Shutterstock

Nieuws melk

Britse waakhond verbiedt anti-melk campagne Oatley

27 Januari 2022 - Redactie Foodbusiness

Het Zweedse Oatly moet een reclamecampagne terugtrekken waarin wordt gesteld dat stoppen met melk drinken goed is voor de planeet. Ook mag het bedrijf niet meer zeggen dat het gebruik van haverdrank 73% minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan melk.

De Britse reclamewaakhond Advertising Standards Agency (ASA) stelt dat Oatley uitspraken doet zonder daarvoor degelijk bewijs aan te leveren. De uitingen van Oatly zijn te vaag, te breed en te algemeen en daarmee misleidend, aldus de Britse Reclame Code Commissie.

Oatley
Een beeld uit de Britse Oatly-campagne.

In reclames op ondermeer Twitter en Facebook vertelde de Zweedse voedselproducent bijvoorbeeld dat 'vlees en zuivel meer CO2 uitstoten dan alle vliegtuigen, treinen, auto's en boten bij elkaar'.

Ook werd gesteld dat volgens klimaatexperts 'het stoppen met zuivel en vlees in ons dieet de grootste eenmalige verandering is die we kunnen maken om het klimaat te beïnvloeden'. Dit soort uitingen riepen veel verontwaardigde reacties op en leidden tot 109 officiële klanten bij de ASA.

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Achtergrond Vlees & Eiwit

Investeerders plantaardige markt zijn voorzichtiger

Achtergrond Ondernemen

Precisiefermentatie belofte bij zuivelalternatieven

Nieuws Vlees & Eiwit

Kerry heeft primeur met hybride melk

Analyse Vlees & Eiwit

Is de hype van plantaardige melk over?

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden