Albert Heijn

Opinie Mariska Werring

Ook zo’n trek in een lekkere stamppot?

28 December 2021 - Mariska Werring

Herken je dat gevoel in de winter? Dat als het buiten koud en guur is, je trek hebt in ander eten dan in de zomer. Vanouds zijn stamppotten een geliefde winterkost. Het zal niet verbazen dat ook in deze tijd - waarin we niet meer zo traditioneel eten - de populariteit van stamppot nog bijzonder groot is. Uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat aardappelgerechten nog steeds populair zijn op koude dagen. Niet geheel onverwacht staat de boerenkoolstamppot bovenaan het lijstje (34%).

Voedsel is op de eerste plaats een levensbehoefte, maar meer dan dat willen mensen - naast een dagelijkse maaltijd op tafel zetten - genieten van wat op hun bord ligt. De coronapandemie waarin we verkeren, brengt stress en onzekerheid met zich mee. En hoe belangrijk is het dan om lekker te kunnen eten. De beperkingen op het gebied van mobiliteit in de afgelopen twee jaar hebben grote invloed gehad op de manier hoe de consument in Nederland voedingsmiddelen heeft gekocht.

Naast het feit dat supermarkten de grote winnaar zijn van de crisis, is een bijzonder neveneffect dat in de kleinschaligheid van de lokale restaurants nieuwe initiatieven zijn ontplooid en zichtbaar is geworden over hoeveel veer- en daadkracht de horecasector beschikt. Lockdowns en de pandemie hebben bestaande eetgelegenheden een nieuwe vorm gegeven. Afgelopen jaar bestelde ruim 25% van de Nederlanders meer afhaalmaaltijden bij de kleine en lokale restaurants.

Gezond eten
Uit peilingen van het Voedingscentrum en verschillende GGD's blijkt dat het merendeel van de Nederlanders niet anders eet (86%). In dit onderzoek kwam ook naar voren dat 20% meer tijd heeft genomen om te eten (19%), meer fruit en/of groente eet (17%) en bewuster let op voeding (17%). In 2020 is de verkoop van gezondheids- en wellnessvoeding met 5,1% toegenomen. Volgens hoogleraar Jaap Seidell kun je consumenten alleen gezonder en duurzamer laten eten, als je ongezond en niet-duurzaam voedsel duurder maakt.

Prijs is vaak bepalend als het gaat om de alledaagse boodschappen, aldus Prof. Mr. Dr. R.A. Wolf. In dit kader is in het gepresenteerde regeerakkoord te lezen dat het kabinet kiest voor een gezonde generatie in 2040 en dat zij op termijn de btw op groenten en fruit willen verlagen tot 0%. De Transitiecoalitie Voedsel is blij met dit voornemen en verwacht van het nieuwe kabinet dat zij met concrete voorstellen komen, waarin met name de voedingsindustrie wordt aangezet hun verantwoordelijkheid te nemen omtrent het aanbieden van duurzame en gezonde producten.

Rol van de retail
Versproducten kunnen een belangrijke bijdrage leveren in een gezondere levensstijl. Mede door de trend om meer aardappelen, groente en fruit uit Nederland te halen, veranderende weersomstandigheden en een toename van de transparantie in de keten zullen voedselsystemen- en ketens hierop afgestemd moeten worden. Supermarkten treden steeds meer naar buiten om meer informatie richting de consument te verschaffen. Waar komt het product vandaan, hoe wordt het gemaakt en/of geteeld en niet te vergeten gericht advies over een lekker recept.

Want de consument wil steeds meer geïnspireerd en geholpen worden bij de keuze van een vooral smaakvolle en gezonde maaltijd! En zeg nou zelf, met een heerlijke gezonde stamppot leg je toch een goede basis voor de koude en donkere wintermaanden? Eet smakelijk!

Mariska Werring

Mariska Werring is Sales Director bij AG-retailpartner Leo de Kock en Zonen B.V., volgt een Executive MBA voor Food & Retail bij EFMI Business School en is retailkenner in hart en nieren.

Bel met onze klantenservice 0320 - 343 368

of mail naar support@foodbusiness.nl

wilt u ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in uw inbox

Aanmelden