De Europese Commissie heeft gisteren een lijst van criteria voor milieuclaims voorgesteld. Met het voorstel wil de commissie greenwashing aan banden leggen.
Dat houdt in dat als een bedrijf wil claimen dat een product een positief effect heeft op het milieu of klimaat die claim moet voldoen aan een aantal minimale normen betreffende de onderbouwing en communicatie van die claims.
De Commissie richt zich met name op de wildgroei aan verschillende milieulabels. Zo zijn er volgens Brussel minimaal 230 verschillende van zulke labels in de EU en bij bijna de helft van die labels is er sprake van geen of weinig verificatie.
''Groene claims zijn overal te vinden: T-shirts die oceaan vriendelijk zijn, CO2-neutrale banen, bijenvriendelijke sappen, bestellingen waarvan de CO2-uitstoot voor 100% gecompenseerd wordt enzovoorts. Helaas worden die claims vaak gemaakt zonder enige vorm van bewijs en onderbouwing. Dit zorgt voor greenwashing en maakt het moeilijker voor bedrijven die daadwerkelijk duurzame producten maken'', liet Frans Timmermans weten. "Veel Europeanen willen met hun aankopen bijdragen aan een duurzamere wereld. Zij moeten kunnen vertrouwen in de claims die gemaakt worden. Met die voorstel geven we consumenten de garantie dat wanneer iets als groen verkocht werd, het ook daadwerkelijk groen is.''
In het voorstel staat dat groene claims wetenschappelijk onderbouwd moeten worden. De claims en labels moeten door een onafhankelijke partij geverifieerd en gecertificeerd worden. Die partij moet officieel geaccrediteerd en onafhankelijk zijn. Lidstaten bepalen de straf voor bedrijven die de voorgestelde regelgeving overtreden. Die straf kan variëren van boetes tot de inbeslagname van omzet of uitsluiting van de markt en maximaal een jaar lang geen toegang tot publieke fondsen.
Vaag, misleidend of ongefundeerd
Een onderzoek uit 2020 zou uitwijzen dat 53,5% van alle milieuclaims vaag, misleidend of ongefundeerd was. Ook zou 40% van de claims niet onderbouwd worden. Sapgigant Eckis-Granini kondigde eerder deze maand aan dat het stopt met de claim op hun sappen dat deze CO2-neutraal zijn. Dit nadat Foodwatch de claim misleidend had genoemd. De verpakkingen worden aangepast als de huidige voorraad op is. In Februari verbood een Zweedse rechtbank zuivelgigant Arla om de claim net-zero klimaatvoetafdruk te gebruiken voor de marketing in het land.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.