In boekjaar 2018 leverde Just Eat namelijk 220 miljoen maaltijden af, waardoor de omzet uitkwam op £780 miljoen. De nettowinst bedroeg dat jaar £80 miljoen.

Maar die uitbreiding was niet voldoende. Just Eat Takeaway wil de grootste worden en daarvoor mist het nog een belangrijk continent: Amerika. Vorig jaar juli maakte het bekend het Amerikaanse GurbHub over te nemen voor €6,4 miljard. Afgelopen april werden de benodigde cijfers, om voet op Amerikaanse bodem te zetten, goedgekeurd. Om 15 juni werd de overname afgerond. Maar hoe mooi het ook klinkt, investeerders waren niet gecharmeerd van de deal. Na bekendmaking van de eerste gesprekken daalde de koers van Just Eat Takeaway met 13%. Na de definitief afronding daalde de koers eveneens met de dag daarvoor: van €75,25 tot €68,47.

Bekijk de interactieve beurskoers op onze Koersenpagina.

Miljoeneninvesteringen
Het is niet vreemd dat investeerders met argusogen de overname van GurbHub bekijken. Just Eat Takeaway staat namelijk miljoen in het rood – ook al is het bedrijf optimistisch over de rest van 2021 en verhoogde het zijn groeiverwachtingen. Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl rekent dit jaar met een verlies van €280 miljoen tot €450 miljoen. Schrikken voor beleggers en analisten. Helemaal omdat ING eerder dat jaar nog rekende met een verlies van €105 miljoen. Volgens Groen is het wel te verklaren: "We hebben na de fusie met Just Eat veel investeringen gedaan, zoals een eigen netwerk van bezorgers creëren en het uitbreiden van het restaurantaanbod." Alleen zo kan het volgens de CEO de concurrentiestrijd aan blijven gaan met Deliveroo en Uber Eats.

En de investeringen hebben ook effect. In het Verenigd Koninkrijk verwerkte Just Eat Takeaway in de eerste helft van het jaar 135 miljoen bestellingen. Een jaar eerder waren dat er 'slechts' 77 miljoen. De eigen bezorgers – waar fors in geïnvesteerd is – leverden 53 miljoen bestellingen af. Een jaar eerder waren dat er nog maar zes miljoen. Al met al steeg het aantal bestellingen bij het bedrijf van Groen met 61% tot 412,4 miljoen. Dat is nog exclusief de bestellingen bij GrubHub: 134,4 miljoen in de eerste helft van het jaar (+27%).

Met andere woorden: hoewel er enigszins speculatief wordt gekeken naar de overname van het Amerikaanse GrubHub, lijken de eerste cijfers uit te wijzen dat het een goede zet is. Consumenten blijven de komende jaren meer en meer bestellen, omwille van gemak. Restauranthouders zetten daar ook op in, bijvoorbeeld door het aanbod gezonder te maken en zo nog beter aan te sluiten op de wensen van de consument. Zoals Jitse Groen het zelf zegt: "In elke grote markt blijft er uiteindelijk maar één speler over." Die speler wil Just Eat Takeaway graag zijn.

foodbusiness.nl

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is content coördinator bij Foodbusiness. In haar dagelijkse leven speelt sport een belangrijke rol en voeding is voor een optimale prestatie uiteraard van groot belang. Met analyses over bijvoorbeeld de grondstoffenmarkt, achtergronden bij het nieuws en interviews met startups geeft ze duiding aan de gehele ‘foodbusiness’.
Just Eat Takeaway plust ondanks overnames

Nieuws Thuisbezorgen

Just Eat Takeaway plust ondanks overnames

Just Eat Takeaway wordt grootste maaltijdbezorger

Nieuws Bedrijven

Just Eat Takeaway wordt grootste maaltijdbezorger

Nederlanders bestellen fors meer maaltijden

Nieuws Thuisbezorgd

Nederlanders bestellen fors meer maaltijden

Opmars Chinese zuivelreus Yili niet te stoppen

Analyse Yili

Opmars Chinese zuivelreus Yili niet te stoppen

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief