Wachiwit / Shutterstock.com

Nieuws Kwartaalcijfers

Cijfers Q3: Starbucks, Burger King en Kellogg

4 November 2022 - Max van der Heijden

Het derde kwartaal van 2022 is voorbij, dit betekent dat veel bedrijven de komende tijd hun cijfers presenteren. Dat zijn deze week onder meer Starbucks, Kellogg, Restaurant Brands International, Fresh Del Monte, Yum! Brands en Mondelēz.

Meevallende resultaten Starbucks
Bron: ABM Financial News

Starbucks heeft in het vierde kwartaal van het afgelopen boekjaar boven de marktverwachting gepresteerd. Dit meldde de Amerikaanse koffieketen donderdag nabeurs. De nettowinst daalde van $1,76 miljard tot $878 miljoen dollar, of $0,76 per aandeel.

De aangepaste winst per aandeel van $0,81 was beter dan de $0,72 waar analisten geraadpleegd door FactSet op rekenden. De omzet verbeterde op jaarbasis met 3% naar $8,4 miljard, waar de markt rekende op $8,32 miljard. De vergelijkbare winkelverkopen stegen met 7% wereldwijd. Hier ging de markt uit van een groei van 4,2%. In de nabeurshandel op Wall Street steeg het aandeel zo'n 3%.

Moederbedrijf Burger King verslaat verwachtingen
Bron: ABM Financial News

Restaurant Brands International heeft in het derde kwartaal boven verwachting gepresteerd. Dit bleek donderdagmiddag uit de kwartaalcijfers van het moederbedrijf van Burger King en koffieketen Tim Hortons. In de verslagperiode steeg de geconsolideerde omzet met 14%, gelijk aan de groei bij Burger King. Bij Tim Hortons kwam de groei uit op 13 procent en bij restaurantketen Popeyes op 12%.

De totale omzet verbeterde van $1.495 miljoen naar $1.726 miljoen, waar analisten geraadpleegd door FactSet rekenden op $1.666 miljoen. De mondiale vergelijkbare omzet, voor de markt een belangrijke graadmeter, verbeterde met 9%, onder meer te danken aan een dubbelcijferige groei bij Tim Hortons Canada en Burger King International. Een derde van de totale omzet was te danken aan het online segment, waar een groei van 26% werd geboekt. Onder de streep resteerde een nettowinst van $530 miljoen.

Internationale verkoop Papa Johns zakt in
Pizzaketen Papa Johns zag het netto inkomen tijdens het derde kwartaal dalen van 29.23 miljoen naar 8.33 miljoen. Een daling van 71,5%. Het bedrijf wijt de daling aan macro-economische tegenwind tijdens het derde kwartaal. 

Vooral de verkoop in de restaurants buiten Noord-Amerika daalde flink, met zo'n 10,1%. In Noord-Amerika daalde de vergelijkbare winkel-omzet met minder dan 1%. Dat is de eerste daling sinds de eerste zes maanden van 2019. De pizzabakker slaagde er van oudsher in om klanten te overtuigen om voor duurdere opties te kiezen, maar lijkt hen nu meer waarde voor hun geld te moeten bieden.

Klanten weten Kellog te vinden, ondanks hoge prijzen
Kellogg vooral bekend van de ontbijtgranen zag de netto omzet 9% groeien naar $3,95 miljard in het derde kwartaal. Het bedrijf verhoogde de prijzen met 15,7% en zag de volumes met 2,3% dalen. De aangepaste bedrijfswinst daalde met 0,2%. 

De gegroeide omzet is voor het bedrijf reden om de vooruitzichten voor het volledige boekjaar naar boven bij te stellen. Daarbij gaat het bedrijf ervanuit dat de vraag naar haar producten onverminderd groot blijft ondanks de prijsverhogingen. 

Fruitverkoper Fresh Del Monte profiteert van goede marge op ananassen
Fresh Del Monte Produce heeft de netto-omzet met 5% zien groeien naar $1,05 miljard voor het derde kwartaal van 2022. De aangepaste brutowinst komt uit op $58 miljoen en de aangepaste brutowinstmarge komt voor het afgelopen kwartaal uit op 5,5%. Vorig jaar bedroeg de marge 2,6%. 

De brutowinst groeide met name dankzij ananas en bereide voeding, categorieën waar Mondelez een grote marge op heeft. Verdere stijgingen werden gedrukt door hogere kosten. De netto-omzet profiteerde dankzij ananas en vers gesneden fruit, maar een lagere avocadoverkoop en fluctuaties in wisselkoersen in Europa en Azië drukten de omzet.

Winst Yum! Brands valt tegen
Bron: ABM Financial News

Yum! Brands heeft in het derde kwartaal minder winst geboekt dan verwacht, dit ondanks een iets hogere omzet. Dit bleek woensdag uit de cijfers van de fastfoodgigant, bekend van onder meer Taco Bell en Pizza Hut.

De omzet kwam in het derde kwartaal uit op $1,64 miljard dollar uit, tegenover $1,61 miljard in dezelfde periode vorig jaar. Analisten rekenden op een stijging tot $1,62 miljard. Wel zag de fastfoodgigant de vergelijkbare omzet met 5% harder dan verwacht stijgen. Analisten hadden gemiddeld op 2,5% gerekend. 

'Consumenten kunnen eigenlijk niet zonder chocola'
Mondelēz, maker van onder andere Oreo en Milka, zag de omzet met 8,1% groeien. De aangepaste brutowinst steeg met 5,7%, wel daalde de aangepaste brutowinstmarge met 1 procentpunt. Het aangepaste bedrijfsinkomen groeide met 16,1% en de nettowinst met 2,4%. 

De goede cijfers waren te danken aan prijsverhogingen die het bedrijf doorvoerde en zijn reden om de verwachtingen voor het hele jaar te verhogen. ''We zien dat consumenten eigenlijk niet zonder chocola kunnen'', zei CEO Dirk Van de Put in een gesprek met aandeelhouders. 

Het bedrijf had het wel relatief moeilijk in Europa, waar de omzet met 2,4% daalde onder meer doordat consumenten beter op hun geld letten. 

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Max van der Heijden

Max schrijft over de grondstoffenmarkten en alles wat daarmee te maken heeft. Zijn focus ligt vooral op granen, koffie en cacao. Ook is hij iedere ochtend vroeg uit de veren om de marktstarter op papier te zetten. Max houdt van koken, eten en reizen.

Nieuws Bedrijven

Mondelēz hint op verdere prijsverhogingen

Nieuws Ondernemen

Mondelēz haalt Cees 't Hart binnen als bestuurder

Nieuws Ondernemen

FrieslandCampina en Mondelēz werken samen

Analyse Ondernemen

Bij Mondelēz is vertrekken uit Rusland geen optie

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden