chanonnat srisura / Shutterstock.com

Nieuws Kwartaalcijfers

Cijfers Q3: McDonald's, AB InBev, Unilever en Corbion

27 Oktober 2022 - Redactie Foodbusiness

Veel bedrijven publiceren deze week de kwartaalcijfers. De berichten daarover verschijnen in de loop van de dag op deze pagina. Vandaag worden onder meer cijfers van Corbion, Unilever, AB InBev en McDonald's verwacht.

McDonald's presteert beter dan verwacht
Bron: ABM Financial News

McDonald's heeft de analistenverwachtingen voor het derde kwartaal weten te kloppen, ondanks dat de winst en de omzet daalden. Dit bleek donderdag uit de cijfers van de Amerikaanse fastfoodketen. 

De nettowinst kwam op net geen 2 miljard dollar uit, ofwel 2,68 dollar per aandeel, tegenover 2,1 miljard vorig jaar. De omzet daalde van 6,2 miljard naar 5,9 miljard dollar. De vergelijkbare omzet steeg afgelopen kwartaal met 9,5 procent. Dit is veel beter dan de 5,8 procent waarop de consensus rekende. In de Verenigde Staten groeide de omzet met 6,1 procent. 

AB Inbev verkoopt meer en duurder bier

Anheuser-Busch InBev, de grootste brouwerij ter wereld, heeft betere cijfers dan verwacht gepresenteerd. Het bedrijf verkocht 3,7% meer bier tijdens het derde kwartaal. Daarmee groeit het bedrijf harder dan in de eerste zes maanden van het jaar.

AB Inbev presteerde met name goed in Mexico en Zuid-Afrika. De Belgische brouwgigant slaagde er in om hogere prijzen door te drukken of consumenten te overtuigen om over te stappen naar duurdere premium-merken. Alleen in China lukte dat niet, daar heeft het zero-covid beleid nog altijd een drukkend effect op de economie. Het bedrijf verwacht dat de omzet harde zal groeien dan de winst door de hogere grondstofkosten en de duurdere transportkosten. De omzet groeide in het derde kwartaal met 12,1%. 

Unilever hogere omzet, ondanks de lagere volumes
Bron: ABM Financial News

De omzet van Unilever is in het derde kwartaal van 2022 sterker dan verwacht gestegen, ondanks dat de volumes daalden, en de onderneming verhoogde opnieuw de outlook voor heel dit jaar. Dit bleek donderdag voorbeurs uit de kwartaalcijfers van de Britse voedingsgigant van merken als Dove, Axe en Ben & Jerry's.

De omzet steeg op jaarbasis met 17,8 procent naar 15,8 miljard euro. Analisten rekenden vooraf op een omzet van 15,1 miljard euro.

De prijzen stegen met 12,5 procent, maar de volumes liepen met 1,6 procent terug en dat viel mee. De consensus rekende namelijk op 10,9 procent hogere prijzen en 2,6 procent lagere volumes.

In de eerste negen maanden bedroeg de onderliggende omzetgroei 8,9 procent.

Wel liet Unilever zich somberder uit over de volumeontwikkeling in de laatste maanden van dit jaar. Unilever rekent verder nog steeds op een operationele marge in 2022 van 16 procent. In 2023 en 2024 verwacht Unilever dat de marges zullen stijgen, dankzij onder meer een combinatie van hogere prijzen en kostenbesparingen.

Hogere omzet voor Corbion gaat ten koste van de marge
Bron: ABM Financial News

Corbion heeft in de eerste negen maanden van dit jaar de omzet en het resultaat zien oplopen, maar de marge 100 basispunten zien dalen. Dit bleek donderdagochtend uit de cijfers van de producent van biologische ingrediënten en biochemicaliën.

De netto-omzet steeg over de verslagperiode met 35,5 procent naar 1.080 miljoen euro. Autonoom betekende dit een stijging met 23,8 procent. Alle divisies droegen bij aan deze stijging, volgens CEO Olivier Rigaud, maar de topman merkte wel zwakte op in PLA.

Het aangepaste operationeel resultaat (EBITDA) steeg met 25,8 procent tot 142,8 miljoen euro, autonoom een plus van 7,1 procent. De bijbehorende marge daalde echter van 14,2 naar 13,2 procent.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Analyse Ondernemen

Zuivelman Schumacher snijdt ijsdivisie uit Unilever

Nieuws Jaarcijfers

Unilever ziet deel van winst wegsmelten

Nieuws Ondernemen

'Unilever haalt plasticdoelen niet'

Achtergrond Ondernemen

Inflatie neemt flinke hap uit omzet ijsdivisie Unilever

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden