Mind Your Meat

Food People Leo van Etten

'Vleesvervanger voor slagers geen tegenstelling'

7 November 2023 - Matthijs Bremer

Met zijn bedrijf De Nieuwe Slager levert Leo van Etten al jaren vlees aan allerlei partijen, waaronder Captain Food, La Place en Hema. Van Etten constateerde een gat in de markt: De meeste slagers verkopen geen ambachtelijke vleesvervangers. Geïnspireerd door een barbecue bij zijn dochter, waar vier van de tien vriendinnen om vleesalternatieven vroegen, besloot hij vleesvervangers voor slagers te maken.

Door die barbecue kwam hij tot de conclusie dat er kansen lagen in vleesvervangers en ging hij in gesprek met het Europese foodbedrijf Solina. Dat levert allerlei droge stoffen om ambachtelijke vleesvervangers te maken. In de praktijk blijkt het voor slagers moeilijk om met de producten te werken. Daarom startte hij in 2022 het bedrijf Mind Your Meat dat producten tot halffabricaten verwerkt. Zo hoeven slagers alleen nog hun eigen kruiden toe te voegen.  

Jullie verkopen vleesvervangers aan de slager. Dat klinkt als een tegenstelling.
"Eigenlijk is het vandaag de dag heel logisch dat slagers ook vleesvervangers verkopen. Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een vegetariër in de familie. Dus veel slagers willen ook vleesvervangers aanbieden. Om de klant nog een extra product te verkopen, maar ook zodat de consument niet omloopt naar de supermarkt. De grootste doelgroep is waarschijnlijk de flexitariër. Veel mensen willen minder en beter vlees eten. Dat wordt een steeds belangrijkere doelgroep voor slagers. Deze doelgroep overlapt sterk met de doelgroep die graag vleesvervangers koopt."  

Goed verhaal, toch lijkt het me een hele uitdaging om slagers te overtuigen in vleesvervangers te stappen.
"Dat is het ook. Vooral oudere slagers staan er helemaal niet voor open. Die willen onze producten vaak niet eens proeven. Daar heb ik wel begrip voor. Tien jaar geleden dacht ik ook: Ik begin er niet aan. Maar veel jongere slagers zijn heel erg geïnteresseerd. Je ziet duidelijk meer interesse vanuit de Randstad. Dat verbaast me helemaal niet. We leveren al bijna twee jaar vegetarische producten aan Hema en daar zie je een enorm onderscheid tussen verschillende vestigingen. In studentensteden als Groningen, Nijmegen, Utrecht en Amsterdam lopen vleesalternatieven heel goed, maar in Emmen of Harderwijk is er weinig vraag. Dus als ik het gesprek aanga met slagers, dan vraag ik ze eerst altijd: Waar kom je vandaag, hoe denk je het product te gaan verkopen? Omdat ik ook vlees verkoop, is het geen probleem om een klant te vertellen dat een vegaproduct ergens niet zoveel kans heeft."

Mind Your Meat levert ook aan de horeca. Is dat niet een veel logischere doelgroep om op te focussen?
"In de horeca zijn ze al wel een stap verder, maar ook daar is het niet even makkelijk binnenkomen. Recent had ik contact met een grote cateraar. Om ze te overtuigen nam ik 5 kilo vegetarische filet americain mee naar de bedrijfskantine. Daar zijn ze het product gaan testen en iedereen was heel erg tevreden. De inkoper wilde het product meteen hebben, vooral omdat het product langer houdbaar is dan traditionele filet americain en omdat zwangere vrouwen het kunnen eten. Helaas werd hij teruggefloten door de directie. Die waren bang om klanten te verliezen, omdat je moet vermelden dat het vegetarisch is. Veel mensen denken namelijk nog: Het is vegetarisch, dan begin ik er niet aan."

Als je een barbecue voor 80 personen organiseert, eten 12 geen vlees 

Leo van Etten

Jullie verwerken kant-en-klare droge stoffen tot vaste grondstoffen. Dat kan een slager zelf ook. Wat is eigenlijk jullie meerwaarde?
"Dat zit hem in het gemak. Solina levert ons zakken met droge grondstoffen van 15 kilo. Daar maken wij dan kant-en-klare halffabricaten van. Het is nog niet zo makkelijk om de producten goed te verwerken. Je moet de droge stoffen bijvoorbeeld met ijswater vermengen, anders binden de producten niet. Op het moment ontbreekt het slagers aan personeel om de producten zelf te verwerken. We bieden het beste van beide werelden. Aan de ene kant kunnen slagers de producten een eigen smaak meegeven door te kruiden of marineren. En tegelijk lijken producten die wij leveren op de producten waar ze al mee werken."

Speciaalzaken hebben het moeilijk door de inflatie. Is dit wel het juiste moment om in te stappen?
"In de inflatie zit juist een kans. Restaurants zijn heel duur geworden. Veel slagers cateren en bij een bescheiden feestje is een catering inhuren tegenwoordig al snel goedkoper dan uit eten gaan. Vooral binnen die cateringservice is de vraag naar vleesvervangers groot. Ik lever aan klanten die naast hun slagerijen ook veel barbecueën. Een paar jaar geleden serveerden dat soort bedrijven alleen een burgertje en een sateetje. Tegenwoordig krijg ik van ze terug dat je er rekening mee moet houden dat als je een barbecue voor tachtig personen organiseert, zo'n twaalf personen geen vlees eten."  

Je hebt al een netwerk bij La Place. Zit er een lancering bij Jumbo in?
"Ik weet niet of ik met een supermarkt in zee wil, eerlijk gezegd. Aan de ene kant is het wel heel leuk om aan zo'n breed publiek te verkopen, maar zakelijk gezien is het ingewikkeld. Supermarkten leggen alle risico's bij de leverancier en tegelijkertijd heb je geen grip meer over je product. Als de supermarkt een fout maakt, dan heb jij een probleem en ze bepalen ook nog eens welke prijs je mag vragen."

Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Matthijs Bremer

Voor Foodbusiness covert Matthijs Bremer de vleesmarkt. Daarnaast volgt hij de eiwittransitie op de voet en schrijft hij wekelijks over de ontwikkelingen op de energiemarkten.

Food People Eric Duijn

'Een goede slager biedt unieke producten'

Food People Rick Hageman

Mama’s Maaltijden hard op weg naar omzet 20 miljoen

Interview Annette Hooijmeijer

'Eind 2050 CO2-neutraal popcorn produceren'

Food People Ben Bekhuis

Heihoef wordt na 20 jaar eindelijk begrepen

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden