SophieOst / Shutterstock.com

Nieuws vleesvervangers

Inflatie nekt groei vleesvervangers

17 Oktober 2022 - Matthijs Bremer

Inflatie maakt het voor consumenten moeilijk om te kiezen voor vleesvervangers, concludeert de Universiteit Wageningen. De omzet van vleesvervangers daalt dit jaar met zo'n 6% en dat is geen kwestie van onwil, constateren onderzoekers in hun Agrifoodmonitor.

Enquêtes wijzen al jaren uit dat consumenten graag wat vaker hun vlees door plantaardige producten willen vervangen. Maar veel komt er op dit moment niet van die plannen. Nog steeds zijn vleesvervangers duurder dan vlees en hebben de producten een premium imago. Het gemiddelde prijsverschil is volgens de Universiteit Wageningen nog altijd zo'n 25%. Dit maakt de producten lastig te verkopen in tijden waarin consumenten vooral met hun portemonnee moeten kiezen.

Dat er minder kant-en-klare vleesvervangers verkocht worden, betekent volgens de universiteit overigens niet dat consumenten automatisch meer vlees eten. "Er zijn meer keuzemogelijkheden zoals meer variatie op het bord, een keer vlees vervangen door vis, of meer groente en ander eiwitrijk voedsel zoals noten en peulvruchten."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Matthijs Bremer

Voor Foodbusiness covert Matthijs Bremer de vleesmarkt. Daarnaast volgt hij de eiwittransitie op de voet en schrijft hij wekelijks over de ontwikkelingen op de energiemarkten.

Analyse Vlees & Eiwit

Frans verbod op vleesnaam vleesvervanger mag niet

FB TV Karin Lowik

Vleesvervangers boren weer nieuwe doelgroep aan

Analyse Vlees & Eiwit

Vleesvervangers zonder vleesequivalent in trek

Opinie Ceel Elemans

Hybride gehaktbal helpt consument bewuster eten

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden