Shutterstock

Analyse Vleestrends

Thuis moet vlees ook een luxegevoel geven

30 Augustus 2021 - Rianne Nieuwenhuize

Steeds meer Nederlanders willen thuis ook restaurantkwaliteit. Het is een gevolg van de coronacrisis. De sluiting van de horeca heeft ertoe geleid dat Nederlandse consumenten luxer vlees in huis hebben gehaald. Ook barbecueën wordt professioneler aangepakt en dat helpt de verkoop van vlees ook.

Lees Foodbusiness 14 dagen gratis

Maak gratis én vrijblijvend 14 dagen kennis
met onze marktinformatie

Onbeperkt alles lezen?

Kies het abonnement dat het beste bij u past

  • Toegang tot alle Premium marktinformatie
  • Technische Analyse van grondstoffen en valuta
  • Inzicht in actuele prijzen en noteringen
Voordeligste keuze
Heeft u een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De verkoop van luxere rundvleesproducten is in coronajaar 2020 met ruim 8% gestegen, terwijl een jaar eerder juist minder rundvlees werd verkocht. Varkensvlees is 3% meer verkocht. Slagers en speciaalzaken, maar ook de supermarkten hebben steeds vaker 'restaurantkwaliteit' vlees in het schap liggen. Deze trend, die ingezet is gedurende de coronapandemie, blijft ook nog wel even bestaan, zo zeggen foodexperts.

De indruk van een vleesorganisatie is dat de favorieten het nog steeds het beste doen. Denk dan aan hamburgers, worstjes, spareribs en satéstokjes. Ook is er een toename te zien in de verkoop van groot vlees, zoals picanha, rib-eye, côte de boeuf, pulled pork en short ribs. Vlees uit Zuid-Amerika heeft daarnaast een grote aantrekkingskracht op Nederlanders. Steeds meer pop-up stores openen hun deuren voor de verkoop van deze typen vlees.

Grote stukken vlees
Barbecueën wordt thuis ook steeds professioneler. Dat zorgt ervoor dat de vraag naar grote stukken vlees is toegenomen. Naast vlees, worden ook desserts, aardappelen en groenten vaker op de barbecue bereid. Dat sluit aan bij een nieuwe trend: een gezonde maaltijd van de grill of skottelbraai. De barbecue wordt steeds meer voor de dagelijkse eetmomenten gebruikt. Op vleesgebied blijven grote stukken populair. Datzelfde geldt voor burgers, maar dan wel met alles erop en eraan en in verschillende smaken.

Dat consumenten tegenwoordig alles op de grill of skottelbraai willen bereiden, biedt kansen voor slagers en vleesbedrijven. Zij kunnen thuiskoks een eind op weg helpen door bijvoorbeeld een 'barbequiche' aan te bieden. Hier zit een combinatie in van vlees en groenten, zodat de vegetariër anno 2021 ook aan zijn trekken komt. De aardappelspies heeft zijn intrede gedaan. Daarnaast is de bietenburger ook erg populair onder de vegetarische consument.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden