Outdoor Food Trends

Plantaardige producten zijn in trek. Hoewel het de rol van dierlijk vlees nog lang niet overneemt, is het wel goed op weg. Is dat ook in het BBQ-seizoen zichtbaar? En welke andere Outdoor Food Trends zijn te herkennen? Alles hierover vind je in dit thema-dossier.

'Met kruidenmix is smaak en gemak te combineren'

Inside Outdoor Food Trends

'Met kruidenmix is smaak en gemak te combineren'

Kruiden en specerijen zijn voor steeds meer consumenten een waardevolle toevoeging aan de maaltijd. Of het nou om kaneel in de yoghurt of peper op de biefstuk gaat, we passen allemaal wel kruiden toe in onze gerechten. Tijdens coronacrisis werden we gedwongen om meer zelf te koken en dus nam ook de verkoop van (verse) kruiden en specerijen toe. Of het een trend is die aanhoudt, is afwachten. Voor Natural Spices is al wel duidelijk dat kruidenmixen de toekomst zijn. “Het is de ideale manier om smaak en gemak te combineren.”
Donderdag 16:15 uur
Saus hoeft niet gezond, het is een verwenmoment

Inside Outdoor Food Trends

Saus hoeft niet gezond, het is een verwenmoment

Consumenten letten steeds meer op hun gezondheid, en die trend is tijdens de coronapandemie in een stroomversnelling terechtgekomen. Behalve als het om sauzen gaat. Hoewel er steeds vaker gezondere en plantaardige sauzen op de markt worden gebracht, blijft de afzet daarvan nog ver achter op de traditionele mayonaise, satésaus en curry. Een van de redenen daarvoor is het feit dat wanneer consumenten saus toevoegen aan hun gerecht, ze op zoek zijn naar een verwenmoment. Gezondheid schuift dan naar de achtergrond.
27 Juli 2021
Alcoholvrije cocktail net zo in trek als een Radler?

Inside Outdoor Food Trends

Alcoholvrije cocktail net zo in trek als een Radler?

Een terrasje op of nabij het strand gaat in de zomerperiode vaak hand in hand met het drinken van een cocktail, vooral als Nederlanders op vakantie zijn in het buiteland. Maar tegelijkertijd hebben consumenten meer aandacht voor hun gezondheid én willen ze in de zomer niet té veel kilo's aankomen. De ideale oplossing: een alcoholvrije cocktail. Oftewel: de mocktail. Is een non-alcoholische cocktail al net zo in trek als een alcoholvrij biertje?
21 Juli 2021
Nederlander blijft weinig avontuurlijk in BBQ-saus

Inside Outdoor Food Trends

Nederlander blijft weinig avontuurlijk in BBQ-saus

Voor volgende week is éindelijk zonnig weer voorspeld, met temperaturen variërend van 22 tot 25 graden. Het ideale weer om de barbecue weer af te stoffen. En als het gaat om barbecueën, experimenteren we er flink op los in Nederland. Naast vlees en vis, is ook steeds meer aandacht voor groenten op de barbecue. Iets waar supermarkten steeds meer op inspelen. En de ouderwetse barbecue heeft daarnaast plaatsgemaakt voor kamado’s als een Green Egg of The Bastard. Toch zijn we in Nederland nog niet zo avontuurlijk als het gaat om sausjes.
14 Juli 2021
'IJs hoeft niet ongezond te zijn om goed te smaken'

Interview Oppo Brothers

'IJs hoeft niet ongezond te zijn om goed te smaken'

De Britse start-up ‘Oppo Brothers’ heeft onlangs drie nieuwe smaken toegevoegd aan het ijsassortiment van Albert Heijn: Double Chocolate Brownie, Vegan Double Salted Caramel en Colombian Chocolate & Hazelnut. Daarmee breidt Oppo zijn assortiment in rap tempo uit. Global Brand Manager Henry Colyer vertelt bij Foodbusiness over de kansen en uitdagingen in de foodsector en de ambities die het bedrijf heeft.
8 Juli 2021
Kamado wint nog steeds aan populariteit

Achtergrond Barbecue

Kamado wint nog steeds aan populariteit

Barbecueën is in; en dan niet op eentje die je voor vier tientjes koopt. De stoere, hippe eivormige - en vaak peperdure - kamado waarmee je behalve kan grillen ook kunt bakken, roken, stoven en slowcooken, winnen steeds meer aan populariteit.
6 Juli 2021
Zomer in aantocht: hier zet buitenlands bedrijf op in

Achtergrond Trends

Zomer in aantocht: hier zet buitenlands bedrijf op in

De zomerperiode komt er weer aan. Dat betekent dat veel voedingsmiddelenbedrijven en frisdrankenproducenten weer actief nadenken over innovatieve producten die ons weerbaar maken tegen de warme zomer die te wachten staat. Waar zet het buitenland op in?
2 Juli 2021
Markt snijgroenten groeit door keuze voor gemak

Achtergrond Snijgroenten

Markt snijgroenten groeit door keuze voor gemak

Gemak wordt voor veel consumenten steeds belangrijker. Tijd wordt tegenwoordig immers als een schaars item gezien. Voor de markt van snijgroenten is het een positieve ontwikkeling. Daar waar de afzet richting de horeca tijdens de coronacrisis tot vrijwel het nulpunt afnam, was tijdens de hamsterweken een redelijke plus zichtbaar in de retailverkoop van onder meer soep- en roerbakgroenten. Structureel groeide de afzet van verspakketten. En die ontwikkeling lijkt onomkeerbaar. De toekomst ziet er daardoor positief uit.
2 Juli 2021

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf u in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief