In de kwartaalverslagen die de afgelopen week verschenen is een interessant fenomeen zichtbaar, bedrijven lijken de prijzen te kunnen verhogen zonder dat dit (grote) gevolgen heeft voor de volumes die ze afzetten.
Onder meer Hershey, Kellogg en Mondelēz konden hogere prijzen rekenen zonder hiervoor te worden afgerekend door de consument. Ook Pepsico en Coca-Cola verhoogden de prijzen en zagen hierdoor de winst groeien.
The Coca-Cola Company meldde dat het volume 4% is gegroeid, dit ondanks een prijsstijging van 12%. Net als bij Coca-Cola lijken klanten Pepsico te verkiezen boven huismerk- of private-labelvarianten. Dat bedrijf verhoogde de prijzen met 17% en zag de frisdrankvolumes met 3% groeien.
Oreo- en Milka-maker Mondelēz zag de omzet met 8,1% groeien. Het bedrijf dankte de goede cijfers aan de prijsverhogingen die het doorvoerde. Kellogg zag de omzet met 9% groeien naar $3,95 miljard in het derde kwartaal. Het verhoogde de prijzen met 15,7%, de volumes daalden met 2,7%. Het bedrijf gaat ervan uit dat de vraag naar zijn producten onverminderd groot blijft. Hershey verhoogde de gemiddelde verkoopprijs met 7,7% en zag de volumes met 4,1% groeien. Hierdoor steeg de omzet met 15,7% naar $2,73 miljard.
Eerste levensbehoefte
Deze bedrijven lijken dus de prijzen te kunnen verhogen zonder daar beperkt last van te hebben. In sommige gevallen stijgt het volume ook nog eens. Hoe het komt dat bedrijven dit kunnen blijven doen, dat weet Laurens Sloot, bijzonder hoogleraar Ondernemerschap in de detailhandel aan de Rijksuniversiteit Groningen. ''Supermarktgoederen zijn een eerste levensbehoefte, als mensen ergens op bezuinigen dan zal het bijvoorbeeld op vakanties en etentjes zijn.''
Ook ziet hij dat mensen vaker gaan koopjes jagen. ''Waar iemand vorig jaar gemiddeld bij drie supermarkten boodschappen deed, zijn dat er nu vier geworden.'' Hij vindt ook dat consumenten niet al te dramatisch moeten doen over de prijsstijgingen. "15 jaar geleden waren levensmiddelen 20% van onze uitgaven, nu is dat 14-15%. Door de welvaartsontwikkeling is het aandeel dat we uitgeven aan eten gedaald.''
Met de prijsstijgingen is het voorlopig nog niet voorbij. Opvallend gegeven is dat volgens Sloot de huismerk-producten sneller in prijs stijgen dan producten met een A-merk. De hier bovengenoemde bedrijven sluiten een prijsstijging niet uit. En ook Sloot doet dat niet. ''Wat ik hoor, is dat nog niet alle kostenstijgingen in de eindprijs zitten. Denk aan de hogere energiekosten en personeelskosten. En hoewel grondstoffen weer wat goedkoper zijn, is de dollar nog wel duur, wat de inkoop weer duur maakt. Bovendien is de loonprijsspiraal op gang gekomen.'' De gestegen loonkosten worden doorgerekend in de producten, waardoor die duurder worden en de looneisen ook weer hoger worden.