Jesje Veling Photography

Food People Bedrijven

Doorpakken met Mama Deli naar andere landen in Q2

27 December 2022 - Linda van Eekeres

Mariëlle Smit runde eigenlijk een uitzendbureau voor evenementen en retail. Toen ze moeder werd stond ze uren in de keuken om verse maaltijden te maken voor haar kleintje. Dat moet anders kunnen, bedacht ze en zo ontstond het idee voor de vriesverse babyvoeding van Mama Deli. Inmiddels zo'n succes dat ze in maart haar andere bedrijf verkocht om zich volledig te richten op de expansie van Mama Deli.  

Je had al ervaring met het runnen van een onderneming, maar geen ervaring in de voedingsbranche. Hoe heb je dat aangepakt?
"Dat was de grootste stap om te nemen. Het idee lag er, het concept klopte in mijn hoofd. Maar de stap zetten van evenementen en uitzenden naar babyvoeding, ook naar buiten toe, was groot. Toen heb ik besloten dat ik niet degene hoef te zijn die overal verstand van heeft. Ik heb de mensen om me heen verzameld die de juiste kennis hebben om de producten te ontwikkelen en te produceren."

Wat onderscheidt Mama Deli van de babyvoeding die al te koop was?
"Het allergrootste verschil is dat onze voeding vriesvers is en niet nabewerkt. We bereiden de maaltijden en vriezen ze meteen in. Vitamines en mineralen blijven hierdoor optimaal behouden. Het is het beste alternatief voor zelf koken. Misschien wel beter, want ik heb een schone keuken, maar de productiekeuken van Mama Deli wint het altijd."

Je was anderhalf jaar bezig met de ontwikkeling. Toen ging je januari 2021 naar de retail en die had in eerste instantie geen belangstelling. En dan?
"Net voor de lancering ging ik richting retail met mijn doosjes met samples, maar de inkoopmanagers gooiden direct de deur dicht. Dat was even incasseren. Maar ik ben best positief ingesteld en dacht meteen: misschien zijn we dan gewoon een online brand. Met de lancering kwam het merk zo positief in de media dat supermarkten daarna zelf kwamen aankloppen."

Het is een bewuste keuze om de prijs nog niet omhoog te doen

Mama Deli-oprichter Mariëlle Smit

Je hebt als veelbelovend onderneemster bij de verkiezing van Zakenvrouw van het Jaar de Bold Future Award gewonnen en Mama Deli is verkozen tot VriesVers Product van het Jaar A-merk 2022. Zie je dat als een aanmoediging?
"Ja absoluut. De Bold Future Award vind ik heel leuk, ook omdat ik elk jaar al naar het evenement ging. De andere prijs is voor het merk heel bijzonder, vooral omdat het een consumentenprijs is. Een startup runnen is uitdagend, een rollercoaster, als je dan zulke waardering krijgt, is dat heel erg mooi. Het geeft niet alleen jezelf, maar ook het team enorme kracht. Ik sta alleen op het podium, maar we doen het met elkaar."

Hoe ziet jullie klantengroep eruit?
"We hebben natuurlijk vooral te maken met ouders. Online zien we dat dat voor een heel groot deel de moeder is die bestelt. De moeder tussen de 29 en 37 jaar die bewust leeft en ook bewust is wat ze haar kindje geeft. Het zijn ook veel zelf kokende ouders die voor Mama Deli kiezen. We trekken niet eens zo gek veel weg bij de potjes."

Mama Deli heeft in oktober een fabriek geopend in Nederland. Daardoor kan er nu opgeschaald worden.

Er zijn nog geen concurrenten die vriesverse babyvoeding aanbieden. Ben je daar wel op voorbereid?
"Ik ben daar niet bang voor. De intrinsieke motivatie die ik heb en waar ik letterlijk dag en nacht mee bezig ben, is dat ik een goede start met verse babyvoeding zo belangrijk vind. Als er meer aanbieders komen kan ik daar bijna niet tegen zijn."

In oktober zei je tegen Foodbusiness dat je ondanks de inflatie niet wilde dat de producten duurder worden dan 2 euro per maaltijd. Kun je dat nog steeds volhouden?
"We kosten nog €1,99. Overal staan de kosten onder druk, maar het volume waarvoor we nu inkopen doen, is vergeleken met een jaar geleden veel groter. Daar vangen we niet alles mee op, maar het is een bewuste keuze om de prijs nog niet omhoog te doen, al betekent het dat we zelf inleveren. Mijn missie is ieder kind een goede start geven door verse babyvoeding toegankelijk en betaalbaar te maken voor iedere ouder. Hoe normaal het ook zou zijn in deze markt, het zou tegenstrijdig zijn om de prijs dan nu te verhogen."

Het is bekend dat supermarkten met de dalende koopkracht van de consumenten op het moment onderhandelen op het scherpst van de snede, heb je als beginnende onderneming voldoende marktkracht?
"Daar heb je niet zoveel in te eisen. Ik voel niet zoveel verschil met de onderhandelingen die ik anderhalf jaar geleden met ze had. Dat is gewoon scherp en dat is terecht; dat is de business waarin we zitten."

Jullie bezorgen ook in België. Komend jaar willen jullie daar doorpakken. Wat houdt dat in?
"We willen ook doorpakken naar de retail in andere landen in Q2. We zijn bezig dat op te lijnen op de achtergrond. In oktober hebben we een fabriek geopend in Nederland, daarom kunnen we nu opschalen."

Wat zijn de andere landen waar jullie willen doorbreken?
"Dat wil ik nog een klein beetje voor mezelf houden tot die tijd."

Naast babyvoeding heeft Mama Deli ook tussendoortjes en havermoutjes waarmee je kunt ontbijten. Zijn er ook plannen om het assortiment verder uit te breiden?
"
We gaan uitbreiden, maar daar kan ik ook niet te veel over zeggen. Half januari komen er nieuwe producten bij, voor een iets oudere doelgroep. We krijgen vaak de vraag: Mijn kind is nu twee en nu? We willen ouders blijven ontzorgen."

Waar wil je over vijf jaar staan met Mama Deli?
"Dan wil ik dat verse babyvoeding de norm is en wij met onze producten in minimaal acht landen in de grote supermarkten liggen. In alle EU-landen ouders ontzorgen en kinderen een goede start geven is voor nu mijn doel."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Linda van Eekeres

Linda is eindredacteur van Foodbusiness. Daarnaast schrijft zij artikelen, met de focus op logistiek, markttendensen en de invloed van politieke beslissingen op de voedingsmiddelenindustrie.

Food People Evert Tebak

Sparerib tegenwoordig serieuze zaak

Food People Coen de Lange

'Residu bij tanktransport beperken tot minimum'

Food People Harald Hoffmann

'Onze melk geen commodity maar nicheproduct'

Food People Timin Bosman Jansen

'Te vroeg zijn werkt niet altijd in je nadeel'

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden